Současný nedostatek ojetých automobilů nahrává těm, kteří chtějí svoje auto prodat. Vozy, které koupili například před dvěma lety, mohou totiž nyní prodat dokonce dráž. Není to ale úplně snadné a chce to nějaké znalosti.
Je to paradox dnešní doby, který ale už asi dlouho trvat nebude. Kdo totiž před dvěma lety koupil například ojetou Octavii combi 2,0 TDI za 350 tisíc korun, má teď velkou šanci, že ji aktuálně prodá za stejné peníze, případně jen o něco málo levněji. Pokles časové ceny u ojetin se totiž v podstatě zastavil. Netýká se to však všech ojetých vozů, byť by šlo o ten nejžádanější model. Nulový propad časové ceny se totiž týká jenom některých vozů, resp. těch vozů, o které bylo řádně pečováno, mají jasný původ a doložitelnou servisní historii.
Je-li auto a doklady k němu v pořádku, odjíždí původní majitel do 90 minut s penězi buď vyplacenými v hotovosti, nebo poslanými na účet
Robert Imling; Louda Auto+
I když je aktuálně na trhu citelný nedostatek ojetých vozidel, ten největší přetlak poptávky se odehrává u aut, která mají český původ a jasnou servisní historii. Do segmentu ojetých vozidel se totiž přesouvají i zákazníci, kteří by jinak kupovali nový, nebo například předváděcí vůz. „Tito zákazníci požadují jednoznačně český původ vozu a jeho naprosto jasnou servisní historii“, říká Robert Imling, ředitel Louda Auto+. Podle něj se takové vozy prodávají i o desítky tisíc korun dráž s porovnání se srovnatelnými modely, které jsou ovšem například dovezeny za zahraničí a v mnoha případech nemají jasnou servisní historii. U takových vozů je navíc často obtížné zjistit, zda u něj nebylo manipulováno se stavem ujetých kilometrů. Podle Matase Buzelise ze společnosti carVertical, která se specializuje na poskytování dat o ojetých vozidlech, se právě u dovozených vozidel se stavem kilometrů manipuluje nejčastěji.
Zmíněná situace tak samozřejmě nahrává majitelům řádně servisovaných vozidel s jasným původem. „O vozidla s českým původem a jasnou servisní historií je pochopitelně velký zájem a domnívám se, že jejich výkupní ceny u značkových prodejců patří na trhu aktuálně k těm nejvyšším“, říká k tomu Imling. Rozdíl ve výkupních cenách je u jednotlivých obchodníků skutečně značný. To často svádí mnoho majitelů ojetých aut zkusit prodat svoje vozidlo přímo, tedy bez služeb prostředníka.
Takový způsob prodej sice může vést k získání vyšší ceny, ta je ale vykoupena nutností jednat napřímo se zájemci, udělat si čas na jejich návštěvy a zkušební jízdy a také nutností poskytnout novému majiteli na vozidlo řádnou záruku. V případě, že se zájemce domluví na výkupu s obchodníkem, tyto starosti odpadají a veškeré záruky za případné závady na vozidle přebírá obchodník. Další nezanedbatelnou výhodou prodeje auta u značkového prodejce je rychlost celého procesu. „Je-li auto a doklady k němu v pořádku, odjíždí původní majitel do 90 minut s penězi buď vyplacenými v hotovosti, nebo poslanými na účet“, uzavírá Imling.