Situace na automobilovém trhu je v současné Evropě naprosto bezprecedentní a ekonomickou záchranou odvětví by se měla stát ojetá auta. Evropa si totiž sama na sebe upletla bič a nyní neví, jak z toho ven
Situace na automobilovém trhu je v současné Evropě naprosto bezprecedentní a rozhodně vstoupí do budoucích učebnic ekonomie. Podle Asociace APPAA se totiž Evropa, díky svým tvrdým požadavkům na plnění emisních předpisů a tzv. GreenDealu, „zamkla“ do složité ekonomické situace, kterou navíc velmi negativně ovlivnila pandemie spojená s onemocněním Covid-19.
Skladové zásoby u dealerů jsou minimální a reálné transakční ceny rostou; celkově se domníváme, že se dostupnost individuální automobilové mobility pro české rodiny zhoršila
PricewaterhouseCoopers Česká republika
Podle expertního pohledu PricewaterhouseCoopers Česká republika ze začátku října trápí v současnosti automobilový průmysl na celém světě nedostatek křemíkových mikročipů, plastových granulátů a dalších komponentů, následkem čehož prakticky všechny automobilky omezily svoji výrobu. Podle PricewaterhouseCoopers komponentová krize, kterou nelze snadno ani rychle vyřešit, může částečně přetrvat do let 2022 či 2023.
S takovým názorem souhlasí i Petr Přikryl, předseda Asociace APPAA:“ „Dopady tlaku evropských úředníků na GreenDeal i dopady pandemické krize dnes vidíme v plné síle. Obávám se však, že krize automobilového průmyslu ještě není zdaleka u konce“, říká Petr Přikryl, předseda Asociace APPAA a vysvětluje: „Nedostatek nových vozidel a jejich rostoucí ceny, mnohdy již o desítky procent, způsobují tlak na nabídku a ceny na sekundárním trhu“. Podle Přikryla se právě ceny vozidel sekundárním automobilovém trhu budou vyvíjet velmi turbulentně. Nicméně právě ojeté vozy mohou paradoxně podle Přikryla automobilovému trhu pomoci.
Do republiky se ze zahraničí dovážejí stále starší vozy, mnohdy opravdu v žalostném stavu
Jiří Daněk; Auto Trotina
Podle něj vzroste enormně zájem především o zánovní ojetiny. „Do tohoto segmentu se totiž z velké části přesune neuspokojená poptávka ze segmentu nových vozidel. To pomůže udržet v relativním ekonomickém zdraví nejen dealery, ale také další podnikatele, kteří se v celém řetězci nacházejí“, domnívá se Přikryl. Ojeté vozy tak mohou podle této úvahy pomoci ekonomicky přežít i leasingovým a úvěrovým společnostem, pojišťovnám, dopravcům, servisům a dalším subjektům.
Na trhu aktuálně chybí desítky tisíc vozidel z té nejžádanější cenové kategorie, tedy 200 – 250 tisíc korun a situace se asi příliš zlepšovat nebude
Filip Kučera, Auto ESA
„Propad nabídky je patrný již několik měsíců v řadě a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se situace mohla v nejbližší době zlepšit. Primární automobilový trh se stále potýká s problémy v dodavatelských řetězcích a automobilky nestíhají dodávat nové vozy na trh, čímž ani firmy neobměňují své flotily a na trh se tím pádem nedostávají ani nové ojetiny,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.
Situaci ovlivňuje i množství a stáří ojetých vozů dovážených ze zemí západní Evropy. Ojetiny totiž chybí napříč kontinentem. Jiří Daněk z autobazaru Auto-Trotina k tomu říká: „Do republiky se ze zahraničí dovážejí stále starší vozy, mnohdy opravdu v žalostném stavu. Navíc za ceny, za které by ještě před rokem byly zcela neprodejné“.
„Oproti předcovidovému roku 2019 je dovoz stále na nižší úrovni, za prvních osm měsíců letošního roku se do Česka dovezlo o 2 324 vozů méně. Ojetiny totiž chybí po celé Evropě. V případě dovozových ojetin proto zákazníkům doporučujeme, aby byli opravdu ostražití, protože překupníci vzhledem k omezené nabídce dováží i vozy, které nejsou v dobrém technickém stavu, mají stočené tachometry nebo jsou po vážných haváriích. Jedním z největších rizik je i dovoz aut po nedávaných záplavách v Německu,“ doplňuje Vaněček.
Nedostatek nových vozů v letošním roce povede podle PricewaterhouseCoopers Česká republika k nárůstu dovozů ojetých aut, které jen za první tři čtvrtletí dosahují téměř hodnoty celého roku 2020. Prodeje dovezených ojetých aut před rokem 2020 meziročně rostly o jednotky procent s průměrným ročním růstem cca 3 procenta. V roce 2020 došlo zejména vlivem pandemie COVID 19 k jednorázovému poklesu prodejů oproti roku 2019 o 15 %.
Za prvních 9 měsíců se prodalo o 20 % aut více než za stejné období předchozího roku. Za celý rok by pak prodeje dovezených ojetých aut mohly dosáhnout přibližně 180 000, tedy úrovně roku 2019. Průměrné stáří importovaných ojetých automobilů s první registrací v České republice se dlouhodobě udržuje okolo vysoké hodnoty 10,5 roku.
Co si myslíte o současném stavu na trhu s automobily? Napište nám do diskuze