Testy ojetých aut, recenze nových aut

Test Yamaha MT 09SP - Tohle je ta správná mašina pro chuligány

09.06.2020 Luděk Kortus
Foto: Luděk Kortus

Tři válce, 850 ccm, tuna výkonu, quickshifter a Öhlins komponenty, tak to je MT 09SP od Yamahy. Na první, ale i další pohledy to je ďábelský stroj z Japonska, který ocení nejen každý moto chuligán.


Hyper naháč od Yamahy má nabušený tříhrnek, který produkuje 115 koní při 10 tis. otáčkách za minutu. Spíš než kopání koní, ale jezdec ocení monstrózní točivý moment 87,5 Nm. Ten v kombinaci s krátkým rozvorem motorky tlačí přední kolo vzhůru, stačí přidat plyn a čekat na „velký třesk“ který bude přenesen na zadní kolo.

 

Foto: Luděk KortusDíky systému kontroly trakce se ale nástupu výkonu nemusí nikdo bát. Dva stupně nastavení kontroly trakce se postarají jak o bezpečnou jízdu na morku, tak i o lehké sklouznutí zadku v zatáčce. Podvozek je nastavitelný a MT-09 SPčko má v předu Kayaba a vzadu Öhlins. Jsou však 2 věci k podvozku, které musíme vytknout: i přes možnost plného nastavení je podvozek dost tuhý. Při volné jízdě po rozbité okresce, nebo na kostkách na náměstí je člověk vyklepaný, jak když si půjčí dnes oblíbenou elektrickou koloběžku a projede Dlouhou ulici tam a zpět. Ovšem, jakmile se člověk dostane na lepší povrch, podvozek je to o čem víte, že vás ve štychu nenechá. Další nepříjemnou charakteristikou je mírné vlnění motorky při zrychlení kolem 150 km/h, ale určitě to není náběh na high-sider, takže stačí lehce ubrat plyn a motorka se krásně srovná a bude opět poslušná.



 „Devítka“ je prostě hravým, ovladatelným strojem se kterým si užijete každou cestu. Ať je to broušení kolen mimo město, nebo doprava do práce a z práce (v tomto případě dorazíte do kanceláře a adrenalin vám bude celý den stříkat z uší). Máte k dispozici volbu motorové charakteristiky, pro plynulou jízdu například s někým vzadu je ideální charakteristika B. Pro styl „jak přijít o papíry“ pak varianta A, která je nejostřejší. Výhodou je, že se dají charakteristiky měnit za jízdy, stačí jen mít zavřený plyn. Přesně dávkovatelné brzdy, kdy na předku je umístěn dvojitý kotuč o průměru 298 mm a vzadu kotouč jeden s 245 mm.

 

Skvělým prvkem na motorce jsou pak dvojité LED světlomety, které motorce dodávají nejen vzhled Decepticona z filmu Transformers, ale z naší zkušenosti učiní jízdu v noci i s černým hledím naprostou trivialitou. Takže díky Yamaho! Už žádní komáři v očích, ani rychlost max 50 km/h, když si doma necháte čiré plexi.  

Další články