Testy ojetých aut, recenze nových aut

Test zrychlení 100-200 km/h mezi Škoda Kodiaq RS a Scala 1.5 TSI

26.02.2020 Adam Václavek

Porovnat pružné zrychlení ze 100 na 200km/h mezi Škoda Kodiaq RS a Scala 1,5 TSI se zdálo jako velký nesmysl. Ovšem jenom do chvíle, než jsme oba kousky pustili na dálnici A8 mezi Augsburgem a Mnichovem a přístrojem Dragy měřili zrychlení. Výsledky měření naleznete dole pod článkem v galerii.


Škoda Kodiaq RS je se základní cenovkou 1 199 000 Kč jednoznačně vlajkovou lodí automobilky. Za tuto sumu dostanete nadprůměrně prostorné SUV s pohonem všech kol, dvouspojkovou převodovkou a silným naftovým čtyřválcem 2.0 BiTDI. Prodeje verze RS tvoří i přes vyšší cenu přibližně 20% všech prodaných Kodiaqů za což může především zmíněné biturbo pod kapotou. Výkon tohoto motoru totiž činí 176 kW a točivý moment 500 Nm, což nejsou vůbec špatné hodnoty. Tento 1880 kilogramový cvalík se tak rozjede z 0 na 100 km/h za 6.9 sekundy a jede až 221 km/h. Poměrně svižné rodinné auto, co myslíte? 



Naopak Škoda Scala 1.5 TSI DSG je s cenou 547 300 Kč na druhém konci nabídky. Jde o průměrně velký hatchback s malým benzinovým čtyřválcem, jenž produkuje 110 kW výkonu a 250 Nm točivého momentu. Automatická převodovka má stejně jako u většího bráchy 7 stupňů, avšak poháněna jsou pouze přední kola. Hmotnost je sympaticky nízkých 1265 kilogramů. Na papírovou stovku se dostane za 8.2 sekundy a umí udělat až 219 km/h. A nás napadlo, jaký rozdíl v dynamice mezi těmito naprosto odlišnými vozy může být? Při přímém srovnání se ukázalo, že tento souboj bude velice vyrovnaný, víc, než by se na první pohled mohlo zdát.

Zaměřili jsme se na disciplínu 100-200 km/h, při které lze eliminovat prokluz pneumatik na místě a jde v ní o čistou sílu auta. Až do 140 km/h to díky masivnímu točivému momentu vypadalo, že Kodiaq bude s 0.5 sekundovým náskokem postupně nechávat malou Scalu za sebou. Jenže když tachometr míjel 150 a 160 km/h, Scala už ztrácela jen něco málo přes 1 desetinu. Definitivní vítězství si pak Scala převzala u hranice 170 km/h, kdy dorovnala ztrátu a dokonce se dostala o desetinu dopředu. U 180 km/h byl rozdíl stále stejný, avšak o dalších 10 km/h později to Kodiaq stáhl na pouhé 4 setin. Nicméně dál už k žádné změně nedošlo a Scala o zmíněné 4 setiny s celkovým časem 25 sekund a 23 setin zvítězila.

Je zajímavé sledovat, jak vyrovnaná můžou být dvě naprosto odlišná auta. Jedno to druhé devastuje silným motorem, ale druhé vše dohání nízkou hmotností a lepší aerodynamikou. A můžu vám prozradit, že v zatáčkách by Scala zvítězila s ještě mnohem větším náskokem. Že by šlo o nejlépe jezdící Škodovku současnosti? Možná, ale o tom třeba někdy příště.

Foto: Jan Smékal

Test zrychlení 100-200 km/h mezi Škoda Kodiaq RS a Scala 1.5 TSI

Další články