Testy ojetých aut, recenze nových aut

Éra tichých elektromobilů skončila. Musí být povinně hlučné jako konvenční auta

07.06.2020 Jan Smékal Zdroj: ŠKODA Auto
Foto: Jan Smékal

Většinu lidí na elektromobilech fascinují dvě charakteristické vlastnosti – zrychlení vozu a téměř neslyšný provoz. Zatímco to první bude výsadou elektromobilů i nadále, téměř nulová hlučnost musí zmizet.


Jdete třeba po parkovišti a za vámi se rozjíždí elektromobil. Je tak tichý, že o něm ani nevíte. A to nemusí skončit dobře. Elektromobily a plug-in hybridy jsou při provozu v nízkých rychlostech velmi tiché. To přispívá ke snížení celkového hlukového zatížení okolí, na druhou stranu představuje určité riziko pro chodce, kteří mohou takový vůz přeslechnout. Proto vydávají tato elektrifikovaná auta výstražný zvuk, který chodce na jejich jízdu upozorní. Jako první z vozů ŠKODA dostávají nový zvukový systém, nazvaný E-noise, plug-in hybridní modely ŠKODA SUPERB iV a ŠKODA OCTAVIA iV. Jak si můžete poslechnout v ukázce, zvuk napodobuje spalovací motor, převládají v něm hlubší tóny a jeho frekvence s narůstající rychlostí vozu stoupá. Při zpomalení zase klesá, takže chodec takto dovede odhadnout i to, zda vůz zrychluje, či zpomaluje.



Vývoj praktického řešení i doladění samotného zvuku pro vozy ŠKODA měli na starosti odborníci ve vývojovém centru automobilky v Mladé Boleslavi. „Nebyl to lehký úkol, pod kapotou je dnes docela těsno a požadavky legislativy jsou přísné,“ vysvětluje Pavel Orendáš, vedoucí inženýr, který na projektu pracuje. Prvním úkolem bylo tedy vymyslet, jak do motorového prostoru vozu umístit zvukové zařízení, vlastně takový menší širokopásmový reproduktor ve vodotěsné schránce. „Legislativa vyžaduje, aby zvuk mířil dopředu směrem k chodcům, takže moc možností umístění není,“ vysvětluje Orendáš. „Zatímco zrakem vnímá chodec jen malou část dopravní situace, sluchem se orientuje v širším okolí,“ dodává, proč musí zvuk směřovat právě k chodcům. Nakonec se podařilo pro novou schránku reproboxu s vnitřním objemem lehce přes 1 litr najít prostor u pravého předního kola.

Legislativa má na systém, který se nazývá AVAS (Acoustic Vehicle Alarm System), řadu požadavků. „Legislativa určuje minimální úroveň hlasitosti systému, naším cílem je však zákazníkovi nabídnout co nejtišší auta, což je trochu protiklad, proto byli k ladění zvuku přizváni experti z oblasti akustiky vozů značky Škoda,“ popisuje Orendáš. Elektrifikované vozy, které jsou schopny jízdy čistě na elektřinu, musí podle pravidel EU vydávat varovný zvuk do rychlosti 20 km/h, protože zhruba do této rychlosti jsou takové automobily extrémně tiché. „Pak už začíná převládat hluk odvalování pneumatik a aerodynamický hluk, takže E-noise není nutný,“ vysvětluje inženýr. ŠKODA řeší tuto situaci u svých vozů tak, že zvuk sílí do rychlosti 25 km/h, a pak je do rychlosti asi 30 km/h postupně utlumován a je vlastně přirozeně nahrazován dalšími zvukovými projevy vozu.

Auto musí také vydávat varovné zvuky při couvání, a to do šesti kilometrů za hodinu. I tady u plug-in hybridů zvuk napodobuje spalovací motor, jen v jiných tónech, které chodci dají najevo, že se vůz pohybuje směrem vzad. Vytváření varovného zvukového „podpisu“ auta je pro automobilky kromě inženýrské výzvy zároveň i určitou příležitostí. Byť legislativa předepisuje, jaká frekvenční pásma by zvuk měl využívat a s jakou hlasitostí (do celkové úrovně minimálně 56 decibelů), lze přece jen trochu popustit uzdu fantazii a zvuk přizpůsobit charakteru daného auta. „Plug-in hybridní modely dostávají zvuk, který napodobuje zvuk spalovacího motoru, aby vše ladilo,“ vysvětluje Orendáš volbu u vozů značky ŠKODA, které již míří na silnice. Například sportovní OCTAVIA RS iV bude mít zvukový projev shodný s běžnými modely OCTAVIA iV a SUPERB iV. „Vzhledem k zaměření modelu je i tady cílem klidný projev, sportovní charakter se má projevit až při dynamické jízdě mimo město,“ vysvětluje Orendáš.

Další články