Testy ojetých aut, recenze nových aut

Test Honda CB 1000 R - Trochu retro, ale jinak brutální bestie

09.05.2020 Luděk Kortus
Foto: Luděk Kortus

Jízda ve vysokých rychlostech je s touhle litrovou bestií jen pro největší drsňáky. Konstruktéři zkrátili jedničku dvojku a trojku, aby si jezdec užil nejvíc v zatáčkovitých pasážích, kde je důležitější technika než rychlost.


Foto: Luděk KortusVýrobce na svých stránkách říká, že tahle motorka je retro. Nějak jsem ale nemohl přijít na to čím by mi měla připomínat nějaký retro model. Jestli kulatým světlem nebo náznakem kulatého budíku, tak prosím. Ale jinak je to skvělý současný stroj se všemi moderními prvky. Tak se na něj podívejme. Letmo uložené zadní kolo. Držák registrační značky je upevněný k zadní vidlici. Ledkové osvětlení vpředu i vzadu a digitální budík přístrojové kapličky. To jsou všechno moderní konstrukční prvky. Náznak retra kromě kulatého světla a kulaté ozdoby budíku můžeme spatřovat leda tak v leštěných krytech chladiče a filtru z lehké slitiny. Leštěné kovové díly totiž zdobily závodní stroje minulosti. Víc jsem toho opravdu nenašel. Konstrukce rámu zbytečně nevystavuje na odiv nosné prvky a nechá vyniknout motor. Ten spočívá na centrálním nosníku, na který je jednostranně zavěšeno kyvné rameno zadního kola. Vidlice Shova umožňují nastavovat předpětí, kompresi a odskok. Zadní centrální tlumič Shova umožňuje nastavení stejných funkcí jako vidlice. Kdybych byl majitel, určitě bych s nastavením s chutí experimentoval. Ale protože mi tvrdý podvozek vyhovoval, nechal jsem nastavení tak jak bylo.



Foto: Luděk KortusJak to Honda u CB1000R myslela se sportem jasně dokazuje vysoká poloha stupaček. Motorka škrtá stupačkami až při téměř okruhových náklonech. Výška sedla je 830 mm. V nádrži jsou prolisy na kolena. Do nich se vejde velké rozpětí výšek postav. Ti vyšší musí sedět víc vzadu. Tvar nádrže a sedla umožňuje se na motorku v zatáčce pověsit a vysednout. Jízda ve vysokých rychlostech je jen pro největší drsňáky. Za řidítky to hodně fouká. Ovšem to je u každého naháče stejné. Konstruktéři proto zkrátili jedničku dvojku a trojku, aby si jezdec užil nejvíc v zatáčkovitých pasážích, kde je důležitější technika než rychlost. K takové zábavě jsou potřeba i radikální brzdy a ty tenhle sporťák zcela jistě má. V široce rozkročené vidlici je na pořádné třmeny místa dost.

Foto: Luděk KortusČtyřválcová tisícovka (998 ccm) od Hondy dává točivý moment 104 Nm při 8250 otáčkách/min a výkon 107 kW při 10 500 otáčkách/min. Mezi těmito hodnotami otáček je s mašinou největší zábava. Elektronické ovládání plynu společně s kontrolou točivého momentu umožňuje nastavení 4 jízdních režimů. Rain omezuje výkon nejvíce, motorovou brzdu nechává ve středu a nejvíce zasahuje kontrola trakce. Standard má vše ve středu a Sport nechá rozpoutat pravé peklo. V nastavení User můžete sami volit stupeň výkonu a zásahů motorové brzdy a kontroly trakce. CB1000R v sobě kombinuje sílu a vynikající ovladatelnost. Je to dokonalá hračka pro příznivce čtyřválcových strojů.

Test Honda CB 1000 R - Trochu retro, ale jinak brutální bestie

Luděk Kortus

Další články