Testy ojetých aut, recenze nových aut

Pět nejlepších italských klasických aut, na která určitě máte

03.01.2020 Jiří Soukup

Říká se, že Italové vyrábějí krásná auta, kterým jejich fanoušci musí odpustit nějaké ty nedostatky. Některá auta z italské produkce jsou pak natolik ikonická, že stojí za to se po nějakém poohlédnout. Některá z italských klasických ojetých aut jsou navíc cenově relativně dostupné a s trochou štěstí se dá očekávat i nějaký ten růstový potenciál. Takže jestli si chcete vyrazit do jarní Itálie a poohlédnout se po nějakém zajímavém kousku, níže uvádíme seznam deseti aut, který by podle serveru autoexpress.co.uk určitě stál za hřích.


Alfa Romeo GTV/Spider 

Aktuálně se na největším českém inzertním serveru nacházejí pouhé tři kusy modelu Alfa Romeo GTV v cenách od 28 do 120 tisících korun. V italských inzerátech najdete ale těchto zajímavých kousků několik desítek a zdá se, že v mnohem lepším stavu. Ceny začínají na částce kolem 2 tisíc euro, ty lepší kusy pak šplhají až k ceně 10 tisíc euro. Na rozdíl od starších vozů Alfa Romeo GTV a Spiders ze šedesátých a sedmdesátých let používají tyto novější vozy běžnější podvozek s pohonem předních kol. Motor o objemu 2,0 litru je zdaleka nejlevnější, který si můžete pořídit, nicméně nejzajímavější a sběratelsky nejcennější je bezesporu motor 3,0 V6 Alfa, který je poněkud náročnější na údržbu. Při výběru ojeté Alfy Romeo GTV Spider si také dejte velký pozor na skrytou rez a stav podvozku. 



Fiat Coupé

Tohle je náš největší favorit. Fiat Coupé navrhl Chris Bangle, který je považován za asi nejkontroverznějšího automobilového designéra. Chris se proslavil především svojí prací pro automobilku BMW ale za nás je jeho neslavnějším kouskem právě Fiat Coupé. Tohle kupé bylo postaveno na platformě modelu Tipo a pod kapotu dostalo dokonce i pětiválcový benzínový turbo motor o výkonu 220 koní. Ten však vyžadoval poměrně nákladnou údržbu a sehnat dnes Fiat Coupé právě s tímto motorem není úplně snadné. Při výběru rozhodně doporučujeme dohled odborníka, který značce Fiat rozumí. Právě neudržovaný pětiválec by totiž pro vás mohl být velkou finanční pastí. 

Fiat UNO

Pamatujete hlášku z filmu Slunce, seno a pár facek, „Paní inženýrka, to je něco. Auto má z tuzexu, peněz jako šlupek“. A jaké že to měla auto? No přeci Fiat UNO. V osmdesátých letech způsobilo UNO na automobilovém trhu doslova revoluci. Získalo spoustu ocenění a vítězství v anketách Auto roku. UNO se veřejnosti představilo v roce 1983 jako náhrada za legendární Fiat 127. První Fiaty UNO měly k dispozici motory 903 cm³ OHV z Fiatu 127 a 1108 cm³, 1300 cm³ z Fiatu Ritmo. První diesel pak pocházel z Fiatu 127D. V roce 1985 se začalo s výrobou moderních motorů řady FIRE 1000 cm³ 33 kW jenž se v malých Fiatech užívá dodnes. Tento motor se časem prosadil především pro svou spolehlivost díky tomu že písty a ventily na sebe nedosáhnou, a tak ho neohrozí ani prasklý rozvodový řemen. V roce 1985 Fiat představil, jako vůbec první na světě, malý automobil s turbodmychadlem – model UNO 1,3e Turbo 77 kW. V roce 1989 se tento motor zvětšil na 1372 cm³ a výkon vzrostl na 85 kW. Výroba Fiatu UNO, který se vyráběl v Itálii a Polsku, byla v Evropě ukončena v roce 1995. V Polsku se vyráběl do října 2002, brazilská produkce pak skončila až koncem roku 2013. Je paradoxem, že na to, jak bylo UNO v osmdesátých letech rozšířené, sehnat nyní kvalitní kousek je téměř nadlidský úkon a nesmí vás překvapit ani cena atakující částku 15 tisíc euro. To už ale mluvíme o opravdu kvalitně udržovaném youngtimeru. 

Fiat panda 4x4

Tohle auto doslova psalo historii pohonu 4x4. Jakkoliv byla totiž Panda považována za městské vozidlo, velmi rychle se rozmohla oblíbenost její verze s pohonem 4x4 v luxusních lyžařských střediscích po celé Evropě. Kombinace její kompaktní velikosti, snadné údržby a téměř nezastavitelné jízdní schopnosti ve sněhu a blátě znamenala, že malý Fiat byl v horských oblastech ohromně oblíbený. Obliba Pandy 4x4 se brzy přenesla i na italský venkov a například na Sardinii nenajdete sedláka, který by ještě nyní neprovozoval letitou Pandu 4x4. tyhle vozy ale dostávaly opravdu zabrat a tak její nákup od italských sedláků příliš nedoporučujeme. Lepši volba pro nákup je švýcarský trh ojetin, kde se majitelé o své Pandy 4x4 starali přeci jen o poznání lépe. Očekávejte však ceny okolo 10 tisíc euro. 

Alfa Romeo 156

Jedno z nejkrásnějších aut této italské automobilky. Sedan Alfa Romeo 156 byl ve své době motoristickými novináři vychvalován nejen pro svou krásu a sportovní eleganci, ale také pro rapidně zvýšenou kvalitu, které do té doby u Alfy dosti pokulhávala. Alfa Romeo 156 dostala dokonce i naftový motor, původem z Opelu Vectra. Problémem tohoto modelu je ale rez a sehnat dnes auto bez prorezivělé karoserie nebo části podvozku je téměř nemožné. Vybírejte spíše benzínový motor s manuální převodovkou a pečlivě prohlédněte, zda se původní majitel nesnažil zakamuflovat zrezivělé části karoserie a podvozku. Velmi pečlivě také zkontrolujte elektroinstalaci, která je velkou slabinou ojetých Alf 156. Ceny kusů ve špičkovém stavu přesahují částku 20 tisíc euro, za mimořádně zachovalou Alfu Romeo 156 3,2 V6 24V pak zaplatíte i přes 40 tisíc euro.

Foto: favcars.com; netcarshow.com

Pět nejlepších italských klasických aut, na která určitě máte

Další články