Mýty spojené s elektromobilitou berou za své. Majitelé elektromobilů nemusí hlídat nájezd

Foto: ŠKODA Auto

Kolem servisu elektromobilů koluje řada mýtů a legend. Servis těchto vozů je ale v praxi v podstatě obyčejná rutina. V některých ohledech je takový servis navíc levnější než u konvenčních aut


Nejen servisní partneři ŠKODA Auto museli v uplynulých letech do svého portfolia zahrnout novou odbornost: kvůli nástupu elektromobilů se museli naučit pracovat s vysokonapěťovou elektrickou soustavou vozů. To klade na servisy nové nároky jak z hlediska znalostí, tak bezpečnosti. Pro zákazníka jsou ale tyto vozy naopak z hlediska pravidelného servisu v podstatě úlevou. 

Model Enyaq iV je první vůz značky ŠKODA, na jehož servisní interval nemá vliv počet najetých kilometrů. Podrobit servisní prohlídce by se měl pravidelně jednou za dva roky. Majitel elektrického SUV tedy vůbec nemusí hlídat nájezd
Karel Starý; vedoucí poprodejních služeb ŠKODA Auto Česká republika 

To samo o sobě přináší úsporu především těm řidičům, kteří ročně najedou velkou porci kilometrů a jejichž vůz by musel v průběhu roku do servisu třeba dvakrát. Vozy ŠKODA se spalovacími motory mají totiž do servisu zamířit po 15 000 nebo 30 000 kilometrech, případně po jednom či dvou letech — podle toho, co nastane dříve. U modelu Enyaq iV tedy odpadají především při vyšším nájezdu povinné servisní prohlídky, což samozřejmě majiteli šetří čas a peníze. 

Samotné pravidelné servisní prohlídky jsou u modelu Enyaq iV, stejně jako u dalších čistých elektromobilů, také levnější než u vozů se spalovacími motory. Důvod je jednoduchý, odpadá tu výměna olejů, olejových a palivových filtrů, zapalovacích svíček a z běžných úkonů zůstává jen výměna prachového a pylového kabinového filtru, brzdové kapaliny, případně kontrola klimatizace, stěračů a dalšího spotřebního materiálu. U elektromobilů se také po několika letech mění chladicí médium, i tento úkon ale vyjde levněji než obdobné servisní úkony u tradičních aut. 

A elektromobil šetří servisní náklady ještě dále. „Díky rekuperaci šetří elektromobily brzdnou soustavu, následně u elektromobilů odpadají také výměny opotřebených dílů,  jako jsou rozvody, vstřikovače, spojka, dvouhmotový setrvačník, filtry pevných částic, EGR ventil, turbodmychadlo a další díly,“ říká Karel Starý. 

Obavy u řidičů, kteří se zatím s elektromobilitou příliš dobře neseznámili, může vyvolávat životnost baterie. Ale ani ta majitele elektromobilů zásadně trápit nemusí. Celý akumulátor je sice stále jasně nejdražší součástí elektromobilu, ale situace, že by majitel musel měnit celou baterii, je velmi vzácná. Pokud dojde časem k degradaci baterie, která bude z uživatelského hlediska nepříjemná, lze vyměnit pouze konkrétní modul, který byl nejvíce zasažen. Jeho výměna je přitom finančně srovnatelná s větší opravou vozu se spalovacím motorem, třeba výměnou turbodmychadla. 

Samozřejmě se ale mohou majitelé a provozovatelé elektromobilů řídit radami, které pomohou životnost baterie prodloužit. „Obecně klademe důraz na to, aby uživatelé ohledně péče o baterii a vůz skutečně dodržovali pokyny a doporučení z uživatelského manuálu,“ dodává Starý. A připomíná, že bateriím obecně neprospívá časté využívání rychlého dobíjení a nejdéle vydrží „zdravé“, pokud se stav jejich nabití co nejčastěji pohybuje v rozmezí 20–80 %. Majitelé se nemusí obávat ani možné degradace baterie kvůli samovybíjení při dlouhodobé odstávce vozidla. Kapacita akumulátoru u odstaveného vozidla klesá jen velmi pozvolna a aby došlo k poškození baterie, muselo by jít skutečně o extrémní případ. 

Uživatel elektromobilu si nemusí lámat hlavu ani nad tím, kam může za běžným servisem se svým elektromobilem zamířit. „Všechna servisní místa autorizovaných partnerů ŠKODA Auto Česká republika jsou schopna se postarat o běžný servis takového vozidla. Veškerý personál byl proškolen na servisní standardy eMobility a seznámen s předpisy o zacházení s elektrickými zařízeními,“ popisuje Karel Starý. Složitější úkony, jako třeba odstranění závad na trakční baterii nebo vysokonapěťových komponentech, pak mají na starosti specializovaná centra. To ale opět zákazník nemusí řešit, pokud bude péče v takovém centru potřeba, běžný autorizovaný servis to zařídí a vůz do specializovaného centra převeze. 

Jednotliví servisní technici absolvují i kvůli eMobilitě různé druhy školení, mimo jiné v novém tréninkovém studiu, které oddělení after sales vybudovalo s příchodem pandemie. „Musí se naučit zacházet s vysokonapěťovou baterií, poznat její vlastnosti, umět ji správně nabíjet a osvojit si bezpečnost práce. Představujeme jim i nutné dílenské vybavení,“ jmenuje příklady nepostradatelných znalostí a dovedností Ida Veitová, která ve ŠKODA Auto stojí za vznikem after sales standardů právě pro eMobilitu. 

Technici mají v případě rozsáhlejších oprav dané postupy, které například zajistí odpojení trakční baterie tak, aby v průběhu specifických prací na voze nedošlo k úrazu elektrickým proudem. To mimo jiné ukazuje, že není dobrý nápade pokoušet se o servis elektrických částí vozu takříkajíc „doma na koleni“. Většina komponent je i z důvodu bezpečnosti ovšem řešena tak, že se k nim běžný uživatel ani nedostane. Šance, že si neznalý majitel ve voze někde nebezpečně sáhne na místo, které mu může způsobit úraz elektrickým proudem, je v podstatě minimální. Je to podobné jako s celkovou bezpečností elektromobilů, která je i podle nezávislých testů na špičkové úrovni a při nehodě nehrozí vzhledem k technologii větší riziko než u běžného vozu.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.