Testy ojetých aut, recenze nových aut

Test Honda CBR500R: Vypadá jako hračka, ale uletí vám pod zadkem

04.06.2020 Luděk Kortus
Foto: Luděk Kortus

Tedy pochopitelně jenom v tom případě, že to s ní nebudete umět. Ne na rovinkách, ale v zatáčkách. Tam je to totiž plnohodnotný sportovní stroj, se kterým se můžete naučit všechno to, co dělají závodníci na okruhu.


Na testování jsme dostali bílou metalízu. Dělá se ještě v červené a v tmavě šedé barvě. Bílá má tu výhodu, že opticky zvětšuje. Bílá Honda CBR500R vůbec nevypadá, že má jen dva válce, 35 kW, a že Vám na ni stačí řidičák A2. Působí hodně dospěle a také tak jezdí. Tím nemyslím na rovinkách. Ale v zatáčkách je to plnohodnotný sportovní stroj se kterým se můžete naučit všechno to, co dělají závodníci na okruhu. Řidítka sice nejsou tak ultimativně nízko, ale váha je poměrně hodně na rukách. Geometrie jezdecké pozice však nevylučuje každodenní používání k dojíždění nebo vyjížďky dlouhé několik set kilometrů. Dal jsem na jeden zátah 230 km a vzhledem k tomu, že to byla moje první letošní jízda na motorce, jsem únavu poměrně rychle rozchodil. Bylo to také tím, že přední i zadní tlumení je z továrny nastaveno na pohodlí. 



Motorka měla najeto teprve 350 km. Neměl to srdce jí nakládat plný plyn. Maximální rychlost jsem nezkoušel.  Snažil jsem nepřekračovat dlouhodobě 4000 otáček, aby se pěkně vzájemně ohladily válce a pístní kroužky. Také jsem častěji řadil, aby se co nejdříve ohladila všechna soukolí v převodovce. Po sto kilometrech mě to přestalo bavit a posunul jsem si hranici otáček k šesti tisícům. Motorka jde krásně za plynem, stopadesát jede v pohodě. Díky šestistupňové převodovce se v takové rychlosti motor nemusí příliš točit. Ochrana proti větru je velmi dobrá, takže stopadesátkou jako cestovní rychlostí můžete jet tak dlouho, dokud vydržíte.Motor dosahuje maximálního výkonu 35 kW v 8 600 otáčkách a maximálního kroutícího momentu 43 Nm v 6500 otáčkách. Takové parametry stačí k tomu, abyste mohli jet po dálnici stovky kilometrů, bezpečně předjíždět na silnicích první třídy, lehce kroužit zatáčky na okreskách a brousit kolenní slidery na okruzích.    

I když jsem motor šetřil, v zatáčkách šla zadní guma až po okraj. Aniž bych škrtal stupačkami. Jeden velký kotouč vpředu funguje bezvadně. Motorka je lehká, nepotřebuje dva. Vypadá to, že to výrobce se sportem myslel vážně. I přesto, že stupačky mají na sobě gumu. Když bude někdo chtít na okruh, může si je vyměnit za kovové. Místo zadní sedačky měla naše pětistovka odnímatelný kryt, takový milý okruhový doplněk. Vyhřívané rukojeti byly zase skvělým cestovním doplňkem. Vyhřívání ukazuje na to, že to výrobce myslel vážně i s cestováním. Takže mým verdiktem je to, že CBR500R je univerzální silniční motorka, která nakonec není jen pro začátečníky. Nízké pořizovací náklady a nízké náklady na servis, spolehlivost a životnost dvouválce mohou být důvodem k tomu, že si ji pořídí i dospělý motorkář.   

Test Honda CBR500R: Vypadá jako hračka, ale uletí vám pod zadkem

Luděk Kortus

Další články