Vyklápěcí světla udělala z některých automobilů naprosté ikony

Foto: FavCars.com; NetcarShow.com

Na konci šedesátých let a začátkem sedmdesátých let se vyklápěcí přední světlomety staly hlavním designérským a technologickým prvkem, který se začal na automobilech objevovat, a který udělal z těchto modelů naprosté ikony.


Na svých modelech ho měly třeba vozy BMW, Porsche, Ferrari nebo Lotus.  V roce 2004 ale výroba vozů s tímto efektním způsobem rozsvícení světel skončila. Posledními modely s „pop-up“ světly tak pravděpodobně byl Lotus Esprit V8 a Chevrolet Corvete C5. Hlavním důvodem byla bezpečnost chodců při případné nehodě, ale svoji roli sehrála také technologická náročnost na celý systém, včetně možnosti seřizovat sklon svícení z místa řidiče, o automatickém nastavování světel ani nemluvě. Tohle je podle nás deset nejzajímavějších modelů, které se mohly vyklápěcími světlomety v minulosti pyšnit:


Z nenápadné ojetiny BMW 550i V8 Touring mrazí v zádech
Raritní, pět let starý Hennessey Venom GT je na prodej
Raritní Mercedes 560 SEL (1991) najel pouze 478 kilometrů
Tohle je opravdová vzácnost – původní švédské Volvo 850 T 5R s výkonem 380 koní


Foto: FavCars.com; NetcarShow.com

  Buick Y Job (1938)

Buick Y Job je obecně považován za první skutečný koncepční vůz, přestože model Venus Bilo, financovaný společností Volvo, jej předběhl o pět let. Švédská varianta ale nedostala vyskakovací světlomety - což byla jen jedna z mnoha moderních vlastností modelu Buick Y Job, který byl navržen Harleyem Earlem. 

 

Foto: FavCars.com; NetcarShow.com

Lotus Elan (1962)

Elan byl prvním běžným produkčním vozem, který měl v šedesátých letech k dispozici vyskakovací světla. Lotus Elan byl přelomový vůz nejen kvůli svému designu, ale především kvůli své neuvěřitelné dynamice, špičkovým motorům, minimální pohotovostní hmotnosti, zcela nezávislému odpružení a vynikajícím kotoučovým brzdám. 

Foto: FavCars.com; NetcarShow.com

Maserati Ghibli (1966)

Ve stejném roce, kdy byla představen model Lamborghini Miura, bylo Ghibli prvním modelem Maserti, který měl vyskakovací světla. V dalších letech ho pak následovaly modely Bora, Merak, Khamsin a Indy. Ghibli, který navrhl mladý Giorgetto Giugiaro byl nabízen v edicích kupé a spyder, poháněných buď 4,7 nebo 4,9 litrovým motorem V8. 

Foto: FavCars.com; NetcarShow.com

Oldsmobile Toronado (1966)

Oldsmobile Toronado byl pozoruhodný z celé řady důvodů. Jedním z nich byl sedmilitrový motor V8 o výkonu 385 koní, který svoji sílu přenášel na přední kola. V té době totiž drtivá většina konkurentů posílala výkon motoru na kola zadní. Jízdní vlastnosti Toronada nebyly ideální, ale své zákazníky si auto získalo a to i díky designu přední části vozu s vyskakovacími světlomety.   

Foto: FavCars.com; NetcarShow.com

Ferrari 365 GTB / 4 (1968)

Ferrari využilo systému vyklápěcích světel nejenom u modelu Daytona, ale i později u dalších modelů (kromě Dino 206 a Dino 246)a to až do roku 1996, kdy přišel model 550 Maranelo. 

Foto: FavCars.com; NetcarShow.com

Opel GT (1968)

Světlomety, ovládané ručně pákou, se u Opelu GT natáčely, místo aby vyskočily. Vyrobeno bylo pouze v levostranném provedení, pro prodej v Evropě bylo GT dodáváno s motory o objemu 1,1 nebo 1,9 litru. Na severoamerický trh bylo prodáno více než 100 000, včetně verzí s logem automobilky Buick. 

Foto: FavCars.com; NetcarShow.com

De Tomaso Pantera (1971)

Tenhle ikonický automobil navrhll Tom Tjaarda během svého působení v Ghia. De Tomaso Pantera byl v té době vlastně ideálním supercarem. Pod elegantní karoserií byl motor V8, které nebyl náročný na údržbu a přitom poskytoval vysoký výkon i točivý moment. V letech 1971 až 1992 bylo vyrobeno více než 7 000 kusů Pantera, což z něj udělalo zdaleka nejúspěšnější model De Tomaso. 

Foto: FavCars.com; NetcarShow.com

Fiat X1 / 9 (1973)

V době, kdy Britové vyráběli vozy s motorem vepředu, jako například MGB a Triumph Spitfire, se Fiatův pohled na téma cenově dostupného sportovního automobilu výrazně odklonil. Nejenže byl u modelu Fiat X1 motor uprostřed, ale jeho elegantní design byl završen na tu dobu módními vyklápěcími světlomety. Během 17leté výrobní doby bylo vyrobeno více než 150 000 kusů modelu X1/9. Ty, které se exportovaly do USA, se prodávaly pod značkou Bertone. 

Foto: FavCars.com; NetcarShow.com

Lamborghini Countach (1974)

Zatímco Miurovy světlomety se vyklápěly dopředu, na modelu Countach prostě vyskočily z kapoty. Asi i díky tomu vypadá model Countach tak brutálně a to i v době, kdy se Lamborghini chlubí s modelem Aventador nebo Urus. Diablo, které následovalo, bylo také zpočátku vybaveno vyskakovacími světly, i když později byly vyměněny za zabudované světlomety, které umožnily dosahovat lepších aerodynamických hodnot. 

Foto: FavCars.com; NetcarShow.com

Volvo 480ES (1986)

Jako první Volvo s pohonem předních kol to byl také první (a poslední) model švédské společnosti s vyskakovacími světlomety. Vyráběl v Holandsku a sdílel mechaniku s naprosto zapomenutelnými modely 440 a 460, 480

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.