Alfu Romeo buď milujete, nebo ji nechápete. Značka nemá u českých řidičů zrovna tu nejlepší pověst, ale když budete trochu tolerantní, zjistíte, co znamená „Cuore sportivo“ v praxi
V případě modelu Giulietta s motorem 1.4 MultiAir a automatickou převodovkou TCT jde o auto, které dokáže přesvědčit nejen fanoušky italského designu, ale i ty, kdo chtějí rozumné, stylové a dobře vybavené auto na každý den. Ovšem jako každá vášnivá známost, i tahle má svá pravidla.
Svižná, ale ne hltavá
Pod kapotou najdete čtyřválec 1.4 Turbo MultiAir s výkonem 170 koní, který v kombinaci s dvouspojkovou automatickou převodovkou TCT umí s Giuliettou pěkně zacvičit. Na stovce jste za méně než osm sekund a při klidné jízdě se spotřeba drží kolem šesti litrů. Ve městě si řekne zhruba o sedm. Převodovka řadí rychle, hladce a v režimu „D“ (Dynamic) auto příjemně ožije.
Na silnici jako ryba ve vodě
Řízení je přesné, podvozek pevný, a přitom dostatečně komfortní i na horších silnicích. Giulietta je především řidičské auto – neztrácí kontakt s vozovkou, ale zároveň vám nevytřese kávu z držáku. Pokud vás nebaví jen „jet“, ale chcete si jízdu také trochu užít, Giulietta je trefa. Navíc se dá s klidem řídit i v běžném provozu – není to žádná vzteklá potvora.
Kráska s italskými manýry
Design je silnou stránkou Giulietty. Působí elegantně, sportovně a zcela odlišně od mainstreamu. Na parkovišti ji poznáte na první pohled. Uvnitř vás čeká příjemné prostředí s kvalitními materiály, kulatými tvary a trochu jinou ergonomií, na kterou si ale rychle zvyknete. U Alfy, kterou jsme si půjčili v AAA Auto, jsme se skutečně podivovali nad tím, jak je interiér i po deseti letech příjemný, funkční a mechanicky neponičený. Vyhřívaná sedadla, řazení pádly pod volantem, dvouzónová digitální klimatizace, volič jízních režimů, vestavěná navigace, bluetooth a další vychytávky. To vše v Alfě najdete.
Auto si prověřte
Co je však důležité – pokud kupujete ojetinu, dobře si auto proklepněte. První ročníky (2010–2011) trpěly dětskými nemocemi, jako byly poruchy elektroniky nebo vrzající plasty. Od faceliftu v roce 2013 se kvalita výrazně zlepšila.
Co si pohlídat?
MultiAir motor je technicky velmi zajímavý, ale citlivý na pravidelnou výměnu kvalitního oleje. Jestli předchozí majitel údržbu zanedbával, může vás čekat drahá oprava. Podobně to platí pro převodovku TCT – pokud se o ni staráte, je spolehlivá. Pokud ne, může vás vyjít na desítky tisíc. Také pozor na auta bez servisní historie nebo s „podezřele nízkým nájezdem“.
A co praktičnost?
Na poměry hatchbacku střední třídy je Giulietta naprosto v pořádku. Kufr má přes 350 litrů, vzadu se vejdou i dospělí, a ani výhled z auta není špatný. Nečekejte ale zázraky – prostorný kombík to není a infotainment bude působit lehce zastarale.
Vyplatí se?
Giulietta 1.4 MultiAir TCT je ideální auto pro ty, kdo nechtějí jen stroj na přesun z bodu A do bodu B. Nabízí styl, zážitek z jízdy, rozumný provoz a cenu ojetin, která už dnes padla na dno – solidní kusy začínají už kolem 150 000 Kč. Námi testovaný kus s automatickou převodovkou a nájezdem necelých 80 tisíc kilometrů stál 250 tisíc korun.
Stačí ale jediný špatný servis v minulosti a z krásné Italky se stane nevděčná princezna. Pokud však najdete dobře udržovaný kousek a smíříte se s tím, že auto budete muset „milovat“, odmění se vám každou zatáčkou. Takže: rozum možná říká "Golf". Ale srdce… to šeptá "Alfa".