Baterie s pevným elektrolytem: Technologie, která může změnit budoucnost elektromobilů

Foto: Unsplash

Pevné baterie (solid-state battery) jsou považovány za další velký krok v evoluci bateriových technologií. Na rozdíl od dnešních lithium-iontových baterií, které používají hořlavý kapalný nebo gelový elektrolyt, využívají pevný elektrolyt – keramiku, sklo nebo pevný polymer. Tento klíčový rozdíl dělá baterii bezpečnější, kompaktnější a potenciálně výkonnější.


Jak funguje pevná baterie

Každá baterie pracuje na stejném principu: lithium-ionty se pohybují mezi kladnou elektrodou (katodou) a zápornou elektrodou (anodou) prostřednictvím elektrolytu.

  • U běžných baterií tyto ionty „plavou“ v kapalném roztoku.

  • U pevné baterie ionty „skáčou“ skrz pevný materiál, který současně slouží jako elektrolyt i separátor.

Tento jednoduchý, ale zásadní konstrukční rozdíl eliminuje potřebu hořlavých kapalin a umožňuje vývoj menších a efektivnějších akumulátorů.

Pevné vs. klasické lithium-iontové baterie

Vlastnost Pevná baterie Běžná Li-ion baterie
Elektrolyt Pevný (keramika, polymer, sulfid) Kapalný nebo gelový roztok
Bezpečnost Nehořlavá, výrazně nižší riziko požáru Hořlavá – riziko při poškození nebo přehřátí
Energetická hustota Potenciálně mnohem vyšší → delší dojezd Nižší, limitovaná konstrukcí
Hmotnost/velikost Lehká, kompaktní konstrukce Těžší, s nutnými chladicími systémy
Rychlost nabíjení Teoreticky 10–15 min na 80 % Rychlé, ale zpomaluje na konci nabíjení
Životnost Dlouhá, méně degradace Postupná ztráta kapacity
Dostupnost Zatím jen v laboratořích a malých zařízeních Standardní technologie v EV a elektronice
Cena Zatím velmi drahá výroba Levnější, zavedená produkce

Proč jsou tak slibné

Pevné baterie by mohly přinést delší dojezd, kratší nabíjecí časy a nižší riziko požáru – tři klíčové problémy současné elektromobility.
Díky možnosti použít anodu z kovového lithia lze teoreticky dosáhnout až dvojnásobné kapacity při stejné velikosti baterie.

Očekává se, že první elektromobily s pevnými bateriemi dorazí na trh v letech 2027–2028, pokud se podaří snížit výrobní náklady a zvýšit stabilitu výroby ve velkém měřítku.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.