Technik z autoservisu prozradil, jak sedačka spolujezdce prozradí počet najetých kilometrů

Foto: Pixabay

Kontrola stavu tachometru u ojetého auta v různých databázích je sice fajn, ale podle technika z jednoho autoservisu je při kontrole mnohem důležitější používat zdravý úsudek a jednoduché počty. Existují totiž různé způsoby, jak si přibližný stav ujetých kilometrů ověřit i bez speciálních databází. Hodně může napovědět například i sedačka spolujezdce


Problematika stáčení tachometrů je velice ožehavé téma nejen v našich podmínkách. Na jedné straně stojí nepoctiví prodávající, kteří se snaží nezákonně vydělat, na druhé straně pak zákazníci bez soudnosti, kteří prostě nehledí na nic jiného, než číslo na tachometru, a nevšímají si očividných stop po mnohem větším kilometrovém nájezdu. Existuje i názor, že Čechům přetočené tachometry nevadí. Ona totiž ta dieselová, dvanáct let stará Octavia s 65 000 km, prostě musí být dobrá koupě, říká si mnoho z nich. Většinou jim po tak "výhodném" nákupu ale zbydou pouze oči pro pláč. Co tedy dělat a jak poznat, kolik má auto opravdu najeto? Není to tak složité, jak by se mohlo zdát! 

Základem dobrého nákupu ojetého vozu je nepodlehnout emocím a historkám prodávajícího o voze po důchodci ze švýcarského venkova. Hodně napoví i sedačka spolujezdce. Nesmí být prosezená víc než ta řidičova
Karel Pech; Technik v autoservisu

Používejte zdravý rozum a počítejte

Když chcete třeba zmíněnou Octavii TDI, na které v základu není vůbec nic špatného, musíte především pochopit, jak se s takovým autem jezdilo. Těžko si ho někdo pořídil jako víkendovou hračku do hezkého počasí. Naopak, takové auto bývá v denní permanenci. Není vůbec neobvyklé, aby takový vůz najel za rok minimálně 20 000 km, takže jednoduše počítejte. Za deset let bude mít naftová Octavia minimálně 200 000 km, spíše však mnohem více. Pokud auto sloužilo jako firemní, mohlo ujet klidně i dvakrát tolik. U moderního auta to ale nemusí být katastrofa, pokud bylo pravidelně v servisu a pokud majitel dodržoval předepsané servisní prohlídky a výměny. Přesto po velké porci kilometrů, třeba po více než 300 000 km, bude značně unavená celková konstrukce auta. Poznáte to hlavně na snížené torzní tuhosti a citelném kroucení, případně vrzání interiéru, které se u moderních škodovek projevuje až právě po více než 300 000 km. Jsou ale i exempláře, které mají za sebou už půl miliónu kilometrů

Roční Škoda Karoq - ušetřit se dá i 150 tisíc a auto je jako nové
Velký test ojetého BMW 525d (E60) – najít hezké a udržované auto dá dost práce

Obejděte karoserii

Zatímco lak vybledne u všech aut, ať stojí nebo jezdí, především přední část vozu vám napoví o přibližném stáří auta nejvíc. Podívejte se na světla. Známky poškrábání od kartáčů myčky a dírky od kamínků jsou výrazné od nějakých 50 000 km, ale zažloutnutí se objevuje obvykle až po trojnásobné porci, spíše až kolem 200 000 km. Koukněte se také na zrcátka a hlavně čelní okno. Pokud má vůz původní, bude značně odřené od stíračů a hlavně plné drobných dírek od kamínků. Takové okno je na autě už minimálně 100 000 km.

Nebojte se ohnout s prozkoumejte také spodek vozu. Zejména hledejte stopy po korozi výfuku a podvozkových skupin. Zatímco tlumiče a pružiny mohou být pravidelně měněny, základní nosná konstrukce podvozku pravděpodobně bude původní. Výfuk vydrží zhruba pět až sedm let, resp. 150 000 km, než urezne. Velmi pokročilá koroze spodku vozu moderních aut pak svědčí o nájezdu větším než 300 000 km. Koroze a opotřebení napadá především nosné prvky a nápravnice. Hledejte korozi na špatně přístupných místech a výfuku, který obvykle vydrží pět až sedm let a zhruba 150 000 km, než urezne.

Nejlepší je si prohlédnout spodek vozu auta, které má zaručeně najeto třeba 50 000 km a pak vozu, který má kolem 100 000 km. Uděláte si obrázek o tom, jak u moderního auta opotřebení spodní části vozu a karoserie postupuje. Nový lak svědčí buď o tom, že byl vůz nabourán, nebo že po těch 200 000 km už totálně vybledl a byl odřený a ošoupaný ze všech stran.

Podívejte se do motoru

V motorovém prostoru můžete také najít několik stop po větším kilometrovém nájezdu. Opět se zaměřte na základní nosné části vozu. Jejich značné zanešení a zašpinění se objevuje po velkém kilometrovém nájezdu. Také zde můžete odhalit případnou opravu po něhodě. Zjistěte, zda se na konkrétním voze měnily rozvody. Interval pro výměnu bývá od 90 do 160 000 km (nejčastěji je to kolem 120 000 km), takže pokud víko rozvodů jeví citelné známky manipulace, minimálně jednou k výměně došlo. Pozor, někteří majitelé interval výměny nedodržují. Asi čekají, až se jim motor potká.

Prohlédněte interiér

Nejprve prohlédněte prostor okolo dveří řidiče, zejména pak stav těsnění a prahů. I když je interiér pravidelně čištěn, škrábance a ošoupání vlivem pravidelného používání nezmizí. Tady nejde říct, kolik bude mít auto najeto, ale spíše vám to napoví, jak často se s autem jezdilo, a podle toho můžete odhadnout kilometrový nájezd. I takový detail, jako je například ohmatání volantu, napoví, jak se s autem jezdilo. Toto opotřebení se dříve než ve 120 000 km obvykle neprojeví.

Hodně pak napoví stav sedačky řidiče, hlavně levé bočnice, o kterou se tělo řidiče vždycky při nastupování a vystupování otírá. I u pečlivě udržovaných aut se zhruba kolem 150 000 km projeví opotřebení a ošoupání, po 300 000 km se již viditelně čalounění trhá i u velmi kvalitního materiálu. Někteří podvodníci toto maskují výměnou za jinou sedačku, takže zkontrolujte, jak vypadá sedačka spolujezdce. Sedadla by měla být podobná, tím spíše ta u řidiče bude v horším stavu. Nikdy naopak!

Prohlédněte volant. U kvalitních aut se výrazné ošoupání věnce projevuje zhruba od 150 000 km, auta s nižší kvalitou materiálů jsou viditelně ošoupaná po asi 100 000 km. Podobné je to i s hlavicí řadící páky a všech často používaných tlačítek, jako je ovládání blinkrů, stíračů, rádia, klimatizace a stahování okének. Po zhruba 200 000 km se začne u některých dílů odlupovat horní lakování a na povrch začne prosvítat základní plast, většinou šedý nebo bílý. Velmi napoví také stav špatně přístupných míst v interiéru. Pokud je v daném místě spousta načistot, auto bylo nejen málo udržované, ale pravděpodobně jezdilo velmi často - majitel neměl čas na jeho leštění a pucování a používal ho prakticky denně. U takového vozu lze očekávat nájezd minimálně 20 až 30 tisíc kilometrů za rok.

Všímejte si detailů

Pokud kupujete auto s velmi nízkým počtem ujetých kilometrů, dejme tomu do nějakých 50 000 km, rozhodně by nemělo mít silně opotřebované brzdové kotouče, zašlý lak děravý od kamínků a zažloutlé světlomety. Rovněž interiér by měl ještě téměř vonět novotou, plasty, látka a kůže musí být pěkné a vše musí působit bytelným dojmem.

Při testovací jízdě poslouchejte. Typické tlučení opotřebovaného podvozku je znakem minimálně 100 000 km, vrzání celého auta pak nájezdu spíše 150 000 km a víc. Některé modely se samozřejmě začnou takto projevovat dříve. Například některé francouzské nebo italské vozy vržou poměrně brzy, trpí na to i japonská auta. Německá auta obvykle své stáří maskují mnohem lépe, proto se také hojně stáčí.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.