Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojeté diesely jsou nejvýhodnější ve Švýcarsku a Rakousku

11.01.2020 Jan Smékal

Mnoho motoristů zvažujících nákup ojetého vozu přemýšlí, zda ho koupit na domácím trhu, nebo si auto přivézt ze zahraničí. Otázkou je, zda se to vyplatí a na co si dát v jednotlivých zemích pozor. Podle našich zjištění, jenom tak na půl. Velmi totiž záleží na tom, po jakém vozidle zatoužíte.


V případech tuctových modelů si dovozem moc nepomůžete. Pravda, může se vám podařit najít v zahraničí vůz v lepším technickém stavu než u nás, ale určitě na jeho dovozu nic neušetříte. Navíc i náš trh nabízí řadu vozidel v udržovaném stavu a s jasnou servisní historií. Problém je spíš ve spořivosti českých motoristů, kteří se spoléhají více na své schopnosti, než aby si zaplatili asistenci odborníka, který by jim s výběrem a prověrkou auta pomohl.

Pokud však zatoužíte po vozidle ve verzi, která není v České republice běžná, může být cesta do zahraničí jediným řešením. Jako příklad si můžeme vzít BMW 330d v provedení sedan. Na našem trhu je k mání těchto vozidel jen pár (drtivou převahu má totiž kombi 320d), u většiny navíc už z fotek poznáte značně stočený tachometr a žalostný technický stav. Přitom jejich ceny rozhodně nejsou nízké. V Německu tohle auto pořídíte výrazně lépe, máte větší výběr a navíc za srovnatelnou cenu seženete vytoužený automobil i v lepší výbavě.

V Německu je hodně podvodných inzerátů

Pokud tedy chcete pořídit vozidlo, které nepatří mezi nejrozšířenější, určitě si zjistěte, v jakém množství se daný model vyskytuje na zahraničních trzích. To uděláte snadno pomocí internetu. Obrázek o cenách si lze udělat po navštívení serverů mobile.de nebo třeba autoscout24.de nabízejících ojetiny nejen z Německa, ale i dalších koutů Evropy. Destinace, kam se pro automobil rozhodnete vyjet, je přitom velice důležitá. Každý trh má totiž svá specifika, a bez jejich znalosti můžete snadno naletět. V Německu se například častěji vyskytují podvodné inzeráty. Naštěstí je můžete snadno identifikovat podle podezřele nízké ceny a touze prodávajícího, vylákat ze zájemce zálohu dříve, než auto vůbec uvidí. Na německém trhu, ale třeba i v Rakousku navíc operuje řada profesionálních obchodníků s ojetinami z východoevropských zemí – zejména z Bulharska a Rumunska. Ti umějí rychle vyhledávat zajímavé nové nabídky, které pak nekompromisně skupují. Výskyt těchto obchodníků ale směrem na západ slábne, a tak se lépe nakupuje ve zcela západní části Německa.



Již zmiňované Rakousko je ale považováno za ráj dieselů. Většina vozů je zde ve velmi dobrém stavu, nicméně vyšší ceny české řidiče pravděpodobně příliš neosloví. Další oblíbenou destinací je pak Švýcarsko. Zde najdete především vozy se silnými zážehovými motory a většinou i v bohatých výbavách. Kolikrát zde také narazíte na automobil s poměrně snadno opravitelnou závadou a přitom nekompromisně bezkonkurenční cenou. Někteří zdejší řidiči se totiž takových vozů raději zbaví, než aby se zabývali jejich opravou.

Francouzi vztah k autům moc nemají

Tím jsme probrali ty lepší trhy ojetin a zbývají nám více či méně problémové destinace. Francie je jednou z těch méně problémových. Francouzi většinou nemají k vozidlům žádný vztah a podle toho jejich auta často vypadají. Mnoho ojetých automobilů se na francouzském trhu nabízí různě otlučených a nezřídka i s vytlučenými podvozky, kterým někteří zdejší šoféři nevěnují žádnou péči. Pokud půjde o auto se snadno měnitelnými díly (samostatné čepy přední nápravy, levná ramena či silentbloky), pak může být nabídka zajímavá. Pozor ale na mnohdy drahou plechařinu.

Italové olej moc neřeší

Nizozemí pak charakterizují různé burzy a aukce. Mnoho takto nabízených vozidel je ale v dost zbídačeném stavu. V Belgii se zase často vyskytují auta, která v České republice nepřihlásíte. Ke skutečně problémovým trhům ale řadíme především Španělsko, Portugalsko a Itálie. Tyto části Evropy spojuje vyšší výskyt kradených vozidel a takzvaných dvojčat (kopie vozu jezdícího v dané zemi nebo jinde v Evropě, určená k vývozu). Nezřídka se objevují také vozy opravené po totálních haváriích. Příznivé ceny ojetin skutečně lákají. Nabízená auta navíc mnohdy vypadají velmi zachovale. Zkušební jízda pak nejednou odhalí značné vůle a opotřebení. Problémem bývá také zanedbaná údržba. Třeba italští řidiči kolikrát vůbec nemění motorový olej. Takovéto motory jsou pak časovanou bombou i pokud se olej vymění dříve, než pohonná jednotka zkolabuje. Starý olej se totiž napeče na vnitřní stěny motoru a komplikuje mazání. Takový agregát se více opotřebovává a hrozí u něj poruchy mazání, které mohou mít fatální následky.

Proto si destinaci pro pořízení ojetého vozu vybírejte s nemalou opatrností. Můžete k tomu využít i některého z dovozců. Vyvarujte se ale nepoctivců nabízejících opravené vraky. Spíše si najděte profesionála, který vás do zahraničí doprovodí a pomůže s výběrem i prověřením auta na místě. Auta, které si sami vyberete a přivezete. Dovozce bude pracovat pouze jako asistent.

Foto: Redakce; favcars.com

Další články