Závist není pěkná vlastnost, ale já závidím. Závidím Italům jejich počasí, smysl pro eleganci a jejich skútrovou kulturu. Umí na nich totiž jezdit i obleku a polobotkách za stovky eur.
Foto: Luděk Kortus; bennetts.co.ukUdělejme si nejdřív trochu přehled. Piaggio Group vyrábí osm značek: Piaggio, Moto Guzzi, Vespa, Gilera, Aprilia, Derbi, Scarabeo a Piaggio Comercial Vehicles. Patří k největším světovým výrobcům motocyklů. V šesti továrnách a v šesti výzkumných a vývojových centrech pracuje téměř 8000 lidí. Myslím, že od nich koncept tříkolového skútru pochází. MP3 je akronym z italského Moto Piaggio a 3 ruote, což česky znamená motocykl Piaggio se třemi koly. Jak prosté. Člověka by to svádělo k myšlence, že má vestavěný MP3 přehrávač a soustavu reproduktorů. Výroba MP3 začala v roce 2006. Od tohoto roku jsou k dispozici motory 125, 250, 300, 400 a 500 cm3. Modely mezitím prošly několika modernizacemi. Tříkolová pětistovka je mezi skútry něco jako luxusní sedan mezi auty. Takový silniční koráb, který dokáže nabídnout pohodlí a zároveň i pěkně rychlé svezení. Kdyby se natáčel Kurýr s Jasonem Stathamem na skútru, vyfasoval by určitě MP3 500.
Foto: Luděk Kortus; bennetts.co.ukPrvní, co považovali za důležité mi vysvětlit při přebírání skútru na test, byla aretace mechanismu přední nápravy. Rovnováhu při zastavení můžu udržovat nohama, nebo těsně před zastavením zaaretovat tříkolku tlačítkem na řídítkách ve svislé poloze a tak můžu přečkat červenou na semaforech jak na trojnožce. Když zatáhnu za plyn, aretace se uvolní a plavně jedu dál. Tak to byla teorie. Zpočátku mi dělalo problém vystihnout správný okamžik. Buď jsem jel moc rychle a knoflík nefungoval nebo jsem správný okamžik prošvihl a musel jsem dát nohy na zem. Nebo jsem zastavil v náklonu a při rozjezdu mi stroj přepadával na stranu, což jsem musel korigovat nohama nebo vybočením, které není zrovna na startovní čáře semaforu bezpečným manévrem. Ale cvičení dělá mistra. Když jsem se to konečně naučil, pochopil jsem tu ohromnou výhodu, kdy při celodenním ježdění nemusíte na každé křižovatce dávat nohy dolů. A že těch semaforů sakra je! Mistrovským kouskem je udělat myšku před první auto na křižovatce a frajersky zůstat stát s nohama nahoře.
Foto: Luděk Kortus; bennetts.co.ukZajímavá je konstrukce přední nápravy. Hliníkový paralelogram zajišťuje rovnoběžnost rovin obou předních kol v náklonech a v zatáčkách. Kola se mezi sebou v žádné situaci neperou, takže necítíte rozdíl oproti vedení stopy s jedním kolem. Malé rozdíly v pocitu z jízdy jsem ale přece jenom registroval. Odezvu od předních gum filtruje pákový mechanismus jinak než u jednokolky, hůř jsem cítil, co se dole děje. Mechanismus také vytváří jiné silové poměry při naklánění. Zdálo se mi, že stroj ochotněji padá do zatáček, ale na druhou stranu vyžaduje větší preciznost v balancování. S narůstající rychlostí pocity z rozdílu zmizely. Ozvaly se zase až ve stoosmdesáti, kdy se občas motorka zavlnila v řídítkách. Ale ne tolik, že by mne to vyděsilo. Jenom pár kmitů a hned se to uklidnilo. Dvě kola vepředu jsou rozhodně příspěvkem k bezpečnosti na každém povrchu. Přejel jsem v náklonu rozpláclou plechovku od piva. Ani nevím kterým ze dvou předních kol, jen vím, že to druhé trakci v náklonu udrželo. S normální motorkou bych se už válel.
Foto: Luděk Kortus; bennetts.co.ukTeď bychom se měli dostat k tomu, proč asi Business v názvu. Když si představím práci obchodního zástupce, který jezdí po zákaznících, tak bych v první řadě požadoval úložné prostory, abych nemusel jezdit s batohem a hledat na návštěvě, kam pověsím přilbu. MP3 to splňuje bohatě, pod sedlem je velký úložný prostor hned na dvě přilby nebo aktovku s noťasem. V palubní desce je přihrádka na rukavice, telefon a jiné drobnosti s USB zásuvkou na dobíjení. Na křižovatkách necvičím s nohama nahoru a dolu a tudíž si udržím naleštěné botky. Při parkování se MP3 nestaví se na stojan, stojí sama, ruční brzdu ovládám rukou, takže opět si neokopu pérka. Jediným nebezpečím pro mojí pravou botku je pedál nožní brzdy na všechna tři kola, o který si můžu okopat špičku. Jinak je nožní brzda jen k tomu, aby mi na tenhle stroj stačil řidičák na auto. Brzdil jsem raději páčkami na řidítkách, protože její účinnost byla symbolická nebo se na ní muselo moc tlačit. Další předností takové mašiny pro business je, že nedrncá a má pořádný zátah, takže přijedu nevyklepaný, v dobré kondici a včas. Velké plexi mi ochrání košili před rozpláclým hmyzem. Jak říkám, závidím Italům to počasí.
Piaggio MP3 LT 500 i.e. ABS ASR Business — vybrané údaje:
- Hmotnost: 266 kg
- Maximální hmotnost: 460 kg
- Typ motoru: čtyřdobý jednoválec, 4 ventily, rozvod řetězem, elektronické zapalování
- Obsah motoru: 493 ccm
- Výkon: 29,5 kW při 7250 ot.
- Točivý moment: 45,5 Nm při 5250 ot.
- Brzdy: kotoučové, přední a zadní ovládaná zvlášť + nožní pedál na všechny tři kotouče, ABS
- Další výbava: vypínatelný protiprokluz ASR, ručně stavitelné plexi do třech poloh, analogové budíky s digitálním displejem, parkovací brzda, hák na tašku, ECO mode, USB zásuvka, úložný prostor pod sedlem, schránka v palubní desce, hlavní stojan pro případ vybití akumulátoru, kdy nefunguje hydraulický zámek přední nápravy.
- Zvláštní výbava: Polepy od Českého rozhlasu pořadu Zelená vlna znatelně zvyšovaly respekt u ostatních účastníků silničního provozu a toleranci u policie