Ve třiceti jsem toužil po červeném placatém autu, ve čtyřiceti po prémiovém SUV a teď, když klepe padesátka na dveře, bych si nechal líbit pořádný americký pickup. S tím bych se ale nikam nevešel, takže beru alespoň evropského Rangera.
Když jsem před léty cestoval po Kanadě, říkal jsem si, jak je to úžasné, že tam každý má ohromný pickup a zvládne s ním jezdit jak ve městě na nákup, tak po šotolinových cestách Britské Kolumbie a ještě táhnout přívěs s koněm. Měl jsem proto radost. Když jsem mohl podobný pickup, i když trochu „poevropštělý“, vyzkoušet i u nás.
Foto: Jiří Soukup
Ford Ranger patří k těm autům, u kterých už z dálky poznáte, že mají jasně daný účel. Je to poctivý pracovní pickup, který se nezalekne ani bláta, ani štěrku, ani pořádného nákladu v korbě. Jenže v posledních letech se z něj stalo i plnohodnotné auto pro běžný život – a přesně tak na mě působil testovaný kousek z AAA Auto, vyrobený v roce 2022, s dvoulitrovým turbodieselem 2.0 EcoBlue o výkonu 157 kW.
Foto: Jiří Soukup
Začněme designem: testovaný Ranger byl v sytě červené barvě, která tomuhle drsnému autu podle mě úplně nesedí. Možná proto, že taková barva patří spíš sportovním hatchbackům než pracantovi s rámovým podvozkem a pohonem všech kol. Ale to je věc vkusu – komu se líbí výrazné barvy, bude spokojený.
Foto: Jiří Soukup
Pod kapotou pracuje moderní diesel s dvoulitrovým objemem, který se k autu překvapivě hodí. Výkon 157 kW bohatě stačí i při jízdě s nákladem nebo v těžším terénu. Automatická převodovka řadí hladce a pomáhá držet motor v optimálních otáčkách. Spotřeba kolem 11 litrů nafty není zrovna nízká, ale u auta s pohonem 4×4, více než dvoutunovou hmotností a obrovskou čelní plochou to nepřekvapí.
Foto: Jiří Soukup
Ranger vyniká terénními schopnostmi. Uzávěrka diferenciálu, redukce a vysoký podvozek znamenají, že si troufne i tam, kam by běžné SUV nikdy nezajelo. Zároveň ale překvapí pohodlím. Elektricky nastavitelná kožená sedadla, automatická klimatizace, tempomat i parkovací kamera dělají z jízdy příjemnou záležitost. Interiér působí robustně, ale zároveň kultivovaně – Ford tu odvedl skvělou práci.
Foto: Jiří Soukup
Co je potřeba zmínit: Ranger má přece jen pořádné rozměry. V městském provozu si musíte zvyknout na to, že manévrování vyžaduje trochu víc pozornosti a že parkování není jeho silná stránka. Na druhou stranu, jakmile se s ním sžijete, zvládne každodenní rodinný provoz bez problémů. Děti naložíte snadno, kabina je prostorná a odpružení zvládá i české silnice s přehledem.
Foto: Jiří Soukup
Testovaný kus měl najeto 153 tisíc kilometrů, ale po jízdě by to člověk nepoznal. Nic neskřípe, motor táhne jistě a podvozek působí pevně. Cena 545 000 Kč bez DPH mi přijde rozumná – zejména s ohledem na výbavu a univerzálnost auta.
Shrnuto: Ford Ranger je ideální volba pro ty, kteří chtějí mít jedno auto na všechno – do práce, do terénu i pro rodinu. Drsňák, který umí být překvapivě kultivovaný. Jen mu možná dopřejte jinou barvu.