Testy ojetých aut, recenze nových aut

TEST YAMAHA XT1200ZE SUPER TÉNÉRÉ RAID EDITION: NEJVĚTŠÍ ADVENTURE

23.08.2019 Luděk Kortus

Pro řadu XT mám slabost. Moje první nová motorka byla byla Yamaha XT350 - našlapovací fun bike pro dobrodružství kolem komína. Tohle je ovšem jiný kafe.


Všechna ta radost vychází z úzkého řadového dvouválce o objemu 1199 ccm. Vezmete za plyn a 112 koní vás přesvědčí, že tohle je opravdový chlapácký enduro. Nejlepší terénní motorka od Yamahy na dlouhý cesty. Byla obutá na silničních gumách. Hodily se maximálně na šotolinu a suchou trávu. V mokru bych se na nich do terénu moc nepouštěl. Ale jak to vyřešit u novinářské motorky? Špalky ať si nasadí šťastný majitel.

Nebyla by to správná vlajková loď, kdyby se nadala přizpůsobit potřebám různých jezdců a různým podmínkám. Sedlo umožňuje nastavení výšky v rozsahu 845 až 870 mm nad zemí. Vysoký větrný štítek je nastavitelný do čtyř poloh. Dodatečnou ochranu proti větru ještě umocńují samostatné deflektory.

Elektronika umožňuje nastavení kontroly trakce ve třech stupních. Elektronicky nastavitelné odpružení je nastavitelné za jízdy. Systém se jednoduše ovládá na řidítkách a umožňuje až 84 různých nastavení do terénu a na silnici. Trochu jsem experimentoval a zůstal jsem pak celou dobu u prvního, které se mi zdálo že vyhovuje.

Raid edition poznáte podle čtyřech očí a černých kufrů. Součástí dodávky jsou dva kufry o celkovém objemu 74 litrů. Prodává se ještě velký kufr nahoru na blatník. To když si s sebou chcete vzít ženskou. Bez něj se ale nastupuje na motorku mnohem lépe. Stejně o  kuframa platí, že čím méně tím lépe. Na dlouhou cestu se hodí, to je bez diskuze. Součástí výbavy je i řádně zakrytovaný motor zdola i ze stran.

Enduro je zkrátka a jednoduše nejlepší motorka na cestování. Stejně s ní většina jezdců tráví většinu času na silnici. Magorů, co objíždějí republiku po první signální zas tolik není. Proto má motorka dva jízdní režimy - T do města a S jako sport na silnici. O terénu v souvislosti s jízdními režimy není řeč. Tempomat je fajn, když se potřebujete někde poškrábat pravou rukou za jízdy.

Na špalky má taky dost malý kola. Vpředu 19 a vzadu 17. Další znak toho, jak to výrobce myslel - na silnici a na prašný cesty. Nádrž má 23 litrů a pohon kardanem. To znamená, že nebudete muset často zastavovat kvůli tankování a odpadá vám i pravidelné mazání řetězu. Nebudete mít od řetězu špinavý boty a zadní kolo. Motorky s kardanem jsou skvělý


Další články