Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojetá Škoda Octavia III (facelift) bude v bazarech asi zdražovat

05.03.2020 David Žídek
Foto: David Žídek

Komfort 7 / 10

Prostornost 8 / 10

Testovaná motorizace 5 / 10

Kvalita zpracování 7 / 10

Ceny oprav 7 / 10

Ceny ojetin na trhu 5 / 10


Hodnocení redakce6.50

Uživatelská hodnocení-


Nejoblíbenější české auto se dočkalo již své čtvrté generace, ale její cena není zrovna z nejnižších. Zákazníci tak hledají poslední kusy z předchozí generace a i v bazarech registrují zvýšenou poptávku po mladších ojetinách. Takže až zmizí od dealerů poslední skladové kusy s nulou na tachometru, už se s Octavií třetí generace setkáme výhradně v bazarech, kde ale její ceny pomalu rostou. Třetí generaci vyráběnou od roku 2012 jsme si již podrobněji v ojetinách představili, ale nevěnovali jsme se ještě faceliftu, který přinesl několik dost významných změn. A nejde teď jen o ta kontroverzní rozdělená přední světla.


Foto: David ŽídekZ ostatních novinek faceliftu lze zmínit rozšíření zadní nápravy o 20 až 30 mm dle verze, což se mělo podepsat na stabilnějších jízdních vlastnostech. Uvnitř facelift přinesl vlastně jen novou verzi infotainmentu koncernu VW známou z Golfu a v roce 2018 pak přibyl ještě digitální přístrojový štít. Podle výbavy má větší displej, lepší grafiku a nové funkce. Motor 1.6 TDI posílil na 85 kW a tříválcová jednotka 1.0 TSI nahradila skvělý čtyřválec 1.2 TSI již před tím. Nám se do testu dostala právě motorizace 1,0 TSI liftback z roku 2017 a nájezdem 63.000 kilometrů. V době testu si ji prodejce cenil na rovných 300 tisíc korun



Foto: David ŽídekJeště v průběhu roku 2016, tedy před faceliftem, mohla mít Octavia s nezávislou nápravou vzadu (tedy verze s výkonem nad 110 kW) elektronicky ovládané tlumiče DCC. Ale ani po faceliftu se nejednalo o moc vyhledávaný prvek příplatkové výbavy. Z pohledu ojetiny a servisních nákladů je lepší se mu vyhnout, z Octavie sportovní (nebo velmi pohodlné) auto stejně nikdy nebude. Po 150 000 km jsou tlumiče na českých silnicích na výměnu a sada adaptivních stojí přes 40 tisíc korun, což je u ojetiny opravdu velký výdaj. Když se ale vrátíme ke změnám, tak v průběhu roku 2018 musela i Octavia III přejít na přísnější emisní normu Euro 6d-TEMP, což pro diesely znamenal přechod na AdBlue. Jednotka 1.5 TSI nahradila motor 1.4 TSI, pod kapotu se dostal dvoulitr TSI ve slabší verzi 140 kW, který nahradil osmnáctistovku. S tím ale také přišly bytelnější převodovky a nový automat DSG (DQ381) se sedmi rychlostmi i pro 2.0 TDI. 

Foto: David ŽídekUž teď je na trhu plno mladých Octavií, dvouletá auta jdou koupit od nějakých 300 tisíc korun, vozy z roku 2017 spadly už ke čtvrt milionu, pokud mají více najeto. Výběr je velký a tradičně už nyní můžete inzeráty doslova přehazovat vidlemi. Octavia 1.6 TDI se skromnou výbavou a nájezdem do 50 000 km je záležitost za 320 tisíc korun, hezky vybavená Octavia 1.4 TSI stojí kolem 350 tisíc. Je ještě brzy usuzovat, jak jsou na tom modernizované motory se spolehlivostí, ale první zkušenosti už toho trochu naznačují. Tříválec 1.0 TSI sice v reálném provozu nedosahuje znatelné úspory paliva proti kultivovanější jednotce 1.2 TSI, ale je to spolehlivý motor. Pozor jen na servisní historii, více než 100 000 km na natažený servisní interval (2 roky nebo 30 000 km) už se na motoru nepěkně podepisuje. Soukromníkům, kteří mění olej každý rok nebo po 15 000 km, ale motor drží. Služební auta trápená na dálnici nekarbonují, ale soukromníci, kteří tříválec jen šolichají a tankují nekvalitní levný benzin bez aditiv, už začínají mít s tvorbou karbonu na pístech a ventilech problémy. 

Foto: David ŽídekJednotka 1.5 TSI je malá bolístka, u které automobilka (a celý koncern VW) za pochodu ladila mapování řídící jednotky a vyhlásila několik servisních akcí. Ještě bychom tento motor nechali ležet a raději hledali poslední motory 1.4 TSI, které se zbavily dětských nemocí a ve verzi 110 kW představují pro Octavii naprosto optimální pohon z hlediska dynamiky, kultivovanosti a spotřeby paliva. V pohodě se vejdete do 6,5 litru na 100 km. Berte raději manuální převodovku, sedmistupňové DSG umí po letech draze zlobit. Také diesely škodovka vycvičila ke vzorné spolehlivosti a základní šestnáctistovka naprosto stačí. Zamrzí jen pětistupňový manuál (6 st. u verze 4x4) ale dá se to vydržet a servisně to není náročný motor.

Foto: David ŽídekPokud auto nezatěžujete, vydrží výměny oleje až po 20 000 km. To samé platí pro naftový dvoulitr, který představuje suverénní pohon. Pozor na stav chlazení! Jakmile má diesel hnědou nádobku chladící kapaliny, čeká vás proplach systému a výměna chladící kapaliny. To nebude levné a navíc je hrozba, že motor před vámi někdo uvařil. Naftovým octaviím totiž občas odejde elektrická vodní pumpa a auto se uvaří, pokud řidič včas nereaguje na rostoucí ručičku teploty chladící kapaliny. Statistiky spolehlivosti TÜV Report moc Octaviím nefandí. Tříletá auta s průměrným nájezdem 69 000 km mají 7,2% poruchovost a Octavia je tak až na 97. místě ze 127 hodnocených aut. Přesto zkušenosti s Octavií nejsou špatné a udržovaná auta jsou spolehlivá. Stačí se vyhnout rizikovým nebo servisně náročnějším verzím a budete mít klid. 

Našim doporučením je vyhnout se zatím motoru 1.5 TSI a dieselům s nutností doplňování AdBlue. Berte starší verzi dieselu homologovanou ještě dle Euro 6. Pokud je váš roční nájezd menší, dejme tomu do 20 000 km, zvážili bychom spíše investici do zážehové verze, ideálně do motoru 1.4 TSI. S manuální převodovkou a předním pohonem je to servisně nenáročné a úsporné auto s dobrou dynamikou, které si bude dobře držet hodnotu.

Další články