Ceny nových aut výrazně rostou, což se promítá i do cen ojetých automobilů. Současně značně roste prodej ojetých aut z prémiového segmentu. České domácnosti si ale na auta půjčují více peněz. V průměru téměř o 11 procent
Průměrná výše úvěru nebo leasingu na nový osobní automobil v posledním roce výrazně vzrostla. Vyplývá to ze statistik České leasingové a finanční asociace (ČLFA). Podle odborníků na danou oblast je to dáno především razantním zdražováním automobilů jak v segmentu nových, tak i ojetých vozidel.
Sledujeme poměrně razantní zdražování automobilů. Navíc nic nenasvědčuje tomu, že by se tento trend měl zastavit
Jaroslav Krutilek; Generální tajemník ČLFA
V prvním čtvrtletí letošního roku si české domácnosti od členských společností asociace půjčily na nový osobní automobil v průměru 325 813 korun, zatímco loni ve stejném období to bylo 294 440 korun. Meziroční nárůst tak dosáhnul 10,7 %. Celkem členské společnosti ČLFA poskytly domácnostem v letošním prvním čtvrtletí na financování nových osobních automobilů 844 milionů korun, tedy o 17,7 % méně peněz než v úvodním kvartále loňského roku. Počet profinancovaných nových osobních aut v této kategorii klesl o 25,6 %.
Zdražování vozů se ale odehrává i na sekundárním trhu, kde začíná být cítit silný nedostatek vozů v cenové kategorii do 250 tisíc a také zánovních ojetin. Do tohoto segmentu se totiž přesouvají zájemci o nový automobil, kteří odložili v minulosti svoji poptávku, ale kteří zároveň nechtějí v současné době čekat na nový vůz někdy až desítky týdnů. Podle obchodníků s ojetými vozy zároveň roste poptávka po vozidlech ze segmentu prémiových ojetin.
Výrazný skok nastal v roce 2020, kdy prodeje prémiových vozů narostly o téměř 40 % oproti roku 2019 a letos, kdy se i přes dlouhou dobu zavřené pobočky zvýšil prodej luxusních ojetin o 29,6 %
Petr Vaněček; Mototechna Premium
Ve firemní sféře činila v letošním prvním čtvrtletí průměrná výše leasingu anebo úvěru na nový osobní vůz 618 682 korun, zatímco loni to bylo 571 063 korun, jde tedy o meziroční navýšení o 8,3 %. Podniky si od členů ČLFA půjčily na nové osobní vozy 5,65 miliardy korun, o 5,9 % více peněz než v prvním čtvrtletí roku 2020. Počet profinancovaných nových firemních osobních vozidel oproti tomu klesl o 2,2 %.
Podstatné navýšení cen financovaných nových osobních automobilů přitom asociace zaznamenala už před rokem. Mezi prvním čtvrtletím roku 2019 a prvním čtvrtletím roku letošního, tedy za poslední dva roky, stoupla průměrná výše úvěru anebo leasingu ve firemním sektoru o 21,6 % a v privátní sféře o 30,1 %.
Obchodníci s ojetými vozy se shodují, že v otázce cen vlze očekávat spíše růstový trend a to napříč všemi kategoriemi.
Predikce cen do konce roku není pro koncového zákazníka příznivá a lze očekávat růst prodejních cen, a to minimálně o 10%.
Filip Kučera; Auto ESA
„Sledujeme tedy poměrně razantní zdražování automobilů. Navíc nic nenasvědčuje tomu, že by se tento trend měl zastavit, reálné je naopak další zvyšování cen. Hlavním důvodem je tlak evropské administrativy na rozšiřování bezpečnostní výbavy vozidel a jejich nízkoemisní provoz,“ dodává Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA.
Pokud jde o produkty, kterými zákazníci financují osobní automobily, mezi domácnostmi je nejoblíbenější spotřebitelský úvěr, který volí významná většina privátních klientů členů ČLFA. V letošním prvním čtvrtletí meziročně mírně zvýšil svůj podíl na celkových objemech financování nových osobních automobilů pro domácnosti operativní leasing.