Češi vyjmenovali pět nejotravnějších asistenčních systémů v autě. Vítěz nepřekvapil

Foto: Pixabay

Dnešní auta jsou přeplněná různou elektronikou a asistenčními systémy. Některé jsou k užitku, některé naopak k vzteku. V naší anketě vyjmenovali čeští řidiči ty nejzbytečnější a nejotravnější z nich.


„Please, fasten your seatbelt“, hlásil už v roce 2005 Renault Laguna, jestliže si jeho řidič nezapnul bezpečnostní pás. Zatímco v roce 2005 to byla v dané třídě poměrně neobvyklá vychytávka, o patnáct let později jsou podobné systémy i ve vozech té nejnižší třídy. A nejde jenom o upozornění na nezapnutý pás. Dnešní asistenční systémy dokáží zapínat a vypínat světla, stěrače, hlásit auto v tzv. mrtvém úhlu, umí samy auto zaparkovat i vyparkovat z těsného místa, udržet se v jízdním pruhu, hlásit náledí, dopravní značky i vaší únavu. S některými systémy se řidič sžije poměrně rychle a jsou skutečně k užitku, jiné systémy vzbuzují rozpaky a jsou i takové systémy, které řidiče skutečně pekelně otravují. Čeští řidiči se vyjádřili o těch nejotravnějších z nich. Tady jsou seřazeny od toho nejméně otravného až po toho největšího „prudiče“:

Něco vám klepe v motoru? Stačí do mobilu nahrát zvuk a servis zjistí příčinu
Řidič Tesly zapnul autopilota a sledoval film. Skončilo to srážkou s policejním autem

Systém sledování únavy řidiče

Tenhle systém najdete dnes v automobilech mnoha značek. Namátkou můžeme jmenovat například Volkswagen, Ford, DS Automobiles, Škoda nebo třeba Mercedes. Systém má za úkol upozornit řidiče, že jeho koncentrace na řízení slábne a že by bylo dobré zastavit a odpočinout si. Zmíněný stav indikuje různými zvuky a například i ikonou šálku kávy na přístrojové desce. Některé systémy pracují s úhlem natočení volantu, četnost a sílu sešlapávání pedálů nebo například příčné zrychlení. Ty sofistikovanější systémy pracují s kamerou umístěnou například ve zpětném zrcátku nebo třeba sloupku volantu. Podle uživatelů systému systém často nefunguje správně, detekuje únavu například i po třiceti minutách jízdy nebo vůbec.

Nejvíc mi vadí, že se moderní auta snaží řídit za mě, jako kdybych snad nevěděla, kudy vede jízdní pruh nebo kdy jsem unavená.
Marcela Vaňková, řidička, Pardubice

Indikátor doporučení řazení rychlostního stupně

Indikátor řazení je vymyšlen jako pomůcka pro řidiče, kteří neví, kdy a jak řadit. Bylo by to možná fajn, kdyby hlavním kritériem pro indikaci změny řazení nebyl ekologický pohled, resp. snaha o co nejnižší emise. Indikátor totiž často radí tak, že při jeho uposlechnutí je motor podtočen, což neprospívá například dvouhmotovým setrvačníkům. Podle mnoha řidičů je proto výrazně lepším indikátorem řazení otáčkoměr a sluch a zkušenosti řidiče. Kdo má problém se řazením, ať si raději pořídí vůz s automatickou převodovkou.

Držení auta v jízdním pruhu

Podle mnohých účastníků ankety jde o velmi nepříjemný asistenční systém, který ihned po nastartování vozidla vypínají. Jako nejčastější výtku uvádějí příliš razantní zásah systému do řízení a to i v případě, že řidič je pozorný a v pruhu se drží. Typicky to je například na okresních silnicích, kde systém reaguje na bílé krajnice, jestliže řidič jede příliš blízko. Dalším problémem může podle řidičů být žluté vodorovné dopravní značení, resp. přejezd mezi pruhy, kde se nově vyznačený jízdní pruh kříží s tím původním. Systém auto téměř strhne podle bílé čáry, což v zúžených pruzích může způsobit řidiči značné problémy.

Nevypínatelné ESP

Stabilizační systém je užitečná věc, ale některým sportovně založeným řidičům vadí, že nejde zcela vypnout. Některé vozy to sice umožňují, čím dál tím více modelů ale pracuje s nevypínatelným systémem. V takovém případě pak je nutno zapomenout na nějaké průjezdy zatáčkou s rozevlátou zádí. Upřímně si ale myslíme, že ESP patří spíše mezi ty užitečné systémy

Systém Start/Stop

Tohle je očekávaný vítěz ankety o nejotravnější asistenční systém v automobilu. Vypíná ho totiž naprostá většina oslovených řidičů. Nejen, že jim vadí jeho častá váhavost, například při vjezdu do křižovatky, kde se dává při odbočování přednost protijedoucím vozidlům, ale třeba i při dojíždění na křižovatku s červeným semaforem. Systém totiž občas vypne motor i když se auto ještě pohybuje. V tu chvíli ale přestane fungovat posilovač řízení i brzd a méně zkušený řidič může propadnout panice. Podle mnohých odpůrců systému se používáním této funkce také ničí motor a ani ekologický přínos není nijak závratný

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.