Čína už dávno nehraje druhé housle – a její největší výrobce baterií CATL to teď ukázal přímo v Mnichově a odhalil novou zbraň: baterii Shenxing Pro. A vzkaz Evropě je jasný – připravte se, konkurence se valí z východu.
Baterie, která mění pravidla hry
CATL představil hned dvě verze. „Long Range“ slibuje dojezd 758 km podle WLTP a životnost až 12 let nebo milion kilometrů. Podle firmy degradace po prvních 200 tisících kilometrech činí jen 9 %, což je číslo, které leasingovky zvedne ze židle. Druhá varianta – „Super-Fast Charging“ – přidá během 10 minut nabíjení dojezd 478 km. To je 0,8 kilometru za sekundu. A výkon? Až 830 kW, a to i když má baterie jen pětinu kapacity.
Bezpečnost na prvním místě
Evropané bývají skeptičtí, pokud jde o čínskou techniku. Proto CATL zdůrazňuje i bezpečnost. Nový systém NP 3.0 dokáže při tepelném úniku zabránit šíření požáru mezi články. Auto má vydržet víc než hodinu v plném provozu, i když se něco pokazí. Žádný kouř, žádný oheň – jen čas dojet do bezpečí.
Evropa, třes se
CATL už má v Evropě dvě továrny – v německém Erfurtu a maďarském Debrecínu. Třetí se právě chystá ve Španělsku ve spolupráci se Stellantisem, investice má hodnotu 4,1 miliardy eur. Zákazníci? Už dnes mezi nimi najdete BMW, Stellantis nebo Volkswagen. A čínský gigant to říká na rovinu: „V Evropě, pro Evropu.“
Co na to evropské automobilky?
Evropská výroba baterií se rozjíždí pomalu a Green Deal tlačí na elektrifikaci čím dál víc. Zatímco EU debatuje, Čína už dávno vyrábí ve velkém a nyní se chystá diktovat pravidla i v Evropě. A jestli CATL dodrží, co slibuje, může to být pro starý kontinent pořádně studená sprcha.