Když přicházíte z nižších kubatur, nebo jste na motorce úplný začátečník, máte s výběrem nové motorky trochu omezené možnosti. Ymaha ale nabízí docela zajímavé možnosti - okruhovku YZF-R3 nebo naháče MT-03.
Foto: Luděk KortusObě jsou postaveny na stejném konstrukčním základu, liší se jen jezdeckou pozicí a designem kapotáže. Lehké motorky mají jednu velkou výhodu. Snadností manipulace se blíží skútrům. To je předurčuje pro každodenní použití. V přecpaném městě s parkovacími zónami si vždy najdete svůj kousek místa, do kterého motorku obratně vtěsnáte. I pokročilí jezdci takový příjemný bonus ocení. Akcelerace pro městský provoz je víc než dostatečná a mimo město si užijete především technickou stránku ježdění. Do oblouků můžete najíždět větší rychlostí než s těžkou motorkou. Zkoušeli jste někdy s litrem na okruhu honit „čmeláka“ do zatáčky? Já bohužel ano, zapomněl jsem na rady zkušenějších a skončil v kačírku. Od té doby mají u mne jezdci i motocykly nižších kubatur respekt.
Foto: Luděk KortusV ideálním případě pro výrobce Yamaha YZF-R3 vychovává jezdce, přicházející z YRF-R125 pro silnější YZF-6 nebo YZF-R1. Yamaha YZF-R3 má všechny vnější znaky legendárních sestřiček. Kapotáž je hodně podobná, stejně agresivní je barevné provedení. Má také dvojité světlomety, sklon výfuku je stejný, zrcátka velmi podobá, sklon sedlové části je stejný a tvar nádrže je podobný… Prostě sen každého patnáctiletého kluka, který se nemůže dočkat, až mu bude aspoň těch 18 let. Na Yamaha Dunlop Day na brněnském okruhu jsem byl svědkem velké radosti malého hobby jezdce, který běžně jezdí „dvácu“, když se mu podařilo na zapůjčené R3 škrtat v zatáčkách kolenem. Najednou z něj byl větší kluk.
Yamaha MT-03 je spíše než pro sportovce určená pro rebely. Z této motorky roste jezdec k vyšším kubaturám tzv. „naked biků“ řady MT. Je přestupní stanicí mezi MT-125 a MT-07, MT-09 nebo MT-10. V řadě MT lze najít hodně jednotících znaků, ale odhalené motory prozrazují na první pohled počet válců. MT-03 má shodnou sedlovou část s YZF-R3 na rozdíl od ostatních MT, které s řadou YZF sedla nesdílejí. Vzpřímená pozice za řídítky dělá stroj pohodlnějším a ovladatelnějším. Kličkování mezi kužely a jízda po zadním jsou s MT-3 snadnější. Na druhou stranu ji ale pořád můžete položit na kolínko stejně jako R3. Pokud si tedy troufnete.
Oba stroje Yamahy mají totožný ocelový rám se stejným úhlem sklonu přední vidlice. V rámu sedí dvouválcový, kapalinou chlazený, motor o objemu 321 cm3 s maximálním výkonem 31 kW (42 k) při 10 750 min-1 a maximálním točivým momentem 30 Nm při 9000 min-1. Můžete, a pokud chcete výkon, dokonce musíte točit motor co nejvíc. Dává to skvělý pocit ze sportovní jízdy, i když rychlost není vysoká. Přechod na vyšší kubaturu je pro každého motorkáře spojen se silnými emocemi, které vydrží hodně dlouho. Osmnáctiletý mladík, který osedlá jednu z těchto mašinek, bude určitě nejšťastnějším klukem na světě.