Testy ojetých aut, recenze nových aut

Šéf českých autobazarů – jestli se situace nezlepší, autobazary začnou ve velkém krachovat

11.08.2020 Jan Smékal
Foto: APPAA

Autobazary mají velký problém – na trhu je nedostatek zajímavých ojetin, zákazníci nechtějí své stávající vozy prodávat a do nákupů se také příliš nehrnou. Podle předsedy Asociace APPAA tak může letos skončit až několik desítek autobazarů.


Takzvané „vypnutí“ ekonomiky přineslo velké problémy do všech odvětví, včetně obchodu s ojetými vozy. Zatímco prodeje nových aut se pomalu zotavují, u ojetin je návrat k původním číslům zatím v nedohlednu. „Důvodem není ani tak nezájem zákazníků, ale nedostatek kvalitních a mladších ojetin,“ říká Petr Přikryl, předseda Asociace APPAA, která zastřešuje obchod s ojetými vozy v České republice. Podle něj totiž velká část zákazníků odložila výměnu svého vozu a do bazarů tak neproudí tolik vozů k výkupu jako tomu bylo před vypuknutím krize spojené s COVID-19. „Lidé se obávají o ekonomickou budoucnost a tak mnozí z nich výměnu svého vozu raději odložili na neurčito,“ říká Přikryl.  Druhá skupina zákazníků, která chce naopak vůz koupit, má tak podle něj mnohem menší výběr než v minulosti. „Jestli se situace nezlepší, mohou začít menší prodejci v brzké době krachovat. Prostě z toho důvodu, že nebudou mít co prodávat,“ podotýká Přikryl.



Největší nedostatek vozů se projevuje v segmentu mladších ojetin do šesti let stáří. Na trhu chybí mladší auta,  nabídka neroste, z dovozu se dováží prakticky již jen staré ojetiny. Ceny na trhu proto pomalu stoupají. „Pandemie obrátila celý automobilový trh vzhůru nohama. Nevyráběla se auta a prodloužily se již tak dlouhé čekací doby na nový vůz. Kvůli tomu v nabídce chybí obzvláště zánovní automobily, o které je ještě větší zájem,“ okomentovala situaci Karolína Topolová z AAA Auto. Její slova potvrzuje i Filip Kučera z Auto ESA: „V tuto chvíli vidíme, že je zvýšený zájem o zánovní auta, především z důvodu nedostatku skladových nových aut a jejich zdražení.“ Zdražení nových aut má však pochopitelně vliv i na ceny ojetin. Zánovní ojetiny jsou tak v průměru o cca 5 % dražší. Jsou ale i výjimky: „Vůz, který šel s cenou dolu o 10 a více procent je Octavia III a to jako reakce na novou generaci tohoto modelu Octavia,“ říká Kučera.

A právě zánovní vozy jsou komoditou, která se k menším prodejcům v podstatě vůbec nedostane. „Menší prodejci nemají většinou takové finanční možnosti, aby mohli nakoupit větší množství vozů například z firemních fleetů, nebo ukončených operativních leasingů, odkud část zánovních ojetin pochází,“ přibližuje situaci Přikryl. Podle něj tak dochází k přirozené diverzifikaci trhu, která by tak jako tak nastala, pouze byla situací spojenou s COVID-19 urychlena a menší prodejci na ni nebyli připraveni. „Domnívám se, že situace se zlepší až v příštím roce, kdy bude zřejmé, jaké ekonomické dopady měla tzv. „první“ vlna pandemie a zda přišla avizovaná druhá vlna. Teprve pak se rozptýlí obavy občanů a vrátí se jejich nákupní nálada,“ uzavírá Přikryl.

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.