Testy ojetých aut, recenze nových aut

Používáte za deště tempomat? Děláte velkou chybu a riskujete

03.12.2019 Jiří Soukup

Víte, že za deště máte jezdit opatrně, mít rozsvícená světla a dodržovat bezpečnou vzdálenost. Víte ale, že v dešti riskujete i používáním tempomatu? Mnoho řidičů ráno usedá do svého vozu aniž by specifika podzimního počasí vnímali. Zimní počasí to nejsou totiž jenom nižší teploty a občasné ranní mlhy. To je také častý déšť nebo mrholení, a bohužel i zvýšený počet dopravních nehod. Za většinou z nich stojí nedodržování základních pravidel pro jízdu v dešti. Víte, jaká to jsou a kde dělají řidiči největší chyby? Rady a doporučení jak jezdit za deště bezpečně připravil Richard Gladman, vedoucí projektu RoadSmart.


Pozor na hustý déšť:

Silný déšť má pochopitelně vliv na vaši viditelnost, takže především jeďte pomalu. Pravidla silničního provozu navíc stanoví, že řidič musí přizpůsobit jízdu povaze a stavu vozovky. V praxi to mimo jiné znamená, že brzdná vzdálenost mezi vámi a vozidlem před vámi by měla být alespoň dvě sekundy při jízdě po suché silnici a nejméně čtyři sekundy za mokra. Na ledových površích je však brzdná ještě delší. RoadSmart proto doporučuje při jízdě na ledu až 10násobek brzdné dráhy za sucha. A tady je největší kámen úrazu. Rozestupy vozidel, které můžeme každé ráno vidět na českých dálnicích, by mnohdy sotva stačily při jízdě na suchu. Za mokra je často jen otázkou času, kdy například před dálničním zúžením začne někdo razantně brzdit a ostatní za ním to již nestihnou. Rozhodně se také vyvarujte používání tempomatu. Ani ten nejchytřejší adaptivní tempomat totiž nepozná, že jede po mokré silnici a zyvšuje se tak riziko aquaplaningu

Vaše čelní sklo by mělo být čisté, stěrače musí být účinné a trysky ostřikovačů nasměrovány správně na čelní sklo. Před jízdou je proto rozumné  čelní sklo vyčistit a provést veškerá nezbytná nastavení ostřikovačů a světlometů. Pozor si dejte také na nastavení denního svícení. Užitečnou pomůckou je například to, že pokud potřebujete stěrače čelního skla, potřebujete také hlavní světlomety. Automatické nastavení osvětlení však nemusí být vždy aktivováno včas a tak je na vás, abyste světla zapnuli manuálně.



Aquaplaning:

Pokud voda stojí v kalužích na povrchu vozovky, hrozí nebezpečí, že se vaše vozidlo dostane do tzv. aquaplaningu. Aquaplaning je situace, kdy se před pneumatikou vytvoří klín vody, zvedne ji z povrchu vozovky a auto ztratí svoji směrovou stabilitu. To je způsobeno tím, že vzorek pneumatiky již není při dané rychlosti schopen odvést množství vody na vozovce. Co ale dělat, když už aquaplaning dostanete? Lehce uvolněte plynový pedál, pevně sevřete volant a snažte se vozidlo udržet v požadovaném směru. Jakmile se voda dostane z prostoru mezi vozovkou a pneumatikou, vůz získá znovu svoji směrovou stabilitu zpět. 

Hluboké louže:

Pokud neznáte konkrétní silnici a nedokážete tedy odhadnout, jak je louže hluboká, snažte se to nějakým způsobem zjistit. Louží hlubší než 15 centimetrů byste raději projíždět vůbec neměli. Navíc když si nejste jisti, jak vypadá vozovka pod vodou. Není-li však zbytí je potřeba dodržet maximální opatrnost. Pokud ale do louže rychle teče voda, což se děje například při prudkých deštích na okrajích silnic, kam teče voda ze svahu, snažte se vozidlo včas zastavit. Rychlým projetím takové louže by vaše vozidlo mohlo také skončit v příkopu.

Při projíždění hluboké louže jeďte pomalu, ale držte motor ve vyšších otáčkách, což by mělo zabránit vniknutí vody do výfuku. Po vyjetí z hluboké vody vyzkoušejte ihned brzdy, abyste se ujistili, že nebyla narušena jejich funkčnost například vniknutím bláta nebo nějakého pevného předmětu, kamene, písku atd… Buďte také ohleduplní k chodcům. Mnohdy za deštivého počasí vidíme řidiče jak projíždějí loužemi kolem chodníku a voda stříká na chodce i několik metrů daleko.

Další články