OJETÁ ŠKODA OCTAVIA - RECENZE HITU ČESKÝCH AUTOBAZARŮ


Jaké je neprodávanější auto v českých autobazarech? ŠKODA Octavia. Ano, ojetá Octavia láme prodejní rekordy snad ve všech provedeních, motorizacích i barvách. Je to prostě synonymum pro kvalitní vůz s poměrně vysokou užitnou hodnotou. Jen je potřeba dát velký pozor na původ vozu a jeho technický stav. Na trhu se totiž objevují i velmi nekvalitní vozy, například taxíky z Madridu nebo vozy z italských půjčoven. A proč je vlastně „oktávka“ tak žádaná?


Byla první škodovkou, která vznikala od samého počátku pod taktovkou koncernu Volkswagen. Pro domácí řidiče byla Octavia svého času vysněným automobilem a je jím dodnes. Každoročně se totiž objevuje na špici prodejních statistik jak nových, tak ojetých vozů.

Liftback Škoda Octavia se poprvé představil v roce 1996 a českým motoristům přinesl doposud nevídaný vnitřní prostor i techniku, o níž si dříve mohli nechat jen zdát. Zavazadelník nabídl neuvěřitelný objem i skvělý přístup, čehož si majitelé vozu cení dodnes. Pohled na prostor pro posádku se ale rychle změnil. Na zadních sedadlech totiž mnoho místa nenajdete. To ostatně platí i pro verzi kombi, která se na trh dostala o dva roky později. Objem zavazadelníku byl ale opět překonán. V témže roce se do vozidel začala montovat také nová palubní deska. Nejprve ji dostala nejvyšší výbava SLX, později se dostala i do ostatních verzí.

Rok 1999 přinesl také kombi v provedení 4x4. Pohon všech kol je zde řešen mezinápravovou spojkou Haldex. K připojení zadních kol tedy dochází až při prokluzu těch předních – nejedná se tedy o permanentní čtyřkolku. První generace Haldexu však pracuje se značnou prodlevou, při koupi ojeté škodovky  s tímto pohonem je tedy potřeba důkladná prohlídka a zkušební jízda . V roce 1999 přišlo na trh také luxusní provedení Laurin & Klement.

Modernizaci absolvoval model Octavia v roce 2000. Do prodeje se dostal také sportovně laděný liftback RS s přeplňovaným motorem 1.8 T o výkonu 132 kW. Combi 4x4 s motorem 1.9 TDI/66 kW dostalo šestistupňovou převodovku, což byla premiéra šestikvaltu ve škodovce. Následující rok vyrazil k zákazníkům také liftback 4x4. V roce 2003 se objevilo kombi ve sportovním ladění RS. Octavia druhé generace přišla na trh v roce 2004. První řada se ale vyrábět nepřestala. S přídomkem Tour vydržela v nabídce až do roku 2008. 

Pohonné jednotky v praxi 

Úlohu základního motoru dlouho plnila osmiventilová šestnáctistovka. Nejprve šlo o agregát 1.6/55 kW, který má s Octavií dost práce. Ve vyšších otáčkách ztrácí dech a výfukový systém až abnormálně podléhá korozi a praská vlnovec výfuku. Daleko lepší volbou je agregát 1.6/74 kW nabízený od roku 1997 (později o výkonu 75 kW). Jde o povedený osmiventilový motor s rozumnou spotřebou. Nějakou extra dynamiku od něj ale nečekejte. 

Později se stal základní pohonnou jednotkou agregát 1.4/44 kW, ten má ale s autem opravdu hodně práce. Trochu lépe je na tom později nabízený motor 1.4 16V/55 kW, ale ani zde zázraky nečekejte. Šestnáctistovka o výkonu 74 či 75 kW je stále lepší. 

Předčí i dvacetiventilovou jednotku 1.8 20V/92 kW. Jde totiž o nepružný motor s vysokou spotřebou. Jeho přeplňovaná provedení 1.8 T/110 kW a 1.8 T/132 kW ve verzi RS pracují po všech stránkách mnohem lépe. Všechny osmnáctistovky mají stejné problémy. Častěji se u nich objevují vadné zapalovací cívky a u vozidel s vysokým kilometrovým proběhem vás mohou potkat potíže s turbodmychadly. Jednotka 2.0/85 kW se na trhu nevyskytuje často. Vzhledem k objemu výkonem neupoutá a navíc se nezřídka potýká s únikem i zvýšenou spotřebou oleje. Nepotěší ani vyšší spotřebou benzinu. 

Velkému zájmu se těší vznětové varianty, zejména ty přeplňované. Atmosférický motor 1.9 SDI/50 kW je sice vyhlášený nezmar, ale i louda, takže může uspokojit jen opravdu nenáročné řidiče. Jeho předností je stejně jako u turbodieselů velice nízká spotřeba. 

Agregát 1.9 TDI/66 kW zvolí motoristé co nikam nespěchají, ani ten totiž neoplývá temperamentem. Ostatní „té-dé-íčka“ si však s vozem snadno poradí. Za nejzdařilejší je považován motor 1.9 TDI/81 kW. Je totiž silný a nejspolehlivější, i když ne nejkultivovanější. Turbodiesely o výkonu 74 a 96 kW někdy trápí vadná turba, všechny diesely se potýkají s problematickými váhami vzduchu. Mnoho nevydrží ani dvouhmotový setrvačník, zejména v motorizaci o výkonu 96 kW má krátkou životnost. 

Na silnici 

Zatímco z počátku výroby byla palubní deska nevzhledná a z levně působících plastů, později uvedená palubní deska vypadá dobře i dnes. Cestující na předních sedadlech mají místa dostatek, sedačky jsou pohodlné a rozměrově vyhovující. Pasažéři vzadu ale pocítí nedostatek prostoru v oblasti kolen – je ho zde opravdu málo. 

Výhodu představuje zavazadelník. V liftbacku má objem 528 litrů, kombi přepraví dokonce 548 litrů nákladu v základním uspořádání. K zavazadlům v obou automobilech je přitom výborný přístup. V kombi nic neobvyklého, liftback těší z rozměrné výklopné zadní stěny. 

Podvozek zajistí příjemný cestovní komfort, ale i dobré jízdní vlastnosti. Kladně hodnotíme jak řazení a řízení, tak práci brzd. Verze RS sice má tvrdší naladění podvozku, což s sebou nese i vylepšení jízdních vlastností, ale ani tak se o hcrup bát nemusíte. Jde o vůz, kterým hravě odvezete rodinu na chatu a pak si můžete vyrazit užívat na klikaté okresky. Žádné brutálně sportovní nastavení nečekejte, jde jen o sportovnější ladění. 

Časté problémy

Občas se objevují vozidla se zvlněnými brzdovými kotouči nebo vůlemi v uložení předního příčného stabilizátoru. Mnoho automobilů má zatuhlý mechanismus stěračů. Někdy se jej podaří rozhýbat, jindy je třeba přistoupit k výměně. Výjimkou nejsou ani vytlučené čepy přední nápravy nebo závady elektrického ovládání oken. Vozidla z počátku výroby mohou být napadena korozí. Vyskytují se také poruchy vnějšího osvětlení, kombíky někdy mají opotřebené zadní tlumiče pérování. Následkem přetěžovaní se u nich můžete setkat i s vadnými ložisky zadních kol.

Interiér platí za odolný. Výjimkou je pouze pojistka ruční brzdy, která u některých vozidel vypadává. Zpravidla jde o automobily s vysokým kilometrovým proběhem. U takových zbystřete i v případě, že mají pohon všech kol. Diferenciál může být nadměrně opotřeben a následkem toho se může kousat v zatáčkách nebo při couvání.

OJETÁ ŠKODA OCTAVIA - RECENZE HITU ČESKÝCH AUTOBAZARŮ

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.