Testy ojetých aut, recenze nových aut

Laurin a Klement pochopili sílu půvabných žen v reklamě už v roce 1898

02.03.2020 Jan Smékal Zdroj: ŠKODA Auto
Foto: ŠKODA Auto

Václav Klement a Václav Laurin velice brzy rozpoznali význam reklamy a začali ji využívat. Když roku 1895 položili základy jedné z nejstarších dodnes fungujících automobilek na světě, propagovali napřed svá inovativní jízdní kola a poté i motocykly. A jak je vidět na plakátu z roku 1898, už tehdy byly pohledné dámy dobrým prodejním argumentem.


Václav Klement byl původně knihkupcem. Ale pořízení jízdního kola a osudové setkání se strojním zámečníkem Václavem Laurinem v Mladé Boleslavi vedlo roku 1895 k založení podniku Laurin & Klement, zkráceně L&K. Oba pány nespojovalo jen společné křestní jméno, ale i harmonie, díky níž se stali ideálními obchodními partnery. V Mladé Boleslavi začali společně vyrábět jízdní kola značky Slavia a propagovali je zcela v duchu tehdejšího stavu techniky – jako zde, na plakátě z roku 1898. Jak je vidět, už tehdy byly pohledné dámy dobrým prodejním argumentem. 



Foto: ŠKODA AutoTo, co vypadá jako schématický nákres elektrokola, je ve skutečnosti jedním z prvních tištěných inzerátů na motocykly mladoboleslavské značky – inzerát vyšel 1. ledna 1900 ve sportovní příloze Pražského deníku. Od roku 1899 se pozornost startupu L&K pomalu ale jistě přesouvala směrem k motorizovaným jednostopým vozidlům. I zde měli oba průkopnici prst na tepu doby. Václav Klement se neosvědčil pouze jako reklamní stratég, ale jako skutečný spin doctor, jak dokazuje příklad z roku 1904. Po motocyklových závodech ve Francii, jichž se zúčastnili i dva tovární jezdci na strojích L&K, nechal neprodleně vytisknout inzerát: „Dva na startu, dva za cílovou čárou. Motocyklový rekord. Stoprocentní spolehlivost při nejvyšší rychlosti.“ To, že se František Toman a Václav Vondřich umístili pouze na druhém a čtvrtém místě, přitom decentně odsunul do pozadí. 

Galantní gentleman pomáhá apartní dámě nastartovat její vůz: to už firma přeskočila do světa automobilů. Již v roce 1912 vydala firma L&K za reklamu zhruba 90 000 korun – přepočteno na dnešní poměry kolem 330 000 eur. U této reklamy se jedná o titulní stránku čtvrtletní zprávy z roku 1925 – možná poslední, kterou vydala firma Laurin & Klement, než se z fúze s tehdejším největším českým průmyslovým koncernem z Plzně zrodila automobilka ŠKODA. 

Foto: ŠKODA AutoFototografie z května 1926 ukazuje prvního prezidenta Československé republiky Tomáše Garrigue Masaryka, hrdě stojícího před zbrusu novým vozem ŠKODA Hispano-Suiza na zámku v Lánech. Už z titulu své funkce používal model domácí mladoboleslavské značky – samozřejmě s odpovídající výbavou na přání, jako například se skleněnou dělící příčkou mezi kabinou řidiče a prostorem pro cestující vzadu. V meziválečných letech byl inovativní duch značky ŠKODA za ztížených podmínek obzvláště patrný. Vedle reklamy s prvním mužem ve státě se automobilka soustředila na zprávy o dálkových jízdách. Propagační jízdy a jízdy spolehlivosti byly poutavě propagovány na letácích, plakátech, v brožurách i inzerátech. 

Oheň a ocel v bezútěšných poválečných letech: ŠKODA 1200, uvedená na trh na jaře roku 1952, byla prvním vozem s celokovovou karoserií. Obsah reklamního sdělení se přitom přizpůsoboval konkrétním zemím. Ať už se jednalo o sportovní verzi, o kombi nebo o spolehlivý sanitní vůz: „Dvanáctistovka“ byla vskutku všestranným talentem.  

Foto: ŠKODA AutoFotografie z roku 1961 zachycuje pýchu českých strojařů. Čtyřsedadlový letoun L 200 Morava před objektivem pózuje společně s modernizovaným vozem ŠKODA FELICIA. Oba stroje byly ve své době právem významnými velvyslanci československého průmyslu. Mladoboleslavská automobilka tehdy své kvalitní vozy exportovala dokonce do západní Evropy, Austrálie nebo jižní Ameriky. I tam prodej podporovaly textově i graficky přesvědčivé reklamní materiály. 

Vozy značky ŠKODA byly i v dobách plánovaného hospodářství skutečnými trháky. Vozy ŠKODA 105, 120 a 130 byly na trhu půldruhé dekády až do roku 1990. Reklama odpovídala duchu doby – byla pragmatická a technokratická. Estetika obrázků byla puristická, stejně jako texty. Podobně úsporné byly v porovnání s  konkurencí tehdy také motory vozů ŠKODA, které rovněž předstihly svou dobu. 

S koncem Varšavské smlouvy přišla privatizace v dubnu 1991: Že prodej značky koncernu Volkswagen nebyla čistě účelová záležitost, ale spíše svatba z lásky, dokládají kampaně jako „IQ + ♥ = ŠKODA“ anglické agentury Sedley Place Design a agentury GGK. Reklamní odborníci dosadili know-how a vášeň pro automobily do logické a celosvětově čitelné rovnice. Ale nejen reklama se postupně měnila: Na oslavu stého výročí založení podniku byla v Mladé Boleslavi vybudována jedna z tehdy nejmodernějších automobilek v Evropě, od roku 1996 zde z linky sjíždí ŠKODA OCTAVIA. 

FELICIA jako vysněný vůz: Jako první model(ka) značky ŠKODA ozdobila FELICIA titulní stránku českého vydání magazínu Playboy. V následujících letech přesvědčoval tento vůz i svými vnitřními hodnotami.

Obrázky k jednotlivým popiskům najdete níže v galerii:

Laurin a Klement pochopili sílu půvabných žen v reklamě už v roce 1898

ŠKODA Auto

Další články