BYD opět potvrzuje, že na poli elektromobility není jen automobilkou, ale také technologickým lídrem v oblasti infrastruktury. Po úspěšném pilotu s 500 ultrarychlými nabíječkami s výkonem 1 megawatt (MW) nyní čínský gigant ohlašuje masivní expanzi: do Číny míří dalších 15 000 těchto „pětiminutových“ nabíjecích stanic.
Síť nabíječek mění pravidla hry
Když BYD letos v březnu představil své první megawattové nabíječky, rozpoutal diskusi napříč automobilovým průmyslem. Jedni tvrdili, že je to marketingový tah, druzí pochybovali, zda má smysl budovat takto výkonnou infrastrukturu. BYD ale místo debat raději koná – aktuálně provozuje více než 500 těchto ultrarychlých nabíjecích stanic, které pokrývají klíčová čínská města.
Nyní přichází další krok: BYD spojil síly se dvěma významnými hráči v oblasti nabíjecí infrastruktury – společnostmi Xiaoju Charging a LongShine. Cílem je vystavět (či modernizovat) 15 000 nabíjecích bodů s výkonem 1 MW.
BYD: Vlastní bateriová úložiště jako konkurenční výhoda
Jednou z klíčových inovací BYD je využití vlastních bateriových úložišť energie, která umožňují poskytovat nabíjení o výkonu 1 MW i v lokalitách, kde k tomu místní síť zatím nemá kapacitu. Díky této flexibilitě dokáže BYD nabídnout stabilní výkon a rychlost nabíjení bez ohledu na aktuální zatížení elektrické sítě.
Nabíjení elektromobilu rychlé jako tankování
Na rozdíl od konkurence má BYD už dnes dva modely, které megawattové nabíjení skutečně podporují: sedan Han L a SUV Tang L. Oba byly uvedeny na trh v dubnu a už v prvním měsíci prodeje překonaly hranici 10 000 prodaných kusů. To jen potvrzuje, že čínští zákazníci po ultrarychlém nabíjení doslova prahnou.
V testech bylo možné sledovat Han L při nabíjení z těchto stanic. A výsledky jsou úchvatné: doplnění dojezdu se přiblížilo rychlosti tankování spalovacího vozu, čímž mizí jeden z hlavních argumentů odpůrců elektromobilů.
Konkurence zatím spíše slibuje
Je třeba zdůraznit, že BYD není jediný hráč, který na rychlonabíjení pracuje. Xpeng nabízí v Číně stanice s výkonem 480 kW a chystá 800kW varianty, GAC Aion láká na technologii 6C nabíjení (600 kW) a Zeekr, který plánuje expanzi do Evropy, pracuje na 1,2MW stanici. Technologický gigant Huawei dokonce slibuje 1,5MW výkon. Jenže zatímco ostatní „o něčem mluví“, BYD už stovky těchto stanic reálně provozuje a tisíce dalších jsou na cestě. Navíc má k dispozici auta, která dokáží tento výkon využít.
Co to znamená pro Evropu?
Zatímco Evropa teprve začíná diskutovat o 350kW stanicích, v Číně už BYD testuje budoucnost. Přestože legislativa a elektrické sítě zatím nejsou na tak vysoké výkony připravené, BYD tím vysílá jasný vzkaz: ultrarychlé nabíjení už není hudbou budoucnosti, ale realitou. A s příchodem modelů BYD do Evropy (Dolphin Surf a chystané elektrické SUV) je jasné, že BYD hodlá exportovat i svůj přístup k infrastruktuře.
Pokud se Evropa nechce nechat předběhnout, bude muset reagovat nejen na dostupnost elektromobilů samotných, ale i na nabíjecí infrastrukturu, která jim dodá skutečný smysl. BYD totiž opět dokazuje, že elektromobilita není jen o autech, ale o komplexním ekosystému – a kdo ho ovládá, ten ovládne i budoucnost.