Pocit z jízdy v kabrioletu je nepopsatelný. Jenže nejsou to zrovna moc praktická azta. Ani levná. Variantou je proto nákup ojetiny. A co se kabrioletů týče, právě teď začíná ta nejlepší doba.
Kupovat kabriolet na konci sezóny se rozhodně vyplatí. Minimálně z cenového hlediska. Občas už i zaprší, takže lze také krásně vyzkoušet těsnost střechy, vyhřívání sedadel, zrcátek i zadního okna, a u některých modelů třeba i pohon 4x4. Já to vyzkoušel u Audi A5 z roku 2017.
Nadčasový design
Foto: Jan Smékal
Když jsem si šel vyzkoušet Audi A5 Cabrio 2,0 TSI z roku 2017, měl jsem trochu obavy, jestli auto se 140 tisíci najetými kilometry a cenovkou 590 tisíc korun nebude spíš unaveným kouskem než radostí na čtyřech kolech. Jenže už při prvním pohledu jsem viděl, že tohle Audi má pořád charisma. Čisté linie, pořád svěží design a hlavně látková střecha, která slibovala spoustu zábavy.
Silný motor
Foto: Jan Smékal
Pod kapotou se skrývá dvoulitrový benzínový motor TSI o výkonu 185 kW. Přiznám se, že mě překvapil. Nejen svou sílou, ale i kultivovaností. Auto váží přes 1,6 tuny, přesto motor působí lehce a ochotněnžene auto vpřed. Na dálnici jsem bez problémů předjížděl a měl pocit, že výkonu je ještě v zásobě pořád dost a dost. Přitom při klidné jízdě ve městě motor nijak neobtěžuje. Spotřeba se mi držela kolem devíti litrů, což je na takové auto a výkon úplně v pořádku. Automat řadil bez problémů.
Nebe nad hlavou
Foto: Jan Smékal
Největší kouzlo A5 Cabrio je ale samozřejmě střecha. Elektrický mechanismus funguje rychle a elegantně – střechu složíte nebo natáhnete za pár sekund a navíc to zvládnete i za jízdy do rychlosti kolem 50 km/h. Sice jsem to nezkoušel, ale při rychlosti mezi 20 a 30km/h fungovala střecha bez problémů. Prakticky to znamená, že když vás na výletě zastihne déšť, nemusíte panikařit. Stačí zpomalit zatáhnout za knoflík a střecha vás okamžitě ochrání. Tohle je obrovská výhoda oproti některým jiným kabrioletům.
Není to jen letní hračka
Foto: Jan Smékal
A5 Cabrio se tváří jako sportovní vůz, ale realita je příjemně vyvážená. Podvozek je dostatečně tuhý, aby se auto v zatáčkách nechovalo rozkolísaně, ale zároveň pohodlný i na delší cestě. Systém Audi drive select navíc umožňuje měnit jízdní režimy, takže si můžete vybrat, jestli chcete jet úsporně, pohodlně nebo sportovně. A když k tomu připočtu pohon všech kol quattro, je jasné, že tohle Audi není jen letní hračka, ale auto, se kterým se nemusíte bát ani zimy.
S dítětem v pohodě i na výlet
Foto: Jan Smékal
Když říkám, že to není rodinný vůz, neznamená to, že by byl úplně nepraktický. Jezdil jsem v něm s partnerkou a dcerou, která měla vzadu svou dětskou sedačku. Překvapivě se tam vešla bez problémů, a navíc si jízdu užívala nejvíc ze všech. Když jsme sundali střechu, smála se a nechtěla z auta vystoupit. A musím přiznat, že když jsem zastavil na přechodu a dával přednost mladé slečně, její pohled mi jasně říkal, že by si svezení s Audi užila taky. Tohle auto prostě přitahuje pozornost.
Kupujte jen u ověřených prodejců
Foto: Jan Smékal
Samozřejmě je potřeba zmínit i určitá úskalí. U každého kabrioletu je nutné zkontrolovat stav střechy – její těsnost i funkčnost. Opravy jsou drahé a složité. Důležitá je také kontrola historie, protože auta po nehodách mohou mít problém s tuhostí karoserie. A pozornost bych věnoval i motoru, protože 2,0 TSI není nejlehčí na servis a chce pravidelnou péči. I když se někde na internetu mohou objevit cenově atraktivnější nabídky, vždy kupujte tam, kde vás seznámí se servisní historií auta a nechají vás vůz prohlédnout vaším technikem. V "áčkách", odkud jsme měli auto zapůjčené, s tím nemají sebemenší problém.
Shrnul bych to takhle: Audi A5 Cabrio je auto pro radost. Není to rodinný kombík, není to praktické SUV, ale když do něj sednete, okamžitě vám zlepší náladu. Je elegantní, má skvělý motor, parádní stahovací střechu a umí vám dát pocit výjimečnosti. A to je něco, co se těžko přepočítává na peníze.
Na co si dát pozor při koupi Audi A5 Cabrio (2017)
-
Střecha a její mechanizmus – vyzkoušeje několikrát otevření i zavření a sledujte, zda se nikde nezasekává a jestli dobře těsní. Oprava je drahá.
-
Historie vozu – vyhýbejte se kusům po nehodách, u kabrioletů je tuhost karoserie klíčová a opravy ji mohou zásadně ovlivnit. kupujte jen tam, kde vás se servisní historií auta seznámí
-
Motor 2.0 TSI (185 kW) – zkontrolujte pravidelné servisní intervaly (olej, rozvody), poslouchejte motor za studena. Při správné péči je spolehlivý.
-
Koroze – i když Audi obecně dobře odolává, u oprav po nehodách může být problém. Zkontrolujte prahy a spodní část dveří.
-
Elektronika a nastavení podvozku – Audi drive select, klimatizace, infotainment – vše vyzkoušejte. U aut s vyšší výbavou bývají opravy elektroniky nákladné.
-
Cena a náklady – počítejte s vyšší cenou servisních úkonů i náhradních dílů. Spotřeba kolem 9 litrů je v reálu normální.