Testy ojetých aut, recenze nových aut

Seděli jsme v prvním vietnamském SUV a je vážně skvělé

06.01.2020 Jiří Soukup

Když jsme ráno vyšli v Hanoji před hotel, kde na nás mělo čekat auto, které nás odveze do 150 kilometrů daleko vzdálených vesniček s minoritním obyvatelstvem, čekali jsme nějaký místní otlučený minivan nebo postarší Toyotu Land Cruiser, které se prý jako ojetiny dostávají do Vietnamu především z Číny. Před hotelem ale čekalo něco, co jsme nikdy neviděli. Naleštěné, úplně nové SUV, které designově kloubilo Porsche Cayenne, BMW X5 a typické asijské designové prvky do velice zajímavého celku. Jak jsme se záhy dozvěděli, přijelo pro nás SUV VinFast SA LUX 2,0 z produkce první vietnamské automobilky, které bylo vyrobeno ve spolupráci s Pininfarinou a skutečně stojí na základě předchozí generace BMW X5. Automobilka se jmenuje VinFast a patří do skupiny VinGroup


Příběh jak z amerického filmu

Automobilku VinFast založil v roce 2017 první vietnamský miliardář Pham Nhat Vuong. Ten v roce 1993 začal na Ukrajině podnikat se svojí společností VinGroup, jejíž hlavní příjmy v té době plynuly především z prodeje instantních nudlí. V roce 2010 prodal Pham Nuong svoji ukrajinskou aktivitu koncernu Nestlé za 150 milionů dolarů a soustředil se na aktivity ve Vietnamu, kde VinGroup působila již od roku 2010. A právě v tu chvíli se začal realizovat vietnamský sen. V říjnu 2014 totiž VinGroup koupila řetězec supermarketů OceanMart za účelem získání podílů na trhu v maloobchodě a přejmenovala ji na VinMart. Ty dnes najdete nejen v celé Hanoji, ale po celém Vietnamu. V říjnu 2015 pak Vingroup koupila vietnamský řetězec supermarketů Maximark. V roce 2016 začala Vingroup provozovat své dceřiné společnosti VinMec v oblasti zdravotní péče, vzniká společnost VinSmart na výrobu chytrých telefonů, VinConnect – největší internetový provider ve Vietnamu, Vintala – animační studio, VinKC– platforma pro dětskou zdravotní péči a desítky dalších firem, jejichž název začíná na „Vin“. Skupina také investovala do australských nemovitostí 22,5 milionu USD a v září 2017 zahájila VinGroup výstavbu vlastní továrny na automobily s názvem VinFast.



Ta v současné době produkuje tři modely – SUV VinFast Lux SA 2,0, kterému se ještě dostaneme, dále sedan VinFast Lux A 2,0 a minivůz s názvem Fadil, který je ale pouze přeznačkovaným modelem Opel Karl. Fadil by měl splnit tužbu mladých Vietnamců z města, tedy přesedlat z mopedu do auta. Tomu by měla napomoci i cena, která u modelu Fadil začíná na částce 336 miliónů VND, tedy cca 330 tisíc korun. Pro srovnání – startovací cena zatím nejrozšířenějšího minivozu ve Vietnamu, Hyundai i10, je 330 milionů VND. Fadil ale nabízí modernější architekturu a mezi mladými především tolik žádanou konektivitu se 7“ displejem a šesti reproduktory. Automobilka navíc údajně nabídne speciální formy financování, což by mělo model Fadil ještě více zatraktivnit.

Ale zpátky k modelu LUX SA 2,0. Z vnějšího pohledu působí auto velice hodnotně. Zepředu může někdo vidět jakousi reminiscenci na „bavorácké“ ledvinky, jiný zase třeba výrazný design Alfy Romeo Stelvio. Design v sobě sice také nezapře určité asijské prvky, ale ani oku evropského nebo amerického zákazníka to dle našeho názoru nebude nijak vadit. Ostatně právě na americký trh se Pham Nhat Vuong rozhodl v příštím roce vstoupit a hodlá do této aktivity investovat neuvěřitelné dvě miliardy dolarů. Vzhledem k tomu, že se na designu LUX SA 2,0 podílelo studio Pinifarina, má podle nás vietnamské SUV designově blíže spíše k italským kořenům. Jinak je to ale s vozem jako celkem. Ten je totiž skutečně postaven na platformě předchozí generace BMW X5.

I pod kapotou modelu LUX SA 2,0 proto najdeme techniku BMW. V tomto případě tedy benzínový dvoulitr s turbem o výkonu 228 koní spojený s automatickou, osmistupňovou převodovkou ZF. Naftový motor zatím v nabídce není a jeho brzké nasazení se ani nedá očekávat. Cena benzínu ve Vietnamu totiž činí cca 20 korun za litr a v Americe, kam VinFast plánuje svoji první velkou expanzi, to je podobné. Výkon motoru jsme při naší cestě na vietnamský venkov nedokázali posoudit. Ve městě se totiž jede v permanentní zácpě, mimo město pak nanejvýš 100km/h, ale spíš 80km/h. Co nás ale nadchlo bylo opravdu jemné řazení převodovky a velmi pohodlně odpružený podvozek. Z tohoto pohledu byl komfort cestování na vysoké úrovni.

Celkovému komfortu výrazně napomáhá také kvalita a materiály v interiéru a zajímavé komfortní prvky výbavy. Řidič má například před sebou ve středové části přístrojovky displej multimediálního systému s úhlopříčkou 10,4“. hudbu přehrává 13 repoduktorů, přičemž ty viditelné mají zajímavou perforaci ve tvaru stylizovaného písmene „V“. Před řidičem je pak digitální přístrojovka s obrazovkou 7“ k zobrazení navigace nebo obrazu z přední a zadní parkovací kamery. K využití je i mobilní wifi hotspot, který využívá technologie 4G LTE, pochopitelně od společnosti VinConnect. Sedadla jsou v kombinaci kůže a koženky, jsou velmi dobře anatomicky vyvedena a mají zajímavé prošití. Vypadalo to, že jsou sedadla prošívaná ručně, ale řidič nevěděl. Druhá řada sedadel je pak navíc podélně posuvná, takže pasažéři na zadních sedadlech mají dostatek komfortu. A to i díky čtyřzónové automatické klimatizaci.

VinFast zvolil pro zaváděcí období docela zajímavou cenovou strategii, kdy vozy prodává pouze za cenu nákladů. Aktuálně začíná tedy cena za model VinFast LUX SA 2,0 na částce 1,136 miliardy VND (přibližně 49.000 USD). Aktuální cena modelu BMW X5 ted na vietnamském trhu začíná na více než trojnásobku, tedy přesněji na částce 4.199 miliardy VND (cca 182.000 USD). Viděno touto optikou VinFast LUX SA 2,0 svého vzdáleného příbuzného jednoznačně poráží.

Foto: redakce

 

Seděli jsme v prvním vietnamském SUV a je vážně skvělé

Další články