Neznal rozdíl mezi bílým, červeným a modrým patníkem. Stálo ho to dost peněz

Foto: Jiří Soukup

Bílé patníky kolem silnic zná každý. Proč jsou ale některé červené a některé dokonce modré, ví málokterý řidič. Nevěděl to asi ani řidič škodovky, který si možná myslel, že mezi nimi žádný rozdíl není


Víte, jaký byl prapůvodní účel patníků? Patníky byly v dřívějších dobách kamenné kvádry, které se zasazovaly podél cest, aby jezdci mohli lépe nasedat na koně a také z něj sesedat. Později se začaly stavět i podél silnic a to především kvůli určování vzdálenosti. Byl na nich uveden číselný údaj a říkalo se jim „milníky“, resp. „kilometrovníky“. Dnes má ale patník funkci úplně jinou.

Někde ještě najdeme podle silnice staré kamenné kilometrovníky, ale v drtivé většině případů se dnes kolem silnic nacházejí bílé plastové sloupky opatřené na jedné straně bílým a na druhé straně oranžovým odrazovým sklíčkem. Současné patníky totiž slouží především k vymezení okrajů silnice.

Čím dál tím častěji jsou ale podél silnic vidět také patníky modré nebo červené barvy. Mají stejnou funkci, jako ty bílé, tedy vymezují okraj silnice, ale jejich červená nebo modrá barva řidičům dává ještě další informace. To zatím mnoho řidičů neví, a někdy taková nevědomost může skončit i nehodou.

Červený patník totiž vymezuje místo, kde na silnici ústí nějaká účelová komunikace nebo třeba polní, či lesní cesta. Řidič, jedoucí po silnici, tak může vidět, odkud by mohl vyjet například traktor z lesa nebo z pole. Tyto vozy samozřejmě nemají přednost, přesto je pro řidiče na hlavní silnici dobré vědět, kde takové výjezdy mohou být.

Foto: Jiří SoukupModrý patník má funkci úplně jinou a je velmi důležitý především v současném zimním počasí. Upozorňuje totiž na místa, kde by mohla být namrzlá silnice, a to i v situaci, kdy je většina silnic suchých a třeba ani nemrzne. Typicky to bývá třeba na mostech. Proudění chladného vzduchu pod mostní konstrukcí totiž může  na vozovce způsobit námrazu. To patrně přehlédl řidič škodovky na mladoboleslavsku, který najel na malý můstek přes místní říčku pravděpodobně příliš rychle. Ačkoliv byly silnice suché, na mostě byla námraza.

Následoval smyk a auto skončilo v příkopu. Nikomu se naštěstí nic nestalo, nicméně kdyby řidič dbal informací, které mu modré patníky dávají, pravděpodobně by malý můstek překonal bez ztráty kytičky a nemusel by před vánoci utrácet nemalou částku za opravu auta.

Věděli jste, proč jsou některé patníky červené a jiné modré? Napište nám do diskuze

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.