Donald Trump udělal krok zpět. Přímo v srdci amerického automobilového průmyslu, na setkání v Michiganu, podepsal dva výkonné příkazy, které zmírňují část cel, jež sám zavedl během svého předchozího funkčního období. Týká se to především automobilového sektoru – od kompletních vozidel až po jednotlivé komponenty. Důvod? Tlak. A to nejen politický, ale hlavně ekonomický.
Průmysl zatlačil – a Bílý dům ustoupil
Podle Wall Street Journal, který o změně informoval jako první, se Trump rozhodl nechat cla rozumně rozdělit. Nebudou se sčítat s ostatními tarify – například s těmi na ocel, hliník, ani s dohodami o volném obchodu s Kanadou a Mexikem. To je klíčové, protože právě kumulace cel zvedala náklady americkým automobilkám, které se sice tváří vlastenecky, ale jejich výroba je dávno globální.
Nově budou automobilky moci čerpat úlevy, pokud prokážou, že dovážené díly používají ve výrobě vozů přímo v USA. Nejde tedy o úplné zrušení tarifů, ale o pragmatickou korekci.
Týká se to všech: od GMC až po Toyotu
Výrobci jako GM, Toyota, Volkswagen spojili síly a poslali Trumpovi společný dopis, v němž ho vyzvali ke změně. Varovali, že další cla na díly z EU, plánovaná na květen, mohou tvrdě dopadnout nejen na výrobce, ale i na amerického zákazníka.
První GMC Hummer EV Pickup Edition 1 sice vyjel z montážní linky v USA, ale spoustu jeho vnitřností tvoří komponenty z Evropy, Japonska nebo Jižní Koreje. A právě ty se bez této úlevy měly výrazně prodražit.
Automobilky si oddechly. Ale sledují další kroky
Matt Blunt, prezident American Automotive Policy Council (AAPC), označil krok administrativy za „vítané vyjasnění“.
„Více cel na jeden díl byl zásadní problém. Teď budeme podrobně analyzovat, co to bude znamenat pro výrobce, dodavatele a konečně i pro zákazníky,“ dodal.
AAPC zastupuje Ford, GM a Stellantis – tedy trojici výrobců, která je pro USA strategická nejen z hlediska pracovních míst, ale i výroby elektromobilů.
Co bude dál?
Tento krok sice nepředstavuje zrušení cel, ale vysílá signál. Trump cítí tlak ekonomických realit a ví, že americká automobilka v roce 2025 není odkázaná na domácí komponenty. Její globální výrobní ekosystém je křehký – a každé zvýšení nákladů se nakonec přenese na koncového zákazníka.
Změna pravidel přichází včas. Výrobci elektromobilů, kteří bojují s maržemi i konkurencí z Číny a Koreje, teď mají alespoň o jeden problém méně.