Silné zdražování ojetin potrvá podle ekonomů i v budoucnu

Foto: Jan Smékal

Podle ekonomů z poradenské společnosti PwC se neuspokojená poptávka po vozidlech částečně přelévá do segmentu ojetin, kde lze pozorovat prudce rostoucí ceny a jejich zvýšený dovoz, který byl v létě nejvyšší od roku 2008


Analýza poradenské společnosti PwC zároveň říká, že zhoršující se komponentová krize a problémy s jejím definitivním vyřešením stále komplikují situaci na automobilovém trhu. Poptávka po osobních automobilech je v ČR silná a zdravá, avšak vznikají velmi dlouhé čekací doby a část zákazníků se přelévá do segmentu ojetin. V roce 2021 je tedy hlavním hybatelem v odvětví komponentová krize jako nechtěný důsledek několika přírodních katastrof, pandemie a podcenění post pandemického zotavení na celém světě.

Tato situace se negativně projevuje na sekundárním trhu, kde chybí několik desítek tisíc kvalitních ojetin a jejich cena vzrůstá. To dává prostor pro jejich dovoz, což je ovšem i důvodem, proč se český vozový park neomlazuje. Až polovina dovezených ojetých vozů je totiž starší deseti let. „Propad nabídky je patrný již několik měsíců v řadě a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se situace mohla v nejbližší době zlepšit. Primární automobilový trh se stále potýká s problémy v dodavatelských řetězcích a automobilky nestíhají dodávat nové vozy na trh“, říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO

Podle uvedené analýzy se zároveň ukazuje, že naftový pohon osobních automobilů vykazuje na trhu nových osobních automobilů v ČR vytrvalý pokles, který po stabilizaci v roce 2019 opět silně klesá (např. v létě 2021 dosahoval ve vybraných měsících kolem 20%). V českých autobazarech se ale poptávka po levnějších dieselech spíše zvedá. Důvodem mohou být nižší provozní náklady, nicméně tento argument s aktuálně zvyšující se cenou PHM pravděpodobně vezme brzy za své.

Nejčastěji nabízeným vozem v Česku a na Slovensku zůstává podle dat AAA Auto Škoda Octavia (8 025 ks, resp. 3 171 ks), v Polsku a Maďarsku Opel Astra (6 274 ks, resp. 1 664 ks). Střední hodnota stáří byla v září nejvyšší u vozů prodávaných v Polsku (12,3 roku), následuje Maďarsko (11,4 roku), Česko (10 let) a nejmladší byly vozy na Slovensku (9,9 roku). Stav tachometru je opět nejvyšší v Polsku (medián 181 321 km), nejméně ojeté jsou vozy v Česku (medián 149 521 km).

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.