Testy ojetých aut, recenze nových aut

Plug-in hybridní Octavii bude doma dobíjet asi málokdo

19.02.2020 Jan Smékal

Plug-in hybridní Superb iV jezdí i bez dobíjení za 6,4l/100km a vlastně nás během testu ani moc nenutil dávat ho večer do nabíječky. Stejný osud možná postihne i Octavii iV, která bude těžit ze stejného pohonného ústrojí


Octavia je pro automobilku klíčový model s nejvyššími prodeji a tak je nasnadě, že právě Octavia s hybridním pohonem by měla pomoci škodovce snížit průměrnou hodnotu CO2 a tedy i eliminovat případné emisní pokuty. Nová generace modelu Octavia proto dostane hned dvě verze hybridního pohonu. Za prvé tzv. mild hybrid, který bude dodávat energii do akumulátorů pouze prostřednictvím rekuperace, a za druhé plug-in hybrid. Tedy ten, kdy lze akumulátory dobít z běžné domácí elektrické sítě nebo u dobíjecích stanic. Hybridní modely bude automobilka, v duchu nového označení elektrických a hybridních modelů značky Škoda, označovat písmenky iV. Hybridní pohon pak dostane i verze RS, která v kombinaci s motorem 1,4 TSI nabídne systémový výkon 180kW, tedy 245 koní. Při testování modelu Superb iV jsme ale narazili na jednu zajímavost. Kvůli dojezdu cca 50 - 60 kilometrů v čistě elektrickém režimu, se nám nechtělo hledat každý den dobíjecí stanici a tak jsme vlastně auto dibili jenom 2x. I tak jsme jezdili s průměrnou spotřebou 6,4l/100km. Otázka tedy zní - budou si majitelé Octavie iV a RS iV svoje auto skutečně dobíjet, nebo budou (obzvláště u fleetových vozů, kde třeba bude účetně složité evidovat nabíjení ze soukromé sítě řidiče) využívat převážně rekuperaci a těžit z výhod jako je například parkování na modrých zónách?



Podobně jako je tomu v modelu Superb iV bude i Octavia iV a RS iV těžit z výkonu spalovacího motoru 1,4TSI. A ta sama o sobě u Superbu iV nabízí docela slušné dynamické vlastnosti spojené s přijatelnou spotřebou. S naftovou verzí se podle neoficiálních informací u modelu Octavia RS zatím nepočítá, jakkoliv se na sociálních sítích objevil dokument, podle kterého by se na některých trzích mohlo naftové a čistě benzínové "ereso" objevit. Nová generace „eresa“ by totiž v případě elektrické verze ztratila punc sportovního vozu neboť nejvyšší výkon a točivý moment poskytne soustava pouze tehdy, když bude dostatečně nabitá baterie. Pak už bude totiž potřeba rekuperovat běžnou jízdou na spalovací motor, který bez podpory elektromotoru poskytne již zmíněných 150 koní. Pro podporu zrchlení ale baterie minimální zásobu energie pravděpodobně zachová. Cena modelu Octavia iV a RS iV zatím není známa, předpokládáme, že automobilka ceny zveřejní v průběhu prezentace modelu na autosalonu v Ženevě.

Octavia iV bude mít oproti Superbu, který má dobíjecí zdířku umístěnou v levé části masky vozu, umístěno nabíjení pravděpodobně do oblasti v levém předním nárazníku. Jestli to má nějaký technický důvod nevíme, nicméně z uživatelského hlediska je toto umístění mnohem praktičtější. Při zacouvání k nabíjecímu stojanu se totiž kabel neotírá o přední část vozu, což by třeba u zašpiněného vozu v zimním období mohlo zapříčinit poškrábání laku. Praktičtější je to i pro majitele, kteří si zakoupí wallbox. Při jeho umístění na boční stěnu garáže tak nebude nabíjecí kabel prakticky nijak překážet.

Foto: Jan Smékal; Škoda Auto

Další články