Testy ojetých aut, recenze nových aut

Při nákupu ojetého auta se soustřeďte na zkušební jízdu

15.01.2020 David Žídek

Zkušební jízda vám může pomoci odhalit závady na ojetém vozidle. Ale pouze v případě, že je správně vedena. Nepoctiví prodejci ojetin totiž moc dobře vědí, jak i při zkušební jízdě závady zatajit. Nekupujete přeci rohlík nebo ponožky, proto si dejte záležet a při zkušební jízdě dodržujte následující postup. Pomůže vám to lépe poznat kupované auto, případně vám to připraví půdu pro vyjednávání o ceně.


Kupující, kteří se ani nerozhodnou kupované auto vyzkoušet, totiž dělají obrovskou chybu. Zatímco u nového vozu si zájemce musí všímat především užitných hodnot, ergonomie, ovladatelnosti a dynamiky, u ojetého auta je potřeba prověřit hlavně funkčnost a kvalitu. Připravili jsme proto pro vás rádce, jak přistupovat k testovací jízdě u ojetého auta.

Co potřebujete s sebou

Než se vůbec vydáte vyhlédnuté auto vyzkoušet, potřebujete několik pomůcek, které vám usnadní kontrolu auta. Vezměte si především něco pod sebe, na co si můžete kleknout nebo lehnout (ano, budeme se dívat pod auto). Přibalte také pár pracovních rukavic a několik pevných hadrů. Není od věci mít s sebou i základní nářadí, kdybyste se odhodlali k důkladnější prohlídce. To vše samozřejmě platí, když kupujete auto „na ulici“. Seriozní autobazar by vám měl umožnit zvednout auto na zvedák a nechat si ho zkontrolovat vaším mechanikem. Zjistěte si o konkrétním autě co nejvíc informací, ať víte, na co se máte zaměřit. Každý model má určitá specifika, u některého je potřeba dávat pozor na funkci převodovky, jinde si zase musíte všímat chodu motoru a podobně.

Čtěte také: TOP 10 nejčastějších chyb při koupi ojetého auta

Důležité je začít pracovat na autě se studeným motorem. Upozorněte klidně prodávajícího na to, aby auto neohříval a nechal ho studené. Nejprve se podívejte do motorového prostoru na vnitřek víčka dolévání oleje a také na nádobku chladící kapaliny. Pokud na víčku oleje najdete bílý film, jedná se o vysráženou vodu. Stejně tak lze podobné stopy najít právě v nádobce chladící kapaliny. Nesmí být zčernalá a mastná. Obojí totiž svědčí o míchání chladící kapaliny a oleje, tedy buď na prasklé těsnění pod hlavou nebo přímo na prasklou hlavu či vložku válce.

Pokud je vše v pořádku, nastartujte. Nejprve otočte klíčkem v zapalování a nechte naběhnout všechny kontrolky. Všímejte si především kontrolky elektroniky a airbagu. Musí zhasínat postupně. Jestli kontrolka airbagu zhasne současně s jinou, může být napojena někam jinam a auto pravděpodobně bylo bourané a má vadný airbag. Nebo ho nemá vůbec.



Teď zkuste nastartovat a nastražte uši. Motor musí chytit snadno na první otočení klíčkem. Po studeném startu některé motory výrazně klepou, ale po několika sekundách se podivný kovový zvuk usadí. Chvíli totiž trvá, než se pořádně promažou hydraulická zdvihátka ventilů. Čím má auto starší a vyjetější olej, tím promazávání trvá déle. Na volnoběh by měl motor běžet klidně, nesmí mu kolísat otáčky. Volnoběh většiny moderních aut je někde kolem 800 ot./min. Některá auta za studena běží vyšší rychlostí, ale po chvilce spadnou na přibližně tuto hodnotu. Pokud motor trvale drží na volnoběh otáčky nad 1100 ot./min., není něco v pořádku.

Není také od věci nejprve nechat řídit majitele auta, ať vás odveze na nějaké vhodné místo k otestování vozu. Všímejte si hlavně jeho stylu jízdy a řazení. Jak vytáčí motor, jak podřazuje, jak pouští spojku. Uděláte si hned krásný obrázek o tom, jak se k autu celé ty roky choval. Pokud kupujete auto s automatem, všímejte si, jak se řidič chová. Pokud třeba za jízdy vyřazuje automat na nautrál, prakticky převodovku ničí, protože se nemaže, takže takové auto nekupujte. Zatímco neřídíte, poslouchejte pazvuky, klepání, tlučení a vrzání. Snažte se lokalizovat původce zvuku a pak se na toto místo zaměřte. Zpravidla nejde o nic vážného, jen o snadno vyměnitelnou mechaniku jako jsou ložiska a podobně.

Za volantem

Nejprve se s autem seznamte. Pořád je to majetek někoho jiného, takže se k němu chovejte slušně a vždy konzultujte s prodávajícím, co chcete dělat, aby byl v obraze a případně vás na něco upozornil. U vznětových motorů snadno odhalíte unavený dvouhmotový setrvačník. Pokud motor vydává kovové klepání, které po sešlápnutí spojky utichne, signalizuje to právě opotřebovaný setrvačník. Při rozjezdu si všímejte právě záběru spojky a případného cukání v pohonném řetězci. Zejména mezi jedničkou a dvojkou může převodovka jít těžko. To může svědčit o opotřebovaných synchronech.

Nepřehlédněte: Jak snadno poznat, kolik má auto opravdu najeto kilometrů

Při jízdě hlídejte teplotu motoru a případně tlak a teplotu oleje. Teplota chladící kapaliny se musí po ohřátí ustálit na přibližně 90°C, nesmí výrazně kolísat. Ani při jízdě z kopce bez plynu nesmí motor začít výrazně chladnout. Při popojíždění na místě se zas nesmí začít vařit. Určitě počkejte s ohřátým motorem na místě, ať vidíte, jestli dobře spíná větrák chladiče. Ano, některé moderní vozy už ani nemají teploměr, tím spíše se u nich problém s chlazením diagnostikuje obtížně. Není tedy lepší nějaké jiné auto?

Vozy s automatickou převodovkou potřebují trochu jiný přístup. Sledujte, jak se automat chová, zda poslouchá na manuální volbu rychlosti a zda mu dobře funguje kick-down, tedy funkce okamžitého podřazení po plném sešlápnutí pedálu plynu. Některá moderní auta mají i nastavitelné režimy převodovky, pro ekonomickou a sportovní jízdu. Rozdíl by měl být znát především v rychlosti řazení a ochotě vytáčet motor. Vyzkoušejte i funkci manuální volby rychlostí, pokud to automat umožňuje.

Ovladatelnost

Vyzkoušejte samozřejmě také funkci brzd, řízení a podvozku. Pokud auto při brzdění začne vydávat bouchavé zvuky, pravděpodobně jsou zkroucené kotouče a čeká vás kompletní preventivní výměna. Takže hned můžete vyjednávat o ceně. Stejně tak si všímejte, jak se auto chová při brzdění v zatáčce nebo na rovině. Nesmí táhnout ke straně a škubat řízením, to pak svědčí i o neseřízené geometrii a možná i špatně opravené nehodě.

Auto musí být při jízdě po rovné silnici stabilní. Některá sportovní auta jsou velice citlivá na kvalitu pneumatik a geometrii, takže u nich se nestabilita projeví mnohem víc. Vyzkoušejte také funkci systému ABS a kontroly trakce. Nejlépe se to vyzkouší na kluzkém povrchu či štěrku. Jedno prudké zabrzdění nemůže autu zas tak moc vadit a prodávající byl měl takovou zkoušku tolerovat.

Stav poloos náprav prozradí popojíždění na místě s plně vytočeným rejdem. Obvyklé kovové cvakání značí opotřebení. Stejným způsobem odhalíte i správnou funkci diferenciálu, zejména pak u aut s pohonem zadních kol sledujte, zda diferenciál nadměrně nehučí a nevydává podivné křupavé zvuky při manévrování na místě.

Na nerovnostech se možná ozve klepání od nápravy, což signalizuje zpravidla vytlučené čepy a opotřebovaná táhla stabilizátorů náprav. Opotřebované tlumiče pérování zase poznáte na neklidných jízdních vlastnostech, citelném naklánění a nestabilitě auta a dlouhému houpání auta po přejezdu nerovnosti.

Pozor na detaily

Pokud se motor po vypnutí citelně otřese a rázy se přenesou do celého auta, jsou zřejmě opotřebované silentbloky motoru. Šedomodrý dým z výfuku značí únik oleje do motoru. Doprovodným jevem je i typický štiplavý zápach. Bílý dým zase značí únik chladící kapaliny do motoru, pravděpodobně prasklou hlavou válce nebo těsněním pod hlavou. Naopak výrazný černý dým signalizuje u dieselů upravené palivové čerpadlo a nějaký neodborný zásah do motoru, typicky pak chiptuning. U auta také vyzkoušejte funkci všech ovládacích prvků, hlavně pak klimatizace, ventilace, osvětlení, rádia, navigace, elektrických sedaček, centrálního zamykání, ovládání oken a podobně. Všechny tyhle detaily se dnes složitě a draze opravují a i když nemusí mít přímý vliv na funkci auta, dokážou znepříjemňovat život a otravovat.

Důkladná testovací jízda vám postaví celkový obrázek o autě, které kupujete a případně může připravit půdu pro vyjednávání o ceně. Když za někým přijdete s tím, že hned chcete slevu, není to úplně férové jednání. Proto se s autem pořádně seznamte a zjistěte, co vlastně kupujete. Pamatujte také na to, že je dobré vyzkoušet tak tři čtyři podobná auta, ať si uděláte aspoň přibližný obrázek o tom, v jakém stavu tato auta jsou. Víte pak, zda má cenu se jít podívat jinam, nebo to prostě risknout a auto koupit.

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.