Ojetá Audi A3 bude díky své kvalitě a ceně po krizi opět hodně žádaná

Foto: David Žídek

Podle mnohých odborníků na ekonomiku poroste trh ojetin po skončení koronakrize mnohem rychleji než před ní a přinese nové favority. Jedním z nich může být i Audi A3, která má skvělou spolehlivost a zatím i zajímavé ceny. Ty je však potřeba vnímat z pohledu cen prémiových ojetin. Nám se pod ruku dostala verze s motorem 1,4 TSI 92kW z roku 2015, která měla najeto 103 tisíc kilometrů a v době testu si ji prodejce cenil na 329.000,-Kč. A právě tohle auto může v této době mnoho zájemců o nový vůz přesvědčit k nákupu cenově přijatelnější a zároveň kvalitní ojetiny.


Foto: David ŽídekAčkoli se značka Audi snaží v koncernu VW hrát premiovou roli, model A3 byl mnohdy jen Golf s vyšší cenovkou. Tentokrát to tak trochu platí také, ale na trhu ojetin už se rozdíly smazávají a i když je A3 pořád z příbuzných modelů (Golf, Leon, Octavia, A3) nejdražší, aspoň umí nabídnout něco navíc a za ten příplatek pár desítek tisíc stát. V současnosti je na českém trhu ojetin kolem stovky ojetých A3 odcházející generace, kterou výrobce označuje kódem 8V. Ceny začínají u 220 000 Kč za více ojeté verze 1.6 TDI se skromnou výbavou. Lépe vybavená auta s atraktivními motory a rozumným nájezdem budou stát pořád minimálně 300 tisíc. 

Statistiky spolehlivosti TÜV Report modelu A3 docela fandí. Čtyř až pětiletá auta mají průměrně najeto 69 000 km a figurují s 6,5% výskytem závad na hezkém 17. místě ze 131 hodnocených modelů, nejlépe z vozů na stejné modulární platformě MQB. Golf je 24., Leon 26. a Octavia s odstupem hluboko na 117. místě. Proti ostatním modelům je Audi zajímavé také tím, že se prodávalo v několika verzích. Na trhu ojetin jsou zastoupeny hlavně nejpraktičtější pětidveřové hatchbacky, které Audi označuje jako Sportback. Výhodou je jejich delší rozvor 2636 mm proti 2601 mm třídveřového provedení. Prodával se ale i sedan (stejný rozvor jako 5dv. verze) a také kabriolet. 

Foto: David ŽídekAudi na tom bylo s technikou podobně jako příbuzný Golf. Motory s výkonem do 85 kW včetně mají vzadu jednoduchou vlečenou nápravu, silnější motorizace (a samozřejmě všechny čtyřkolky bez ohledu na výkon) používají vzadu nezávislé zavěšení. Na údržbu je ovšem jednodušší a levnější ta obyčejná vlečená náprava s torzní příčkou, u složitější je potřeba každé dva roky seřídit geometrii a každý rok pohnout excentrickými šrouby pro její nastavení, aby nezarezly. I tak je ale asi lepší hledat trochu výkonnější provedení, které často mívá i pěknou výbavu. Ony jsou ty základní verze dost chudé, protože někdo prostě chtěl premiovější Audi, ale už mu nezbylo na výbavu navíc. To si raději kupte se stejným motorem Golfa nebo Leona, budou levnější. Audi má opravdu smysl jen tehdy, když má doplňky, které běžně v koncernových autech nejsou. 


Testujeme ojetý Ford Mondeo - v nabídce převládá nafta, ale benzín není vůbec špatný
Ojetá Škoda Yeti (2009 – 2017) – smiřte se s vyšší spotřebou
Ojetá Audi A6 2,0 TDI 130kW - I prémiovka umí hodně potrápit
Test ojetého BMW 3 – Sen většiny mladších řidičů není bez chyb


Foto: David ŽídekLze se setkal s full-LED světlomety (hlavně po faceliftu z dubna 2016 nová ledková světla svítí fantasticky), propracovaným infotainmentem a armádou asistenčních systémů. Ovšem v malém A3 to byla příplatková výbava a ne všechna auta ji mají. Musíte tedy hledat, pokud chcete tyto specifické prvky. Motor 1.2 TSI v základních verzích je ale velmi spolehlivý a servisně nenáročný. Lépe se ale svezete s motorem 1.4 TSI, který má nejen propracovanější zadní nápravu, ale také větší dynamickou rezervu a prakticky stejnou spotřebu jako dvanáctistovka. Ovšem zatímco v Leonu či Octavii se čtrnáctistovka i v silnějším provedení 103 kW nabízela s klasickým ventilovým rozvodem, Audi si u silnější verze neodpustilo trochu zbytečný a hlavně rizikový systém s částečným odpojováním válců. 

Foto: David ŽídekPřínos pro reálnou spotřebu je minimální a rizikovost vyšší (na ventilech odpojujících se válců se hromadí karbon a celý systém mechanického odpojování ventilů je nesmírně náročný na kvalitu a stav oleje). Spolehlivější, či aspoň méně riziková, bude verze s klasickým rozvodem, zde ale dostupná pouze o výkonu 92 kW. To ale na malou A3 stačí. Co bychom ale nechali v inzerátech ležet jsou novější litrové tříválce, které v kultuře chodu a reakcích zaostávají za staršími čtyřválci a nemají rády natažené servisní intervaly. Také bychom vynechali benzinovou osmnáctistovku, která sice jede slušně, ale je to servisní peklo, které je možná ještě náročnější na údržbu, než moderní diesely. 

To už raději kupte plnohodnotnou verzi Audi S3 s výkonným provedením motoru 2.0 TFSI, který je stejně servisně náročný, ale aspoň má výkon 300 koní, pohon všech kol a s kompaktním Audi dokáže dělat divy. Diesely přímo nezakazujeme, ale spíše musíte vědět, že se vám vyplatí. Benzinové verze mají velmi příznivou spotřebu mezi 6 a 7 litry na 100 km, aniž by dynamicky na naftové verze ztráceli. Naopak základní 1.6 TDI pocitově moc nejede, teprve silnější verze naftového dvoulitru jsou na Audi dynamicky důstojné. Docela dost verzí 2.0 TDI má také pohon všech kol. 

Foto: David ŽídekAutomatická převodovka není žádná vzácnost a lze ji mít prakticky ke všem motorům. Hledejte ale raději ten, který je spojený s motorem s točivým momentem vyšším než 250 Nm. Slabší motory dosahující nejvýše 250 Nm mají poměrně rizikový automat DSG se suchými spojkami, který si umí po 100 000 km říci nejen o nové spojky, ale také o malou generálku převodovky dohromady za padesát tisíc korun. Ve „větších“ DSG se sice musí každých 60 000 km měnit olej, ale obvykle spojky předokolek vydrží kolem 250 000 km, u silnějších čtyřkolek tak 200 000 km. Stejný servisní interval 60 000 km platí také pro olej v systému pohonu všech kol. A pokud kupujete diesel, nezapomeňte nejpozději po 160 000 km na výměnu rozvodového řemenu. Motory 1.2 TSI a 1.4 TSI mají řemen s životností zhruba 200 000 km. 

Kdo chce jen nějaký praktický, dostupný a servisně nenáročný hatchback, ať se raději poohlédne po Seatu Leon, případně nějakém obyčejném Golfu. Audi A3 asi opravdu osloví spíše ty, kteří chtějí premiový znáček na masce a jsou ochotni si připlatit nejen při nákupu auta, ale také v servisu. Případně chtějí výbavu, která u ostatních koncernových vozů k dispozici nebyla. Nic dramatického by se ale stát nemělo, se správným motorem je Audi A3 vlastně spolehlivé a velmi příjemné auto s neoddiskutovatelnou kvalitou. A to může hrát velkou roli právě v současné době, kdy možná velká část zájemců o auto přehodnotí nákup nového vozu a bude se poohlížet po cenově dostupnější kvalitní ojetině. 

Ojetá Audi A3 bude díky své kvalitě a ceně po krizi opět hodně žádaná

David Žídek

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.