Elektrický Hyundai IONIQ 5 N testuje sportovní jízdní vlastnosti na závodním okruhu Nürburgring

Foto: Hyundai

Značka Huyndai testuje sportovní vlastnosti svého elektromobilu IONIQ 5 N – prvního modelu značky N s výhradně elektrickým pohonem – na náročném závodním okruhu Nürburgring v Německu, a dokončuje tak přípravy na jeho světovou premiéru v červenci.


Hyundai propojil pro model IONIQ 5 N svou globální modulární platformu pro elektromobily E-GMP (Electrified-Global Modular Platform) s technologiemi značky N, vyvinutými v motorsportu, a jejím know-how. Cílem bylo maximalizovat výkony elektromobilu a zajistit, aby splňoval požadavky značky N v podobě tří pilířů sportovních výkonů N: dravec do zatáček, připravenost pro jízdu na závodním okruhu a sportovní vůz pro každodenní provoz. 

Hyundai dosáhl náročného cíle využitím kombinace silných stránek výzkumného a vývojového centra v jihokorejském Namyangu a jeho evropského testovacího centra na Nürburgringu, které je pobočkou evropského výzkumného a vývojového centra Hyundai v německém Rüsselsheimu, v němž mají od roku 2003 své zázemí evropské týmy designérů a konstruktérů. Tým inženýrů divize Hyundai N může díky závodnímu okruhu poblíž vyhodnocovat a vyvíjet odolnost a jízdní dynamiku svých vozidel efektivněji a častěji. 

„Nürburgring je místem, kde je každý model N laděn na N-tou, takže zde se musí osvědčit i náš první zcela elektrický vysokovýkonný model N,“ řekl Till Wartenberg, viceprezident a vedoucí značky N a motorsportu v Hyundai Motor Company. „IONIQ 5 N právě dokončil svůj vytrvalostní test odolnosti ujetím 10 000 km na Severní smyčce, což je významným milníkem, který potvrzuje vysokou odolnost tohoto vozu i jeho připravenost pro jízdu na závodním okruhu. I tak jsme právě začali náš druhý test na 10 000 km, abychom posunuli limity modelu IONIQ 5 N ještě výš.“ 

Maximální odolnost v podmínkách závodního okruhu 

Značka Hyundai N již dlouho používá Severní smyčku Nürburgringu k ověřování technologií z motoristického sportu ve vozech značky N a IONIQ 5 N není žádnou výjimkou navzdory technickým výzvám, které jsou pro elektromobily jedinečné. Vytěžit maximální výkon z elektromobilu vyžaduje přísnou disciplínu v řízení provozní teploty v porovnání s vozy poháněnými spalovacími motory, a k tomu je nezbytné implementovat vyspělý software. To znamená, že každé vylepšení hardwaru je umocněno zvýšením úrovně sportovních výkonů na základě vyspělého softwaru. 

Systému řízení provozní teploty prostřednictvím chlazení je v modelu IONIQ 5 N věnována mimořádná péče, protože chlazení je v elektromobilech náročnější než v předchůdcích se spalovacími motory. Větší chladicí plocha se specifickým efektivním uspořádáním chladiče N, vylepšený chladič motorového oleje a chladič sady akumulátorů završují výčet hardwarových vylepšení podobných těm, která jsou realizována u vozů se spalovacími motory. Tyto metody hardwarového chlazení jsou dále umocněny novými řešeními pro řízení provozní teploty, například N Battery Preconditioning a N Race. 

Funkce N Battery Preconditioning předem nastavuje takovou teplotu akumulátorových článků, při níž lze efektivně využívat maximální výkon. Funkce pro zajištění optimální provozní teploty sady akumulátorů je rozdělena do dvou režimů – „Drag“ a „Track“ – vhodných pro odlišné scénáře sportovní jízdy. V režimu „Drag“ je nastavena optimální teplota pro okamžité využití maximálního výkonu, zatímco v režimu „Track“ je nejnižší možná teplota sady akumulátorů optimalizována pro absolvování většího počtu kol. 

Funkce N Race poskytuje řidiči přímější kontrolu nad spotřebou energie. Na výběr má přitom režimy „Sprint“ a „Endurance“. „Sprint“ je výchozí nastavení modelu IONIQ 5 N, kde je prioritou maximální výkon, jakmile ho řidič potřebuje. „Endurance“ je nastavení, které maximalizuje dojezd modelu IONIQ 5 N na závodním okruhu. Toho je dosaženo omezením náhlých výkonových špiček, které zpomaluje nárůst teploty a zvyšuje odolnost. 

Funkce N Battery Preconditioning a N Race jsou přímým výsledkem přístupu značky N, který má své kořeny v motorsportu. Řidiči si tak mohou zvolit strategii pro spotřebu elektrické energie s cílem maximalizovat výkon, nebo dojezd. Zatímco tento druh změny nastavení by normálně vyžadoval tým mechaniků a výbavy, v modelu IONIQ 5 N je pohodlně dosažitelný několika stisknutími tlačítka. 

Vynikající brzdný výkon s nejlepší rekuperací v automobilovém průmyslu 

Zpomalování pomocí rekuperace elektromotory je primárním zdrojem brzdné síly. V případě nutnosti poskytuje dodatečnou brzdnou sílu hydraulická brzdová soustava. Inženýři divize Hyundai N zkonstruovali jedinečnou rekuperační brzdovou soustavu speciálně pro IONIQ 5 N. Jen prostřednictvím rekuperačního brzdění lze dosáhnout zpomalení až 0,6 g, což je nejlepší hodnota v automobilovém průmyslu. Rekuperační brzdění zůstává zapojeno dokonce i při aktivovaném ABS, a přispívá maximálním zpomalením 0,2 g. 

Hydraulická brzdová soustava modelu IONIQ 5 N je vylepšena většími kotoučovými brzdami s průměrem 400 mm, novým lehkým materiálem a optimalizovaným přívodem chladicího vzduchu. Menší závislost na kotoučových brzdách prodlužuje jejich životnost v porovnání s vozy poháněnými spalovacími motory. Hladké přechody mezi rekuperačním a hydraulickým brzděním jsou pro řidiče nepostřehnutelné. 

Nová definice zvuku a řazení 

Mnoho nadšených vyznavačů sportovní jízdy otevřeně vyjadřovalo své rozčarování z mnoha elektromobilů, protože jim za volantem chyběla zpětná vazba. Inženýři značky N proto vyvinuli N Active Sound + a N e-Shift, aby řidič dostával od vozu větší odezvu, která mu umožňuje preciznější kontrolu nad dynamickými jízdními vlastnostmi vozu. Jedinečný důraz značky N na precizní zpětnou vazbu pro řidiče se odlišuje od dosavadních přístupů ke zvukovému projevu elektromobilů. 

N Active Sound + využívá systém 10 reproduktorů (osm vnitřních, dva vnější), který řidičům nabízí tři různé akustické motivy: Ignition, Evolution a Supersonic. Ignition napodobuje přeplňovaný dvoulitrový spalovací motor vozů N včetně zvukového efektu „prskání do výfuku“, zatímco Evolution je charakteristický elektronický zvuk N inspirovaný studiemi N 2025 Vision Gran Turismo Concept a RN22e. Supersonic simuluje stíhací letadlo, aby řidiči mohli prožívat pocity stíhacího letce. Veškeré varianty zvuku si řidiči mohou individualizovat a přizpůsobit svým vlastním preferencím. 

N e-Shift úzce spolupracuje s funkcí N Active Sound +, protože napodobuje osmistupňovou dvouspojkovou převodovku (DCT) vozů N poháněných spalovacími motory. N e-Shift simuluje řazení regulací točivého momentu elektromotoru, a to včetně trhnutí v průběhu řazení. Cílem je umožnit řidičům hladký přechod na elektromobilitu zachováním zaběhlého způsobu řízení vozu se spalovacím motorem. Výsledkem jsou ještě podmanivější zážitky z jízdy, které jsou pocitově blíž k automobilům se spalovacím motorem než k elektromobilům. 

V souvislosti s testováním na Nürburgringu zveřejnila značka N video „Hyundai N | Upoutávka na IONIQ 5 N – epizoda 3“, v němž hrají hlavní roli schopnosti modelu IONIQ 5 N pro jízdu na závodním okruhu. Video ukazuje IONIQ 5 N při intenzivních vytrvalostních testech na ikonické Severní smyčce Nürburgringu, při nichž vůz překonal milník 10 000 ujetých zkušebních kilometrů. IONIQ 5 N dokončí další vytrvalostní test o délce 10 000 km před zahájením výroby, jehož cílem bude potvrdit vynikající mechanickou odolnost vozu a ověřit dokonalou funkčnost jeho inteligentního softwaru. 

Premiéra v srdci automobilové kultury na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 

IONIQ 5 N zažije debut na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, v rámci první účasti divize Hyundai N na této ikonické akci. Světová premiéra modelu IONIQ 5 N se uskuteční 13. července v exkluzivní expozici divize Hyundai N, která osloví veřejnost i řadou dalších atraktivních aktivit. Ikonické jízdy do vrchu se navíc zúčastní několik vozů N včetně studie N Vision 74 s pohonem na vodík.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.