Testy ojetých aut, recenze nových aut

Víte, jak správně nastartovat přes kabely? Těžké to není

02.01.2020 Jiří Soukup

Téměř každý řidič to někdy zažil. Někteří i několikrát za život. Autobaterie je vybitá, startér se netočí. Jaká jsou nejlepší, nejrychlejší a bezpečná řešení k opětovnému nastartování? Má se auto roztlačovat, nebo je lepší nastartovat přes kabel? A máte je vůbec ve svém autě?


Samozřejmě, že jako nejsnažší řešení se nabízí zavolat asistenční službu pojišťovny u které máte uzavřené povinné ručení nebo havarijní pojištění. Pojišťovny ale hradí náklady asistenčních výjezdů pouze do určitých limitů, například podle vzdálenosti nebo varianty pojištění. Proto je dobré si předem s operátorem vyjasnit bezplatnost nebo cenu zásahu. Navíc se může snadno stát, že v horských oblastech nebo třeba v dopravní špičce můžete na asistenci čekat i déle než hodinu. 

Čekat na asistenci nebo si pomoct sami? 

Když udeří mrazy, asi nebudete jediní, kdo si právě volají asistenci. Doba čekání na asistenční zásah se tak může nepříjemně protáhnout. Startování svépomocí vám může ušetřit hodně času. Když se to umí a máte vše po ruce, může to být otázka několika minut. Mohou se ale vyskytnou některé komplikace. 



Startovací kabely 

Pokud nemáte vlastní kabely, budete muset spoléhat na to, že vám je doveze přítel na telefonu nebo že zastavíte někoho, kdo kabely v autě má. Když se vám kabely podaří tímto způsobem opatřit, ještě nemusí vyhovovat průřezem. Tenké kabely, se kterými dokážete nastartovat litrový benzínový motor, už nemusí stačit k nastartování dvoulitrového dieselu, protože nepřenesou dostatečný proud do elektrických obvodů startovaného auta. Nejlepším řešením je proto vozit vlastní vhodné kabely v autě. Jejich cena se pohodlně vejde do tisíce korun a při správném zacházení vám vydrží mnoho let. 

Příprava aut před startováním 

Když seženete souseda, který vám poskytne proud ze svého vozu, umístěte oba vozy tak, aby jejich baterie byly v dosahu kabelů. Ujistěte se, že všechny spotřebiče v obou vozech jsou vypnuté, aby maximum proudu ze startovacího vozu šlo do vašeho startéru a nepoháněl třeba větráky, světla nebo rádio. 

Postup zapojení 

S kabely je potřeba manipulovat opatrně, aby nedošlo ke zkratu, který by mohl u některého z vozů vyřadit nějakou důležitou pojistku. Barvy kabelů odpovídají často čepičkám na pólech baterii. Čevená je plus (+), černá je  mínus (-).

Nejlépe uděláte, když každý drží jeden konec kabelu a zapojí si sám svůj bod. Nejdříve připojí soused svorku červeného kabelu na kladný výstup (+) jeho zdravé baterie. Pak připojíte vy svorku červeného kabelu na váš výstup (+) vybité baterie. Následně společně zapojíte černý kabel. Nejprve soused k zápornému (-) pólu jeho baterie a pak vy k uzemňovacímu bodu (-) u svého vozu. To musí být nenalakovaný kovový bod v motorovém prostoru nebo přímo záporný pól (-) vaší baterie. 

Start pomocí druhého vozu 

Když jsou oba vozy spojeny kabely, můžeme přistoupit ke startování. Požádejte souseda, ať nechá motor běžet asi dvě minuty, aby vaše baterie “nasála” trochu proudu. Že se tak stalo, poznáte již při otočení klíčku. Vaše kontrolky by měli jasně svítit. Nastartujte. Pokud není vaše baterie úplně na konci životnosti a vše jste zapojili správně, měl by váš motor naskočit. Podle kondice motoru napoprvé nebo až po několikáté. Mezi jednotlivými otočeními klíčku nechte jednu minutu. Obě auta s běžícím motorem pak nechte pro jistotu ještě pár minut spojená. Kabely odstraňujete v opačném pořadí, než jste je zapojovali. 

Následná péče o baterii 

Pokud máte v pořádku dobíjení, bude stačit 15 – 30 minut jízdy, aby se baterie dobila na další teplý start. Pro jistotu by vaše jízda měla vést do odborného servisu. Tam vám na základě jednoduchého měření řeknou, jak na tom baterie ve skutečnosti je. Zda postačí odborné dobití nebo zda je nutné koupit baterii novou.

Další články