Na zánovních autech se dá výrazně ušetřit. Například na Octavii 1.5 TSI 110 kW DSG až 170 tisíc korun

Nová Škoda Octavia
Foto: Jan Smékal

Prodeje zánovních vozů, tedy aut s maximálním stářím pěti let a maximálně 50 tisíci najetými kilometry, na českém sekundárním rostou, a to spolu s klesajícími cenami. Stáří zánovních aut jsou pouhé dva roky.


Zatímco průměrná cena běžné české ojetiny ve stáří 12 let a nájezdem 160 tisíc kilometrů je 299 tisíc korun, u zánovních automobilů je situace diametrálně odlišná. „Průměrný tuzemský zánovní ojetý vůz má podle našich podrobných analýz nájezd 25 tisíc kilometrů a je starý dva roky. Letos v září se prodával za 791 tisíc korun, loni v září to bylo o 0,7 procenta více, tedy 796 tisíc korun. Nájezd ani stáří se přitom nezměnilo. Ještě zajímavější je, že meziměsíčně – ve srovnání s letošním srpnem – ceny průměrně klesly o 22 225 korun, tedy o necelá tři procenta. To je výrazný pokles,“ říká generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.

Podle něj je zánovních vozů na sekundárním trhu poměrně málo. „Zatímco běžných ojetin se letos v září nabízelo na celém trhu lehce přes 150 tisíc kusů a prodalo se jich 71 tisíc, zánovních aut bylo v nabídce pouze 19 tisíc, tedy 12,7 procenta celého sekundárního trhu. Prodalo se jich 6 720, tedy meziročně o 8,5 procenta více; celková nabídka také narostla, a to o 6,5 procenta. Situace, kdy nabídka roste a ceny nastupují na sestupnou trajektorii, nastává ideální okamžik pro nákup vozu. Jakmile aut začne ubývat, ceny zase vzrostou,“ doplňuje Petr Vaněček.

Výrazný nárůst počtu prodaných zánovních aut evidují také v AURES Holdings, kde je zájemci najdou pod značkami Mototechna (750 aut v nabídce) a AAA AUTO Plus (1 600 vozů v nabídce). „Za letošní tři čtvrtletí jsme prodali již více než deset tisíc takovýchto aut v celé skupině. Podíl zánovních aut tvoří 12 procent z celkem letos prodaných již více než 90 tisíc vozů,“ říká Petr Vaněček.

Na zánovních autech lze výrazně ušetřit. Průměrné ceny nových vozů na primárním automobilovém trhu sice žádné statistiky nesledují ani neuvádějí, nemá je k dispozici ani Svaz dovozců automobilů, relevantního výsledku se však lze dobrat hloubkovým průzkumem za pomoci umělé inteligence při nastavení správných parametrů. Podle ní činí průměrná cena nového auta v říjnu 2025 na českém trhu 865 000 Kč, což je údaj, který vypadá realisticky i vzhledem ke srovnání s cenou dvouletého vozu s 25tisícovým nájezdem, což je zmíněných 791 tisíc korun. „Při koupi auta s velmi nízkým nájezdem, které je při dvouletém stáří ještě většinou v záruce od výrobce, můžete snadno ušetřit 75 tisíc korun. To je statistický průměr, u konkrétních modelů to bývá ještě více, a to až 45 procent,“ říká Petr Vaněček.

Například průměrná cena jedničky českého trhu, nové Škody Octavia, je 805 tisíc korun – u zánovního auta pak 665 tisíc korun. Konkrétně například nová benzinová Octavia 1.5 TSI 110 kW se 7stupňovým automatem DSG v bohaté výbavě Top Selection stojí 810 tisíc korun, zatímco rok staré auto s nájezdem pouhých 23 tisíc km najdete v nabídce AAA AUTO Plus za 640 tisíc korun – úspora tedy činí 170 tisíc korun. U Škody Kodiaq lze v průměru ušetřit 309 tisíc korun, u Škody Scala 90 a karoqu 113 tisíc. „Když se podíváme na další oblíbené modely, u Hyundai i30 je úspora průměrně 42 tisíce korun, u Dacie Sandero pak 117 tisíc. Specifická situace je u elektromobilů, kde cena dlouhodobě klesá s tím, jak roste jejich nabídka na sekundárním trhu. Zatímco nová Škoda Enyaq vyjde v průměru na 1,3 milionu korun, zánovní letos v září stála 898 tisíc korun, loni to bylo o sto tisíc víc,“ konkretizuje Petr Vaněček.

Mezi prodanými zánovními auty vedou benzinové vozy (včetně plynových variant LPG a CNG v počtu nižších desítek kusů) s 60procentním podílem, diesely tvoří pouhých necelých 24 procent prodejů, hybridy 8,9 a elektromobily 7,4 %. Což se už přibližuje k situaci na trhu s novými vozy, kde mají benziny už 67,2 procenta trhu, nafta pak 20,3 %. Sekundární trh se zánovními vozy už dokonce předehnal ten primární u elektromobilů, což je vzhledem k výrazně nižším cenám logické. Podíl čistě elektrických automobilů mezi nově prodanými vozy činí 5,58 procenta, hybridy pak drží 4,27 procenta – ale mezi zánovními auty je už elektromobilů 7,4 % a hybridů devět procent.

Velmi zajímavý je pak pohled na cenové rozdíly mezi jednotlivými palivy. Nejdražší jsou totiž dieselové vozy, průměrně se prodávají za rovný milion korun, zatímco benzinová auta za 682 tisíc a elektromobily za 850 tisíc korun. „Je zřejmé, že nafta zůstává už jen pod kapotou drahých luxusních aut a z ostatních segmentů se rychle vytrácí. Své sehrálo i nominální zdražení zejména nejprodávanějších škodovek, protože například naftový superb i kodiaq stojí kolem milionu korun, u prémiových značek to je ještě více," říká Vaněček. Podle něj už si poměrně dost firem pořizuje do svých vozových parků místo dieselů elektrické vozy, jejichž cena se meziročně výrazně propadá.

Co se značek týče, nejčastěji nabízenými zánovními vozy jsou škodovky, vede octavia s průměrnou cenou 655 tisíc korun, následují scala (473 000 Kč), fabia (393 000 Kč), kamiq (512 000 Kč), karoq (695 000), kodiaq (1,046 milionu Kč) a superb (913 000 Kč). Do první desítky se vejdou ještě Hyundai i30 (455 000 Kč), Hyundai Tucson (607 000 Kč) a VW Golf (562 000 Kč). Mezi elektromobily vede – na 35. místě žebříčku nejprodávanějších – Tesla Model 3 (774 000 Kč), o čtyři příčky pod ní je Škoda Enyaq (900 000 Kč).

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.