Tesla, dlouholetý lídr americké elektromobilové scény, zaznamenala ve druhém čtvrtletí 2025 v Kalifornii 21% pokles prodejů – a stáhla s sebou i celý segment elektrických vozidel.
Kalifornie není jen největší trh s EV v USA, ale představuje přibližně třetinu celonárodních prodejů. Právě zde byla Tesla dlouho nedotknutelná. Jenže aktuální data Kalifornské asociace prodejců nových automobilů (CNCDA)ukazují zlom.
7 čtvrtletí v řadě v mínusu
Ve 2. čtvrtletí dodala Tesla v Kalifornii 41 138 vozů – o 10 800 méně než loni ve stejném období. Jde o sedmý meziroční propad v řadě a čtvrtý, kdy klesly i prodeje oproti předchozímu kvartálu. S tím klesl i podíl Tesly na trhu ZEV (vozidel s nulovými emisemi), který se letos smrskl o téměř 3 procentní body.
Zpomaluje celý trh – ale ne každý
Zatímco Tesla ztrácí, jiné značky rostou: BMW, Mercedes, Genesis nebo Cadillac zvyšují prodeje a přebírají zákazníky, kteří dříve automaticky volili Model 3 nebo Model Y.
Pokles Tesly je natolik výrazný, že snižuje celkový tržní podíl elektromobilů v Kalifornii – z loňských 22 % na 18,2 % ve druhém čtvrtletí 2025. To je alarmující zpráva pro celý americký EV trh.
Do toho přichází další rána – kalifornský DMV (odbobný úřad dopravní inspekce) žaluje Teslu za klamavou reklamu na funkce Autopilot a Full Self-Driving. Úřad zvažuje odebrání prodejní licence, což by mohlo automobilce fakticky znemožnit prodej na jejím klíčovém trhu.
Autonomie jako poslední karta?
Elon Musk na tato čísla odpovídá tím, že budoucnost je v autonomii. Jenže ta se podle analytiků opakovaně zpožďuje. Tesla slibovala Robotaxi už před lety – a zatím zůstává u pilotních testů s lidským dozorem.
Tesla je tak na největším americkém trhu s elektromobily v sestupné spirále. Zatímco evropské značky v USA získávají na síle, Tesla bojuje s realitou, která neodpovídá jejím slibům o autonomii ani očekáváním investorů.