Nechcete ojetou Octavii? Zkuste Chevrolet Cruze. Stojí méně a špatný rozhodně není

Foto: Luděk Kortus

Některé ojetiny jsou v bazarech přehlížené, ačkoliv zase tak úplně špatné nejsou. Příkladem může být třeba Chevrolet Cruze. Za cenu nižší i o více než 100 tisíc korun, než by stála například stejně stará Octavia, nabídne podobnou užitnou hodnotu


Chevrolet se z evropského trhu již před časem stáhl, takže na trhu ojetin není nabídka vozů této značky příliš rozsáhlá. Na druhou stranu jde o model, u kterého příliš nehrozí přetočené tachometry, má docela povedený design a relativně příznivou cenu. Bylo by tedy škoda model Cruze přehlédnout. Korejská továrna Chevroletu připravila nový model Cruze pro výstavní premiéru na pařížském autosalonu již v roce 2008. Následující rok se rozběhl prodej tohoto rodinného sedanu, který dostal pod kapotu jak zážehové motory, tak i turbodiesel. Výrobce tím vyslal jasný signál k evropským řidičům, že právě o jejich přízeň stojí. To dokazuje i zavedení slabšího vznětového provedení v roce 2010. Významnější událostí téhož roku se ale stalo představení nové karosářské verze hatchback. Ta měla premiéru opět na podzimním pařížském autosalonu. Následující rok vůz dostal novou zážehovou šestnáctistovku, jež nabízí lepší výkon než doposud používaný agregát o shodném objemu. Na trh vstoupil i nejsilnější z turbodieselů.

K Chevroletu přistupují zájemci o ojetý vůz většinou velmi rezervovaně, ale v dané kategorii to není vůbec špatné auto. Spíše než diesel bych ale doporučil benzínový motor 1,8 s výkonem 104 kW
Martin Foltýn; CarTrax

V praxi to znamená, že se pohledný sedan téměř dokonale přizpůsobil požadavkům řidičů. Jistě, některá slabá místa se nezměnila, ale s přihlédnutím k ceně vozu nad nimi lze poměrně snadno přimhouřit oko. Na trhu ojetin Chevrolet Cruze konkuruje například domácí Škodě Octavia. Oslovuje především řidiče hledající cenově dostupnou alternativu k mladoboleslavskému vozu. Na rozdíl od škodovky ale není tak často k vidění. Zájemce tak musí více času věnovat hledání a výběru vhodné ojetiny.

Pohonné jednotky v praxi

Základní motor o objemu 1,6 litru rozhodně nepatří k trhačům asfaltu. Výkon 83 kW uspokojí spíše méně náročné motoristy. Později uvedená šestnáctistovka disponující výkonem 91 kW je snaživější, což jistě všichni ocení. Starší motor totiž ztrácí dech ve vyšších rychlostech, a to hlavně v situacích, kdy se řidič rozhodne předjíždět nebo zdolává stoupání. Spotřeba agregátu je přitom srovnatelná se silnější osmnáctistovkou. Ta disponuje už pěkným výkonem 104 kW. Nepřekvapí tedy, že jde lépe za plynem. Nejednoho řidiče ale láká spíše turbodiesel, a to už z důvodu nižší spotřeby. Dvoulitrový přeplňovaný vznětový motor VCDi se však ve své slabší verzi, nabízené od roku 2009, vyznačuje i citelným turboefektem. Ten lze pozorovat asi do 2000 ot/min. Silnější vznětové jednotky představují lepší volbu. Diesel a zážehová osmnáctistovka mohou mít jak manuální, tak automatickou převodovku. Automat se ale zrovna dvakrát nevydařil. Převodové stupně mění totiž pomaleji, než by bylo ideální. 

Na silnici

Po usednutí za volant zaujme designově zdařilá palubní deska. Tu tvoří převážně hodnotně působící plasty, avšak také zde najdeme několik výjimek. Ale kdo by chtěl srovnání se staršími vozy této značky, rozhodně zklamaný nebude. Pocit zklamání totiž nezažijete, ani pokud budete porovnávat s evropskou produkcí. Zde automobilka odvedla pořádný kus práce! Potěší také pohodlná sedadla a dostatek prostoru pro posádku. Zle na tom není ani zavazadelník, avšak na ohromující prostor zapomeňte. Člověk by čekal objem 500 litrů, sedan ale nabídne o 50 litrů méně. I to však bude většině motoristů dostačovat. Jen pozor na panty víka zavazadelníku. Při jeho zavření zasahují do prostoru pro přepravované věci – takto levné řešení známe ze starších vozů, u novějších automobilů představuje takové řešení malý šok. Ještě dodejme, že v roce 2010 uvedený hatchback má objem nákladového prostoru jen 413 litrů.

Ale dost už o interiéru, zavazadelníku i materiálech. Velice důležité jsou jízdní vlastnosti a v tomto směru budete pravděpodobně příjemně překvapeni. Směle je totiž můžeme označit za vydařené. Automobil dobře tlumí nerovnosti a v zatáčkách se pohybuje s jistotou. Vyloženě motokárové chování nečekejte, avšak i tak oceníte předvídatelné chování vozu a příjemné ovládání. 

Časté problémy

Nejeden Cruze trápí pískání brzd, které mnohdy nedokáže odstranit ani autoservis. Majitelé vozu ale hlásí úspěchy s obyčejným odmašťovačem brzdových segmentů. Při aplikaci dávejte pozor na brzdové hadičky, lak karoserie nebo litá kola. Agresivní odmašťovač by je mohl poškodit! Známé je též častější praskání žárovek v potkávacích světlometech. S tím si ale nikdo nedokáže poradit jinak než jejich výměnou a čekáním až zase prasknou. Tento problém přitom trápí řadu vozidel nejrůznějších značek. Pozornost věnujte také laku v místech, kde se setkávají nárazníky s blatníky. Právě zde někdy dochází k jeho odírání. Výjimku nepředstavuje nerovnoměrné sjíždění pneumatik nebo poškození laku v zadní části prahů, což je následek odletujících kamínků od předních kol. Zde lze doporučit aplikaci ochranné bezbarvé samolepicí fólie. U některých aut můžete pozorovat i nadměrné opotřebení věnce volantu. Svítící kontrolku airbagu mnohdy vyřeší pouhé přehrání softwaru řídicí jednotky. Nepříjemná dokáže být porucha autorádia či chrastění v reproduktorech.

Na co si dát pozor, radí Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se specializuje na fyzickou prověrku ojetých vozidel: "Někteří motoristé mají zkušenost s chybně udávanými hodnotami na palubním počítači. To může být nepříjemné, ale na chování vozu to nemá vliv. Bohužel, ani motory nejsou zcela bez problémů. Majitelé turbodieselů se mohou setkat s potížemi při regeneraci filtru pevných částic. Pokud vypnete motor při jeho regeneraci, bude nadále vykazovat zvýšenou spotřebu. V takové situaci pomůže jedině restartování procesu a přehrání softwaru řídicí jednotky. Někteří opravci hlásí potíže se zážehovými pohonnými jednotkami, konkrétně jde o únik paliva skrz vadné hadice. Proto se při prohlídce vozidla zaměřte na palivovou soustavu a zkontrolujte všechny hadice i viditelné spoje".

 

LÍBILO:

  • atraktivní design
  • dobré jízdní vlastnosti
  • prostorný interiér
  • rozumné ceny ojetin
  • mnohdy bohatá výbava

 

NELÍBILO:

  • omezená nabídka ojetin
  • omezená nabídka dílů z druhovýroby
  • pomalé řazení automatické převodovky
  • turboefekt u základních dieselů
  • krátká loketní opěrka mezi předními sedadly

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.