Bývalý manažer kvality ve Škoda Auto říká: "Byl to ráj, ale vypadal jsem pak jako prase"

Veterán Octavia
Foto: Stephan Lindloff; Škoda Auto

Peter Sudeck pracoval nejprve pro Volkswagen, od roku 1991 pak jako manažer kvality v továrně Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Zároveň má však slabost pro klasické vozy Škoda.


Peter Sudeck je dokonale připravený. Autory této reportáže pozval na závody historických vozů na Nürburgringu a zajistil pro ně přístupové průkazy do paddocku a parkovací lístek: „Abychom se mohli podívat na ty nádherné klasické automobily. Pro fotografie je to mnohem hezčí v paddocku než v hotelové hale,“ vysvětluje. Celý život strávil stabilizací a optimalizací procesů, a zajišťováním nejvyšší úrovně kvality. Peter Sudeck je učebnicový příklad inženýra. Jeho zájem o techniku začal už v útlém dětství díky modelům, ať už doma postaveným, nebo koupeným v obchodě. Automobily, letadla a lodě ho prostě fascinovaly.

Vždy také rád objevoval. Většinou si hrával kousek od uhelného skladu v Bielefeldu. „Byl to ráj, ale vypadal jsem pak jako prase,“ usmívá se dnes při té vzpomínce Sudeck. Právě tam také řídil své první auto – 3tunový náklaďák Opel Blitz. To mu bylo pouhých dvanáct let. Řidičský průkaz dostal o osm let později a jeho prvním vozem byl Volkswagen 1200 s výkonem 30 koní. S ním pak dojížděl na vojnu z Bielefeldu na letiště v Niedermendigu.

OBJEVOVAT SVĚT, POZNÁVAT NOVÉ VĚCI

Rád také cestoval, proto se nechal zlákat nabídkou Volkswagenu na práci v USA. Po osmi letech na pozici inženýra výroby v závodě ve Wolfsburgu se v roce 1977 přestěhoval do severoamerické centrály koncernu ve Warrenu poblíž Detroitu. Jeho úkolem bylo zajistit, aby z hlediska výsledné kvality byly procesy v USA totožné s těmi v Německu. Po návratu do Německa ho však znovu chytla toulavá nálada. Inspirován sérií článků "Spurensuche" („Hledání stop“) v časopise "Gute Fahrt" („Šťastnou cestu“), vyrazil Sudeck na východ a poznával automobilový průmysl za železnou oponou. Navštívil továrnu Škoda Auto v Mladé Boleslavi, rodný dům Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích u Liberce a továrnu Tatry v Kopřivnici – všechno ho velice fascinovalo a položilo základní kámen pro stěhování z Volkswagenu k automobilce Škoda v roce 1991. Tam vedle modernizace výroby začal také rozvíjet svou lásku k veteránům.

PŘÁTELSTVÍ A SBĚRATELSTVÍ RUKU V RUCE

V roce 1998 se vrátil z Mladé Boleslavi do Wolfsburgu, velká láska k vozům Škoda ho však neopustila. Na veteránských akcích se seznámil a spřátelil s Matthiasem Kahlem a Petrem Goebelem, pětinásobnými německými mistry v rallye. Společně se pak pustili do renovace vozu Škoda 130, z něhož na začátku neměli o moc víc než karoserii. Ve spolupráci s Jensem Herkommerem ze Škoda Auto Německo se jim ho láskyplně podařilo oživit ve specifikaci legendární 130 RS a velmi úspěšně s ním závodí na různých rallye po celé Evropě. Obecně je to právě pocit sounáležitosti, který má Sudeck rád. Společně pracovat, společně se smát, společně se bavit – to jsou věci, které stále miluje. Jedna důležitá charakteristika, která utvářela celý jeho profesionální život, se mu teď hodně hodí – řešení problémů.

Jeden takový problém si vytvořil sám pro sebe: Jak dokáže jezdit se všemi auty ze své sbírky? Její součástí je totiž šestiválcový Superb 645, zcela originální Laurin & Klement 110, červený kabriolet Felicia, Popular Roadster a Octavia. Spolu se svou ženou Andreou se proto každoročně účastní řady závodů a srazů klasických automobilů. „Lidé rádi vidí veterán Škoda na silnici,“ vysvětluje Sudeck. Baví ho nejen řízení a sbírání, rád o svá auta také pečuje. „Drobné věci si dělám sám, u větších se spoléhám na síť přátel kolem vozů Škoda. Protože jestli jsem se něco naučil ocenit, pak jsou to skutečně zlaté české ruce. Dříve museli lidé hodně improvizovat, což z nich udělalo velmi talentované mechaniky.“

„JAKÝ JE PROBLÉM? JAKÉ BY MOHLO BÝT JEHO ŘEŠENÍ? KDY TOTO ŘEŠENÍ MŮŽEME NASADIT?“

Tyto tři otázky ho zaměstnávají po celý profesní život. A jeho žena se usmívá, když se jí zeptáte, jestli stejně analyticky přistupuje i ke každodennímu životu. Samotný Sudeck je v této otázce velmi stydlivý. Nikdy byvo sobě neřekl, že dosáhl velkých věcí. Ale fakta hovoří jasně: dokázal vylepšit provoz v továrně v Mladé Boleslavi, stál u zrodu skupiny milovníků historických automobilů Škoda v Německu a spoluorganizuje výlety a akce. To vše jen díky svému odhodlání, zkušenostem a pečlivosti. A hlavně jeho neutuchajícímu zápalu pro auta.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.