Norský instalatér vytunil Škodu Enyaq téměř k nepoznání. Pozornost budí v celé Skandinávii

Foto: ŠKODA Auto

Kola na zakázku, wifi router, kamery, fólie. Ørjan Langvik, 45letý norský instalatér, si nevybral jen tak nějaký Enyaq iV. Jeho červené elektrické žihadlo má možná nejlepší tuning v celé Skandinávii


Vůz Škoda Enyaq SportLine iV 80 mají Ørjan a jeho žena Elin od června a zatím s ním najezdili kolem 16 000 kilometrů. Nejdřív se rozhodli pro šedou barvu Quartz, ale jakmile automobilka ŠKODA oznámila variantu SportLine, okamžitě změnili původní objednávku na červenou Velvet.

Nejlepší je, že při koupi nového elektromobilu nemusíte platit DPH ani jednorázový poplatek za pořízení vozu. U nás v Norsku se na nové elektromobily nevztahují žádné daně. Takže ušetříte 25 procent z jeho ceny.
Ørjan Langvik; Instalatér, Norsko 

Do designu jsme se zamilovali, jen co se o něm objevily první články. Potřebovali jsme nové auto s lepším dojezdem a velkým kufrem. Když začaly předobjednávky, hned jsme do toho šli. Přesto jsme si museli několik měsíců počkat – protože tady v Norsku byl o Enyaq iV velký zájem. Když jsme poprvé dostali příležitost prohlédnout si ho u místního prodejce, věděli jsme, že jsme se rozhodli správně. SPORTLINE má pro nás atraktivnější design a také sportovní sedadla pro větší pohodlí. Interiér je celý černý a zvenčí není žádný chrom,“ začíná Ørjan vyprávět o svém voze Škoda Enyaq SportLine iV.

S manželkou používají vůz hlavně na nákupy, výlety a návštěvy rodiny a přátel. Velký kufr potřebovali i kvůli svému 50kilovému psovi Leovi. Také tažné zařízení pro přívěs používají poměrně často.  Ørjan má zkušenosti i s jinými modely značky Škoda – s vozem Fabia combi jezdil osm let. Předtím měl starší elektromobil s baterií o kapacitě 22 kWh, takže dojezd byl velmi omezený a vůz se musel každou noc nabíjet. Enyaq iV však s domácí nabíječkou nyní nabíjí jen zhruba jednou týdně.

Foto: ŠKODA AutoPrvní elektromobil jsme si pořídili v roce 2018 hlavně proto, že vláda stavěla kolem našich měst a na dálnicích spoustu mýtných stanic pro auta se spalovacím motorem. Nějakou dobu bylo možné jezdit elektromobilem zdarma, teď jsou poplatky padesátiprocentní za 75 průjezdů měsíčně, zbytek je zdarma,“ vysvětluje. Dojezd jejich předchozího vozu byl asi 130 kilometrů, což je ve srovnání s více než 520 kilometry, které nabízí Enyaq iV, jako den a noc. A s vlastnictvím tohoto auta jde ruku v ruce řada dalších výhod. Podle Ørjanova líčení je Enyaq mnohem levnější než benzinový vůz, a to hlavně díky jejich domácímu wallboxu. „Veřejné dobíjecí stanice využívám zřídka,“ přiznává. Vlastnictví elektromobilu snižuje náklady na servis, údržbu a v Norsku také zlevňuje mýtné, což zahrnuje i trajekty či bezplatné parkování na některých veřejných místech. Elektromobily mohou také jezdit v pruzích pro veřejnou dopravu.

Denně autem jezdí Ørjanova manželka. „Moje žena to auto miluje. Už nemá žádné obavy z nabíjení a navíc to pohodlí je nesrovnatelné s jakýmkoli jiným vozem, kterým jezdila. Každý z nás dostal vlastní klíč a sedadla a zrcátka se automaticky přizpůsobují osobnímu nastavení. V rodině máme taky dalšího majitele vozu Škoda. Tchán jezdí modelem Octavia. Vyzkoušel si naše auto hned první týden, a hádejte co: teď si chce Enyaq iV koupit také. Udělal na něj obrovský dojem,“ říká instalatér ze Sandnesu na jihozápadě Norska. 

Nevýhodou elektromobilu může být podle Ørjana to, že dobíjecí infrastruktura stále není optimálně rozvinutá a rovnoměrně rozložená po celé zemi. To zvyšuje pravděpodobnost, že uváznete ve frontě na dobíjecí místo, zejména v létě, kdy jsou všichni na dovolené. To ho ale moc netrápí, protože si při koupi svého prvního elektromobilu nechal nainstalovat domácí nabíječku. „V 99 procentech případů nabíjíme doma. Je to mnohem levnější. Měsíční účet za elektřinu není o tolik vyšší než dřív. Úspora je mnohem vyšší a nevznikají žádné výfukové plyny,“ říká.

Foto: ŠKODA AutoZatím se mu nestalo, že by se na cestách Enyaq iV vybil, ale přiznává, že jednou baterii otestoval a vybil ji na 3 procenta, protože chtěl zjistit, za jak dlouho se znovu nabije do plného stavu. Se 7,7kilowattovou nabíječkou to trvalo asi 11 hodin. Má Ørjan jako zkušený řidič elektromobilu nějaký tip pro nové uživatele? „Přečtěte si uživatelskou příručku a věnujte dost času tomu, abyste se seznámili se všemi menu a podmenu. A staňte se členem jedné z několika skupin o voze Enyaq iV na facebooku a internetových fór o elektrických automobilech, kde najdete tipy a uživatelské zkušenosti ostatních majitelů,“ radí. 

Ørjan končí vyprávění o životě s elektromobilem několika příhodami, které skutečně ilustrují, že vlastnictví tohoto vozu má lavinovitý pozitivní efekt. „Když jsme si auto vyzvedli, prodejce nám řekl, že je to nejkrásnější Škoda, jakou kdy prodali. Několik zaměstnanců dokonce přišlo auto pochválit. Rodině a přátelům se také líbí a díky vzhledu a úpravám, které jsem provedl, se za autem otočí nejedna hlava. Jednou jsme byli na kamarádově svatbě a já jsem měl celý večer řídit. Shodou okolností si nevěstin bratr také objednal Enyaq iV, ale v černé barvě. Když viděli ten náš, tak si to s manželkou rozmysleli a hned v pondělí ráno napochodovali k místnímu prodejci, aby změnili barvu laku na červenou Velvet a variantu SportLine!“ usmívá se hrdě. 

Elektrický drahokam

Foto: ŠKODA AutoØrjanův Enyaq iV není jen tak obyčejný vůz. Když se Ørjana zeptáte, jaké úpravy udělal, začne chodit kolem auta a předvádět a ukazovat. Seznam je poměrně dlouhý – a výsledek sportovní a okouzlující. Vůz nemá zvenku žádný chrom, je celý černý a červený. Také má osobní poznávací značku, na které je napsáno ENYAQEN, což v norštině znamená ENYAQ iV. „Na přední okna jsem dal patnáctiprocentní tónovací fólie, zatmavil přední i zadní světlomety a změnil emblém na kapotě z chromového a černého na černočervený. Na všechny dveře a zadní nárazník a kufr jsem použil ochrannou fólii na lak; na bočních zrcátkách jsou uhlíkové fólie a i head-up displej je chráněný. Vůz má na zakázku vyrobené 21palcové uhlíkovo-grafitové ráfky s červenými čepičkami ventilků,“ ukazuje Ørjan. Kvůli drsnému norskému klimatu dostal vůz dlouhotrvající ochranu laku i podvozku. Ørjan také nainstaloval přední a zadní palubní kameru, která zaznamenává dění kolem vozu, a mobilní širokopásmový router pro připojení k internetu. V neposlední řadě nainstaloval audio systém se zesilovačem a subwooferem.

Norský instalatér vytunil Škodu Enyaq téměř k nepoznání. Pozornost budí v celé Skandinávii

ŠKODA Auto

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.