Testy ojetých aut, recenze nových aut

V zimním počasí je u ojetiny velká šance k odhalení závad

09.01.2020 Jiří Soukup

Víte, že zimní počasí je pro nákup ojetiny nejvhodnější? Nejen že lze získat výhodnou cenu, neboť autobazary chtějí uvolnit místo pro nové vozy, ale při chladném počasí toho o sobě vůz řekne nejvíce. Mrazivé dny nejsou příjemné, ale pro zájemce o ojetý automobil mohou být výhodou. Zima totiž dokáže odhalit problémy, které lze při vyšších teplotách snadno přehlédnout.


Zimní období mnoho motoristů nemá v oblibě. Kluzké silnice, nepříjemné škrábání skel po ránu a někdy i problémy se startováním vymrzlého automobilu, to všechno jsou důvody, proč někteří z nás zimní období nemilují. Nízké teploty ale vytvářejí zajímavé zkušební prostředí pro ty řidiče, kteří se chystají koupit ojetý automobil. Právě nízké teploty totiž mohou být v takové chvíli cenným služebníkem a pomoci při odhalování skrytých závad. Jistě, mráz má při koupi ojetého vozu i svá negativa. Kromě toho, že při poskakování okolo auta řádně vymrznete, nemáte šanci vyzkoušet funkčnost klimatizace, pokud nebudete mít k dispozici vytápěnou garáž nebo k tomu dohodnutý jiný prostor. Teplé letní podmínky ale v zimě nasimulujete snáze (právě vytápěnou garáží), než zimní v létě.



Pokud má být zima při pořizování ojetiny ku prospěchu, je důležité, přijít ke studenému vozu. Pokud bude motor vozidla třeba jen lehce zahřátý, nic nepoznáte! Nejeden ojetý automobil má totiž problémy se studenými starty. To platí jak pro zážehové, tak vznětové motory. Motor přitom musí naskočit bez problémů na poprvé a držet volnoběžné otáčky na stejné úrovni – nesmí tzv. houpat. Už samotný start v chladu může prozradit problém s akumulátorem. Ten někdy stačí jen dobít, ale pokud auto delší dobu stálo, je pravděpodobné, že se přes noc opět vybije – takový akumulátor je vadný. Pokud motor běží po startu nepravidelně, může to mít na svědomí jen vadná svíčka. U zážehového agregátu ji vyměníte většinou snadno, u dieselu je to ale nezřídka nemalý problém a celá operace přijde na daleko více peněz. S tím je třeba počítat. Vinu ale nemusí nést svíčka, může jít také o problém plynoucí z celkového opotřebení pohonné jednotky. Proto potíže s držením volnoběžných otáček proto nepodceňujte ani za studena!

KUPUJETE OJETINU S AUTOMATEM? PORADÍME, NA CO SI DÁT POZOR

Daleko častěji mívají problémy v mrazivých dnech diesely. Žhavicí svíčky totiž často vydrží jen tři roky a za každou dáte přibližně 300 korun. Jejich výměna se navíc může proměnit v několikahodinovou operaci i v podání zkušeného mechanika. Stačí, aby jedna svíčka nešla povolit – není to nic výjimečného. Nízké teploty ale umějí odhalit i mnohem větší problém a to malé tlaky ve válcích, což je známka nadměrně opotřebeného motoru. To je pokud pohonná jednotka nechce naskočit za studena. Když se zahřeje, vypnete ji a pak teplá obtížně startuje, může být háček ve vstřikovacím čerpadle. Jeho repase přitom vyjde na několik tisíc – dle typu se může cena vyšplhat i dost přes 10 000 korun.

Špatné studené starty má někdy na svědomí také padání paliva (tj. zavzdušňování palivového systému třeba skrz prasklou přepadovou hadičku) či voda v palivovém filtru. V zimním období se s ní setkáte častěji a to u vozidel, do nichž se dostala nafta nedostatečné kvality. Stejný výsledek, tedy neprůchodnost palivového filtru, může být také dílem příliš velkého podílu biosložky v naftě. Ta pak filtr zalepí. Rada jak se těmto problémům vyhnout je jasná, tankovat pouze u osvědčených čerpacích stanic a v zimě do nafty přidávat kvalitní aditiva. Ta se dají přimíchávat i v létě a rozhodně nejsou na škodu. Kromě odvodňování paliva totiž umějí zvyšovat jeho cetanové číslo (oktanové u benzinu) a mazat vstřikovače, což výrazně prodlužuje jejich životnost.

KIMI RAIKKONEN PRODÁVAL SVOJE NABUŠENÉ AUDI RS6

Mrazivé počasí způsobí kromě jiného i tuhnutí olejových náplní. To můžete pozorovat nejen na samotném motoru, ale i na převodovce nebo tlumičích. Studenou pohonnou jednotku rozhodně nevytáčejte, dokud se pořádně neohřeje. Důležitá je přitom teplota oleje, nikoli vody. U dieselu je tak potřeba pro zahřátí alespoň 15 kilometrů jízdy, zážehový motor se zahřeje dříve. Mrazy mohou způsobit extrémní tuhnutí starých olejů. Zde narážíme především na olej v diferenciálu vozidel s pohonem zadních nebo všech kol. Diferenciálový olej řada motoristů nemění a ten pak v zimě může až rosolovatět. To že olej už připomíná spíše vazelínu, přitom spolehlivě poznáte, protože diferenciál přestává správně pracovat a může docházet k jeho chvilkovým blokacím. Nezřídka se tak děje při couvání a to hned v jeho začátku, ale i v zatáčkách. Blokování kol pak nejen slyšíte, ale můžete jej rozpoznat i podle stop ve sněhu.

VÍTE, JAK U OJETINY POZNAT STAV NAJETÝCH KILOMETRŮ?

Pokud kupujete vozidlo s dvouhmotovým setrvačníkem, i v tomto případě bude zima cenným pomocníkem. Ihned po nastartování ještě studeného motoru se zaposlouchejte, zda nevychází od spodu motoru klepavý zvuk, který se při sešlápnutí pedálu spojky změní, nebo zcela zmizí. To by ukazovalo na nadměrně opotřebovaný dvouhmotový setrvačník, který se nejprve zvukově projevuje jen za studena, až později, když už je v opravdu špatném stavu, bude slyšet i u zahřátého vozu. Kdo jej ignoruje, zadělává si na mnohem vážnější potíže v podobě vůlí na ložiscích klikové hřídele. Zde pak vznikají vibrace, jež mohou mít za následek střihnutí šroubů ložisek a jejich cestu z motoru olejovou vanou, nebo přímo blokem. Jistě není třeba zdůrazňovat, že poměrně drahá výměna dvouhmotového setrvačníku (přijde dle modelu cca 9000 – 18 000 Kč a mění se běžně i se spojkou, což je dalších několik tisíc navíc) pak naroste o dalších několik tisíc.

Foto: redakce, favcars.com

Další články