Ojetina s automatem? Proč ne, ale může to být velké riziko


Některé ojetiny s automatickou převodovkou mohou být velkou finanční pastí a opravy se mohou vyšplhat až do statisícových výšin. Měli byste proto vědět, kterým automatům se raději úplně vyhnout. Především ve větších SUV a luxusnějších vozech už ani jinou než automatickou převodovku dnes v podstatě nedostanete. Samočinné řazení se ale dostává postupně do všech tříd vozů a dnes není výjimkou ani u běžných spotřebních modelů a malých aut.


Poptávka po automatech nyní roste i v segmentu malých a městských vozů. Nabídka ojetých aut s automatickou převodovkou je tak velmi široká, a zatímco dříve bylo poměrně obtížné nějaké auto s automatem vůbec najít, dnes máte výběr velmi snadný. Před koupí byste se ale měli seznámit s různými typy automatických převodovek a dozvědět se, které jsou dobré, které horší a kterým byste se raději měli úplně vyhnout, případně byste měli při jejich koupi postupovat velmi opatrně.

Pro moderní automatické převodovky neplatí stará klišé o tom, že výrazně snižují dynamiku vozu a kazí spotřebu. Moderní automaty jsou velmi efektivní a ve výsledku dokážou méně zkušeným řidičům se spotřebou paliva a reálnou dynamikou naopak pomoci. Spousta lidí má problém řadit podle sluchu, před předjížděním si neumí podřadit na správnou rychlost a neumí snížit provozní otáčky tak, aby auto nemělo zbytečně vyšší spotřebu. S tím právě automat pomůže, a i když z principu funkce mají některé automatické převodovky vyšší mechanické ztráty, na reálné spotřebě paliva to tolik znát nebude. Moderní automat ale ocení i řidič, který nemá s řazením problém. Dnešní převodovky jsou totiž komfortní, pohotové a navíc často nabízejí možnost manuálního řazení například tlačítky na volantu. Některé sportovní vozy dnes dokonce už ani bez automatu nekoupíte.


Ojetý Mercedes Benz GL - servis může být dražší než auto
Ojetý Chevrolet Corvette C6 - když chcete levný supersport
Ojetá Audi A6 2,0 TDI 130kW - I prémiovka umí hodně potrápit
Test ojetého SUV BMW X5 (e70). Ani po letech není pro každého


Vraťme se ale k běžným spotřebním vozům. V nich najdete nejčastěji čtyři typy automatických převodovek. Obvyklou je převodovka s hydrodynamickým měničem, která patří ke standardní výbavě především luxusnějších vozů. Její nevýhodou je velikost a větší mechanické ztráty prokluzujícího měniče, proto se používá především ve větších vozech a v SUV. Najdete ji ale i v menších autech, například vozy koncernu Volkswagen ještě poměrně nedávno používaly šestistupňový automat Aisin. Ten najdete ve Fabii druhé generace, ve starších Octaviích, Golfech a podobně. Dnes se hojně používá i dvouspojková převodovka, která kombinuje komfort klasického automatu s mechanickou účinností mechanických převodovek. Některé menší vozy používají ale i elektronicky ovládanou mechanickou převodovku, kde funkci klasické spojky obstarává počítač a řidič řadit nemusí. Posledním typem jsou pak planetové převodovky nebo variátorové převodovky CVT s nekonečně proměnným převodem. Ty najdete především v hybridech nebo malých městských vozech.

Pokud kupujete ojeté auto s automatem, dobře si rozmyslete, jak velké auto chcete a kde budete nejčastěji jezdit. Pro městský provoz je z hlediska své konstrukce nejvhodnější právě klasický automat s hydrodynamickým měničem. Je komfortní, řadí plynule a nevadí mu popojíždění v kolonách. Řidič vlastně v koloně popojíždí jen povolením pedálu brzdy, ani nemusí šlapat na plyn. Podobně fungují i převodovky CVT, ale z dlouhodobého hlediska bývá klasický automat spolehlivější. U převodovek CVT dochází často k poruchám řemenového systému a servis bývá nákladnější. Klasický automat pak potřebuje jen zhruba každých 60 000 km vyměnit olejovou náplň. Při testovací jízdě sledujte chování automatu. Musí reagovat na prudké sešlápnutí plynu okamžitým podřazením na nižší rychlosti a při akceleraci mu nesmí příliš kolísat otáčky. Moderní automaty řadí plynule a prakticky neznatelně, výrazné cukání není u moderních automatů obvyklé.

Doporučujeme: Test ojetého Volkswagenu Touareg

V některých menších městských vozech najdete poměrně často robotizovanou převodovku, což je klasický manuál, jemuž ale spojku ovládá elektronika. Výhodou jsou nízké mechanické ztráty a prakticky stejná provozní spotřeba i dynamika jako u ruční převodovky. Nevýhodou je pak ale cukání při řazení a nižší celkový komfort. Pokud kupujete auto s tímto typem převodovky, zaměřte se rovněž na chování při řazení. Zejména při rozjezdu nesmí spojka příliš dlouho prokluzovat a pokud akcelerujete, rozhodně nesmí docházet ke kolísání otáček, to svědčí o opotřebované spojce. Obecně ale můžeme řící, že pokud to jenom trochu jde, tomuto typu převodovky se vyhněte.

Podobně to poznáte u moderní dvouspojkové převodovky, kterou znáte například pod zkratkami DSG nebo pod označením Powershift. Opotřebovaná dvouspojková převodovka se často projevuje kolísáním otáček při pozvolné akceleraci, což je nežádoucí. Také se někdy z převodovky ozývají podivné chrčivé zvuky, to rovněž svědčí o opotřebení. Některé dvouspojky potřebují měnit olej v předem nastavených intervalech, jiné pracují se suchými spojkami. Ty jsou obvykle méně spolehlivé a nehodí se tolik na popojíždění po městě. Jsou ale vhodné do sportovních vozů.

Moderní automatická převodovka, ať už je jakékoli konstrukce, nevyžaduje od řidiče nějaké zvláštní ústupky. Stačí si jen zvyknout na její chování, ale brzy se naučíte odhadovat, kdy převodovka řadí a jak reaguje na různé situace. Snad je jen potřeba pohlídat si předepsané servisní úkony. Právě zanedbaná výměna olejové náplně v převodovkách bývá nejčastějším problémem automatů a majitelé si tak zbytečně zkracují jejich životnost. Také je dobré si vyzkoušet několik různých typů převodovek, ať víte, která vám vyhovuje nejvíc.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.