Podle předsedy Asociace autobazarů jejich otevření ještě neznamená, že se trh ojetin rychle zotaví. Velké návaly zákazníků se očekávat nedají a auta budou zdražovat. Návrat k původním číslům se tak poněkud zpomalí.
Dnes se otevírají brány autobazarů. Jejich provozovatelé ale možná budou z budoucích prodejů poněkud zklamáni. Podle šéfa Asociace autobazarů APPAA Petra Přikryla se totiž žádné velké návaly v prodejnách očekávat nedají. Podle něj se sice v určité míře projeví odložená poptávka, ale zákazníci budou s nákupem spíše vyčkávat. Zvýšená poptávka se ale dá podle Přikryla očekávat u mladých ojetin do jednoho roku, což je segment, do kterého se bude přesouvat část zákazníků ze segmentu nových vozů.
Kdy myslíte, že by se mohla vrátit celková prodejní čísla na svoje původní hodnoty?
Podle mého názoru již první letní měsíce budou ve znamení menšího nárůstu prodejů. I když se pravděpodobně ještě nebude moct vjíždět za hranice, lidé budou chtít i tak cestovat, alespoň po České republice. Léto bývá tradičně velmi silné, co se prodejů týče, takže věřím tomu, že tomu tak bude i letos.
O jaká auta bude zájem, a budou lidé mít vůbec na nákup auta prostředky? Neodloží nákup na později?
Zvýšený zájem bude dle mého soudu o dvě kategorie ojetých vozidel. Do té první spadnou vozy do stáří maximálně tři roky. Tyto vozy totiž částečně nahradí vozy nové, které si zákazníci z různých důvodů nekoupí. Tím největším argumentem ale bude samozřejmě cena. Do té druhé kategorie pak budou patřit vozy v cenové kategorii do 150 tisíc korun, kterými se budou lidé snažit řešit svoji mobilitu bez nutnosti investovat do ní velké finanční částky. V obou kategoriích ale prodejci hlásí nedostatek vozů, tak uvidíme, zda to pohne s cenami.
Kvůli současné situaci je zatím omezen i dovoz ojetých aut do republiky. Má to na české autobazary nějaký vliv?
Prodejci, kteří se specializují na dovoz ojetých aut ze zahraničí, toto omezení pochopitelně pociťují. Mezi velkými autobazary je ale trend nakupovat vozidla z českých zdrojů a tam bude dopad tohoto omezení minimální. Paradoxně to možná povede k omlazení vozového parku v České republice, který dlouhodobě patří k nejstarším v Evropě. Nejvíce se totiž do Čech totiž dovážela vozidla ve stáří deset let a více.
Je dobré teď auto vůbec prodávat?
Záleží pochopitelně na tom, proč ho chcete prodávat. Kdo nutně potřebuje hotovost, třeba aby vyřešil svoji finanční situaci z důvodu ztráty zaměstnání, ten bude pravděpodobně hledat co nejrychlejší způsob prodeje. Tady bude role velkých autobazarů asi nezastupitelná. Kdo chce ale vůz jenom omladit nebo vyměnit starší za novější, bude déle hledat, přemýšlet a s prodejem vyčkávat. Vzhledem k nedostatku nových vozů, a také menší nabídce těch nejžádanějších ojetin, je možné, že výkupní ceny porostou.