Tohle nepraktické čtyřdvéřové kupé je v jistých kruzích na Balkáně a v zemích bývalého Sovětského svazu stále symbolem určitého společenského postavení a prestiže. Pamatujte na to, když si budete chtít tohle bezpochyby zajímavé auto koupit. Navíc provoz takového auta něco stojí a je potřeba na něm nešetřit, aby fungovalo a nezlobilo. Proto bychom doporučili hledat buď u oficiálních dealerů Mercedesu, kde nabízejí auta s historií, nebo alespoň v prověřených a zavedených autobazarech, kde prochází vykupované vozy hloubkovou kontrolou. Koupě někde na ulici od neznámého soukromého kupujícího a individuální dovoz od neprověřeného prodejce v zahraničí je obrovské riziko.
Foto: favcars.comFoto: favcars.comDoba, kdy Mercedes-Benz vyráběl nezničitelné tanky, je dávno pryč. Ale to neznamená, že by se na trhu ojetin pohybovaly jen vraky Mercedesů, které nikdo nechce. Naopak i v dnešní době patří ojetý Mercedes k jistotám a pokud zájemce vybírá „tu správnou“ verzi, vlastně nemůže udělat chybu. Je ale pravda, že v některých oblastech inženýrství Mercedes s dohledem na kvalitu postupně trochu polevil. Nyní se v testu ojetiny podíváme na poměrně zajímavý Mercedes-Benz CLS první generace, který se dá již koupit za velice hezkou cenu. Jako příklad nám poslouží model CLS 320 CDI s populárním naftovým šestiválcem a automatem, který jsme si půjčili na test. Vůz z roku 2008 najel necelých 170 000 km a prodejce za něj v době testu chtěl 360 000 korun.
Foto: favcars.comFoto: favcars.comMercedes-Benz CLS je vlastně zakladatel nové třídy aut, tzv. čtyřdveřových kupé. Dnes má plno automobilek ve své nabídce podobný stylový model, při tom využívá obvyklou techniku z nějakého příbuzného modelu vyšší střední třídy. Mercedes CLS si vzal plno částí ze sedanu třídy E, ale přihodil více stylu, jinak kalibrovaný podvozek a řízení, bohatší výbavu, silnější motory a také vyšší cenovku. Ve společenském a cenovém žebříčku stál vždycky model CLS mezi třídou E a vrcholnou třídou S. Nicméně technická příbuznost s obyčejným sedanem třídy E je v tomto případě velikou výhodou. Dílů je dost a i nezávislé servisy si s tímto modelem ví rady a dokážou spoustu starostí pořešit s rozumnými náklady.
Foto: favcars.comFoto: favcars.comPřesto by měl případný zájemce zůstat oběma nohama na zemi a velice dobře si nákup rozmyslet. Ačkoli se jedná v zásadě o kvalitní a spolehlivé auto, jistá rizika tu jsou a především je nutné počítat s tím, že originální díly a ceny práce budou vyšší než na škodovku nebo volkswagen. Kdo chce jen zajímavé auto, ale s rozumnými náklady, měl by se poohlédnout spíše po Volkswagenu Passat CC nebo něčem takovém. Na druhou stranu správně a pravidelně servisovaný Mercedes CLS slibuje dlouhou životnost a relativně bezproblémový provoz. To platí především pro populární diesely, konkrétně právě pro verzi CLS 320 CDI. Naftový šestiválec OM 642 sice může pozlobit obvyklými věcmi, jako každý jiný diesel, ale pokud v něm někdo nejpozději po 15 000 km mění olej správné specifikace, tankuje kvalitní naftu a za studena se k němu chová slušně, tak tenhle motor vydrží daleko za půl milionu kilometrů.
Foto: favcars.comFoto: favcars.comVyhněte se ale čiptuningu, naftový motor totiž dává už tak dost zabrat automatické převodovce. Vlastní automaty Mercedesu jsou sice spolehlivé, ale nový sedmistupňový automat 7G-Tronic je přeci jen choulostivější a citlivější, hlavně na mazání. Určitě v převodovce nejpozději po 60 000 km nebo třech letech vyměňte olej. Nahlédněte do servisní historie, pokud se takový úkon dělal již v minulosti. Je to velice důležité. Převodovka 7G-Tronic je zcela bez potíží zhruba až od roku 2007, u dřívějších exemplářů odcházela také drahá mechatronika. Kdo se nafty bojí, nebo ji nechce, tomu bychom doporučili vyhnout se benzinovým šestiválcům a jít rovnou do osmiválce v CLS 500. Šestiválce jsou poměrně podvyživené a v reálném provozu si řeknou o 10 až 12 litrů, stejně jako osmiválec. Navíc mají poměrně citlivé a hlavně drahé rozvody, kdy zanedbávání výměny odnese i vyvažovací hřídel. V extrémním případě hrozí celková destrukce motoru. Osmiválec je jinak poměrně spolehlivý, především pak verze M 113 o objemu 5,0 l. Vyráběla se do roku 2006 a má výkon 225 kW. Pozdější verze M 273 o výkonu 285 kW na počátku výroby trochu zlobila, ale pozdější kusy od roku 2008 už budou v pořádku. Navíc osmiválce mají většinou málo najeto.
Foto: favcars.comFoto: favcars.comOsmiválec CLS 500 má charakter a rozumnou spotřebu (vzhledem k zásobě dynamiky), i když svižnějšímu řidiči samozřejmě pošle účet za 12 až 15 litrů na 100 km. Kdo jezdí klidně, ten se však i s benzinovým osmiválcem dostane někam k deseti litrům. Nafta si řekne přibližně o devět litrů, mimo město a dálnice se dá jet za zhruba sedm a půl litru. Pro fajnšmekry je pak v nabídce verze CLS 55 AMG s kompresorem, nebo pozdější CLS 63 AMG s atmosférickým osmiválcem. Než o motor (obvykle se jedná o vzorně udržované exempláře) bychom se báli o budoucí brutální náklady a nutné investice, které uživí jen opravdu velmi velkorysý majitel. U verzí AMG je ale servisní historie a dohledatelná minulost naprostou nutností, zvláště pokud chcete uchovat hodnotu auta dlouhodobě. Tyhle verze budou jednou legendy a vyhledávané exempláře i mezi sběrateli. Na jejich pravý čas si ale ještě pár let počkáte.
Celkové hodnocení
Foto: favcars.comFoto: favcars.comObvyklou bolístkou Mercedesů této doby je choulostivá elektronika (například kvůli problematickým elektronickým brzdám musel Mercedes CLS do servisů a od roku 2006 má konvenční systém), ale vše se dá řešit a právě zaměnitelnost dílů s běžnými Mercedesy drží ceny oprav v rozumných mezích. Přesto je opravdu nutné vědět, že provoz takového auta něco stojí a je potřeba na něm nešetřit, aby fungovalo a nezlobilo. Proto bychom doporučili hledat buď u oficiálních dealerů Mercedesu, kde nabízejí auta s historií (ovšem také si je nechají patřičně zaplatit), nebo aspoň v prověřených a zavedených autobazarech, kde prochází vykupované vozy hloubkovou kontrolou. Koupě někde na ulici od neznámého soukromého kupujícího a individuální dovoz od neprověřeného prodejce v zahraničí je obrovské riziko. Určitě nemusíme připomínat, že auto typu Mercedesu CLS si zaslouží nejen havarijní pojistku, ale především pojištění proti krádeži, protože na Balkáně a v zemích bývalého SSSR je „v určitých společenských kruzích“ po těchto vozech stále vysoká poptávka.