Škodu Octavii není nutné představovat a pro motoristického novináře je vlastně i strašně těžké o ní něco objevného napsat. Je to dlouhodobě nejprodávanější automobil v České republice. Nejoblíbenější. Takový český „love brand“. Takže při výběru jde spíše o to, jaký vybrat motor, výbavu, barvu a rozmyslet si, jak auto budete využívat.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ, JAK JSME SE ŠKODOU RAPID DOJELI NA JEDNU NÁDRŽ SKORO AŽ DO TALINNU
Dnešní test začnu trochu nezvykle - výbavou. Měli jsme k dispozici variantu Style, která se nachází hned pod „prémiovkou“ L&K. Musím říct, že když pominu designové prvky, jako třeba chromovou lištu pod předními světly, „luxusněji“ vypadající interiér, nebo pozměněná zadní světla, tak mě v interiéru nejvíc zaujala parkovací kamera. Ta je s ohledem na bezpečnost jednoduše fantastická. Pokud totiž zařadíte zpátečku, můžete si zvolit jednu ze čtyř možností, jaký obraz vám „pošle“ na displej. Ať už se se jedná o klasický pohled dozadu, nebo pohled pro podélné parkování, vše s perfektním rozlišením. Ale ta nejlepší funkce je podle mě ta, která vám pomůže s vyparkováním, když stojíte svisle čelem k chodníku a vedle vás je třeba dodávka a na druhé straně BMW X6 s černými skly. Tak totiž nevidíte při couvání vůbec nic. Kamera ale zafunguje jako takové rybí oko a ukáže obraz na obě strany. Tuhle funkci jsem využíval každý den a je opravdu návyková. Najednou je totiž to stresující vyjíždění do neznáma úplně někde jinde.
Navykový je ale celý infotainment, kde si můžete zkontrolovat tlak pneumatik, měnit styly jízdy, nebo si přizpůsobit osvětlení vozu třeba na fialovou. Rozlišení displeje je skvělé, odezva na dotyk taky, z mobilu přehrajete skladby ze Spotify, co víc si přát…
Když se přesunu k celkovému vzhledu, tak ten asi není nutné nějak zvlášť rozebírat. Jedná se o klasickou Oktávku po faceliftu, tzn. o rodinné/manažerské auto s velkým kufrem na cestování a skvělým komfortem pro řidiče. Co je ale podle mého názoru nutné rozebrat je motor. A to konkrétně 1.8 TSI s výkonem 132 kW a manuální převodovkou. Motor je to skvělý, ale jeho volbu si pečlivě zvažte, abyste nebyli po pár tisících kilometrech překvapeni. Výkon motoru je dostačující k opravdu svižné jízdě, ale… Slabinou motoru je spotřeba, nebo slabina. Jak se to na to budete dívat… V různých testech na tohle konkrétní auto jsem si totiž přečetl, že se jedná o opravdu úsporný kousek, který dokáže jet za 6 litrů na 100 km. No, takhle, pokud se vaše maximální rychlost nepřehoupne přes 90 km/h, tak tuto spotřebu určitě docílíte, ale s tak výkonným autem určitě nechcete jezdit devadesátkou. Pokud tedy máte rádi svižnější jízdu, na 6 litrů se nedostanete ani omylem. Po týdnu testování jsme se dostali na 8.6 litru na 100 km. Naše jízdy byly z pravidla po dálnici (na dva dny jsme se dostali i na ty německé) a poté klasické jízdy centrem Prahy. Musím říct, že jsem se docela na těch avizovaných 6 litrů, které byly zmíněny v různých testech těšil, ale nepřekvapilo mě, že jsem se k nim nepřiblížil. Takže není to výtka, ale konstatování a upozornění. S benzínem s výkonem 180 koní se za 6 litrů jezdit dá, ale takovým způsobem, že by ho zvládl i motor 1.0 TSI s výkonem 85kW.
Kdo tedy vyráží na delší dálniční cesty, měl by možná zvážit investici do dieselové varianty, se kterou za těch šest litrů pojedete, i když to bude v Německu „švihat“ 170km/h