První chladicí soustavou v automobilu byl zásobník s ledem

Foto: Jiří Soukup

První klimatizační systémy, které si nechal patentovat Američan Willis Haviland Carrier, bylo možné namontovat do vozidel již od 40. let 20. století. Zákazník za ně musel zaplatit cca 300 dolarů, což v té době bylo opravdové jmění.


První chladicí soustava se v konstrukci automobilu objevila již v roce 1884, nebyla však určena pro cestující. Tento první vynález zabraňoval ledem přehřátí motoru. Až o polovinu století později se začalo uvažovat o komfortu cestujících. V současných automobilech, , zajišťuje třízónová klimatizace udržování nastavené teploty pro řidiče, spolujezdce vpředu a cestující na sedadlech vzadu. Přinášíme stručný přehled historie klimatizace ve čtyřech modelech značky SEAT. 

SEAT 1400: Manuální stahování oken. Přestože první klimatizační systémy, které si nechal patentovat Američan Willis Haviland Carrier, bylo možné namontovat do vozidel již od 40. let 20. století, musel za ně zákazník zaplatit cca 300 dolarů, což v té době bylo opravdové jmění. Všeobecně používaná metoda chlazení byla proto jednoduchá a spočívala ve stažení oken. SEAT 1400 z roku 1953 měl dvě trojúhelníková okénka, jejichž specifické tvary přiváděly proudící vzduch především k dlaním a pažím řidiče a spolujezdce vpředu. Vzduch proudil do prostoru pro nohy od chladiče, pokud bylo vypnuté topení.  


Škoda Octavia Scout nabídne i dvousetkoňový motor 2,0 TDI
Mnoho Čechů vyrazí letos na dovolenou autem, ve kterém i přespí
Někdo ho nenávidí, jiný naopak miluje - netradiční i-Cockpit slaví 10 let
Logo "emkových" BMW zná každý. O původu červeného proužku se ale vedou diskuze


SEAT 132: Klimatizace přímo z výroby. Klimatizace se stala opravdovým hitem od té doby, co se na tyto systémy zaměřila jako první výrobce společnost Nash Kelvinator a dodávala je mnoha automobilovým značkám. SEAT 132 z roku 1973 byl prvním vozem SEAT, který mohl být na přání zákazníka vybaven klimatizací přímo z výroby. Vůz navíc disponoval slunečními clonami s jedinečným designem. Sluneční clony nebyly sklopné na závěsech, ale uložené v čalounění stropu, z něhož se vysouvaly. Části clon zasahovaly až do stran, a zabraňovaly tak dopadání přímého slunečního světla zpředu i ze stran. 

Druhá generace modelu SEAT Ibiza: Chladný vzduch s mnoha nastaveními. Modelová řada Ibiza z roku 1993 byla k dispozici s mnohem vyspělejším klimatizačním systémem. Stále však nebylo možné nastavit si přesnou teplotu. Systém chladil méně nebo více především v závislosti na rychlosti ventilátoru, kterou si mohl uživatel nastavit. Systém plnil také důležitou bezpečnostní funkci, protože zbavoval vzduch v interiéru vozu vlhkosti, čímž zabraňoval mlžení čelního okna. 

Nový SEAT Leon: Třízónová klimatizace Climatronic. „U klimatizace Climatronic v novém modelu Leon si může svou vlastní komfortní teplotu, kterou doporučujeme 22 °C, nastavit nejen řidič, ale také spolucestující vpředu i vzadu,“ vysvětluje Eva Villarová, konstruktérka klimatizačních systémů ve společnosti SEAT. Systém s mnoha senzory (venkovní i vnitřní teplota vzduchu, sluneční záření, atmosférický tlak a vlhkost vzduchu) reguluje činnost jednotlivých komponentů, aby udržel nastavenou teplotu bez ohledu na venkovní podmínky. U modelů s hybridním pohonem lze klimatizaci Climatronic navíc ovládat na dálku. Díky tomu je uvnitř vozu ideální teplota již v okamžiku, kdy uživatel usedá za volant. Senzor kvality vzduchu kromě toho detekuje nadměrné znečištění, automaticky uzavře přívody venkovního vzduchu a přejde na vnitřní recirkulaci vzduchu. Systém Air Care současně čistí vzduch a zahrnuje dokonce i filtr odstraňující ze vzduchu alergeny. 

Budoucnost: Tým, který ve společnosti SEAT vyvíjí automatické klimatizace, se zabývá především hospodárností a úsporami energie, kvalitou vzduchu a možnostmi individualizace. Za několik let bude možné vložit do systému profil s nejrůznějšími daty uživatele, od tělesné výšky a hmotnosti přes oblečení až po metabolismus a obvyklé zvyky, a systém se bude učit z každé situace, aby vždy udržoval optimální komfort.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.