Logo "emkových" BMW zná každý. O původu červeného proužku se ale vedou diskuze

Foto: Jan Smékal

Písmeno „M“ v názvu BMW M znamená „motorsport“. Pro samotné BMW je typická bavorská světle modrá barva, která se objevuje v jeho logu. Dnes je ale doplněna tmavě modrou, jež byla dříve fialová, a červenou. Zejména u červené je příběh velmi zajímavý a v konečném důsledku ne zcela jednoznačný.


Práce na logu BMW M začaly v roce 1972 se vznikem BMW Motorsport GmbH (od roku 1993 BMW M GmbH), jehož ředitelem byl Jochen Neerpasch. Ten chtěl vytvořit novou identitu závodní divize společnosti, a spojil se proto s tehdejšími designéry BMW Wolfgangem Seehausem (interiéry) a Manfredem Rennenem (exteriér). Právě Seehaus byl tím, kdo vytvořil trojici barev – modrá, fialová a červená – jež je dnes ikonická.

Nebylo to ale tak jednoduché 
Marc Thiesbürger je historik zaměřený na automobily a automobilové závody a pracující pro BMW Classic. Ten na základě různých archivních materiálů k původu barev v logu uvádí, že modrá je typickou barvou BMW, červená by mohla být inspirací americkou firmou Texaco a fialová vznikla jejich spojením. Zapojení Texaca ale ve skutečnosti není nikde doloženo. Samotné Texaco k tomu sdělilo: „Mohlo by to tak být, že červená v barevném schématu BMW M reprezentuje Texaco. Původně totiž probíhaly rozhovory o možném sponzorství, nicméně ty byly na konci roku 1972 ukončeny a ke spolupráci nikdy nedošlo.“


Ojeté BMW Z4 - při nákupu téhle stylovky buďte obezřetní
Test BMW i3 - tahle stylovka pokoří na semaforech i Imprezu
Test BMW X1 1,8D xDrive – Nejmenší „Iksko“ je překvapivě velké
Test ojetého SUV BMW X5 (e70). Ani po letech není pro každého


Thiesbürger ale z některých návrhů v archivu BMW Group vyvozuje, že Seehaus již tehdy barvu Texaca do designu nového závodního vozu zakomponoval. Mohl tím například chtít posílit pozici společnosti při vyjednávání o sponzorské smlouvě. Zajímavé je, že zatímco Jochen Neerpasch potvrdil příběh spojený se značkou Texaco, Rennen, který se na výsledném designu taktéž podílel, popírá, že by tato americká společnost nějakým způsobem ovlivnila výběr barev. Dnes BMW M GmbH oficiálně říká, že modrá je barva BMW, červená patří motorsportu a fialová, respektive dnešní tmavě modrá je jejich kombinací.

Závodní premiéra nového barevného schématu na BMW 3.0 CSL.
Jochen Neerpasch po konzultacích se Seehausem nakonec vybral kombinaci modré, fialové a červené, protože byla dobře odlišitelná i na černobílých fotografiích. Trikolora BMW M se rychle dostávala na karoserie závodních vozů společnosti Bayerische Motoren Werke. Premiéru měl tento nový design v roce 1973 na BMW 3.0 CSL, které se postupně stalo závodní ikonou nejen své doby. Výsledný design podle Neerpasche navrhl externí grafický designér Pierre Mendel ve spolupráci s Manfredem Rennenem. Barevné schéma s trojicí barev v různých podobách používá závodní divize BMW dodnes.

Doplněné písmeno „M“ a další vývoj loga BMW M.
Trojice M barev v podobě modré, červené a fialové se ale používá déle než samotné logo, jehož součástí je dodnes písmeno „M“. Zatímco trojice barev byla na závodním voze k vidění již v roce 1973, „M“ se u ní objevilo až v roce 1978, kdy mělo premiéru BMW M1 – první samostatný vůz divize BMW M GmbH. Od té doby se začalo i na označeních M modelů BMW používat spojení trojice barev a písmena „M“. Podobu tohoto loga, tedy zejména jeho sešikmení a propojení se specificky navrženým písmenem M, má vyjadřovat dynamiku a rychlost. Celkový design loga vznikl u společnosti Italdesign přímo pod vedením Giorgetta Giugiara, proto je tvar písmena M známý také jako „Giugiarovo M“.

Postupně se logo a barevné pruhy BMW M jen mírně upravovaly. Největší změnou byla výměna fialové barvy za tmavě modrou. Nejnovější úprava pochází z letošního března 2020, kdy došlo také k úpravě komunikační podoby loga BMW. Nové logo již nemá trojrozměrnou podobu, je jednodušší a dvoudimenzionální, stále si ale zachovává spojení světle modré, tmavě modré a červené doplněné bílým písmenem „M“. Často se ale zapomíná, že barevné schéma BMW M v podobě modré, fialové a červené se objevilo dříve než jejich spojení v logu BMW M. Samotné BMW totiž tyto barvy používalo kolem svého loga od roku 1973. Barvy byly různými způsoby uspořádány koncentricky kolem klasického loga. Podle Neerpasche je tento design dílem švýcarského grafického studia Müller.

Vytvoření a použití loga BMW M(otorsport) bylo z dnešního pohledu průkopnickým přístupem při tvorbě identity značky,“ řekl Marc Thiesbürger, expert z BMW Classic. To ostatně ukazuje také skutečnost, že vzhled loga a jeho provedení se od jeho návrhu počátkem 70. let až do současnosti změnilo jen minimálně. A proč by jej také chtěl někdo měnit? Dnes díky němu poznají nejen automobiloví nadšenci, že vůz, který jej nese, v sobě ukrývá mimořádný sportovní potenciál.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.