Testy ojetých aut, recenze nových aut

TEST OJETÉHO MPV OPEL ZAFIRA TOURER 2.0 CDTI - NA ČESKÉ DÁLNICE A OKRESKY JAKO DĚLANÁ

01.07.2019 Redakce

Komfort-

Prostornost-

Testovaná motorizace-

Kvalita zpracování-

Ceny oprav-

Ceny ojetin na trhu-


Hodnocení redakce-

Uživatelská hodnocení-

V době crossoverů a SUV sází Opel stále ještě na tradiční velkoprostorové rodinné auto. Tento druh pomalu vymírá, ale kdo potřebuje spoustu místa, bude ze Zafiry nadšený. A jako ojetina se skoro nekazí.


Ten čas strašně utíká. Třetí generace populárního MPV Opel Zafira se představila přesně před pěti lety na autosalonu ve Frankfurtu a na trhy po celé Evropě zamířila na začátku roku 2012. Není to tedy vyloženě staré auto, nyní se prodává jeho modernizovaná verze a s tou se za pár týdnů také svezeme. Přesto tohle MPV stojí za připomenutí už mezi ojetými auty. Dnes totiž spousta lidí přesedá na SUV, ale klasické velkoprostorové vozy mají stále spoustu fanoušků, zejména těch z početnějších rodin. Abyste odvezli sedm lidí, většinou potřebujete veliké SUV, třeba ŠKODA KODIAQ. Nebo si vystačíte s MPV, jako je Zafira. Pokud řešíte provozní náklady a spotřebu, je tohle MPV skvělá volba. Vybrat si můžete s velké spousty motorů, fanoušci dieselů budou určitě hledat dvěma turby přeplňovaný motor 2.0 BiTurbo CDTI o výkonu 143 kW (195 koní). Ten umí Zafiru pohodlně rozdráždit na 220 km/h.

Čtěte také: TEST OJETÉ ŠELMY OPEL TIGRA

Na test jsme si půjčili pětimístné provedení Zafiry Tourer s vyhledávaným turbodieselem 2.0 CDTI o výkonu 81 kW a šestistupňovou manuální převodovkou. Auto je z roku 2013 a rozhodně by vás nemělo překvapit, že má za sebou už přes 150 000 km. Tyhle naftové Zafiry jsou tahouni a vůbec u nich není neobvyklý nájezd okolo 50 000 km za rok. Ovšem co překvapí, je kvalita interiéru. Zatímco u první generace Insignie lze mít ke zpracování detailů výhrady, Zafira Tourer po této porci kilometrů vypadá pořád jako nová. Uvnitř to nevrže, sedačky jsou stále perfektní s dostatečným bočním vedením a nejsou prosezené. Opel vždycky sedačky uměl a nemusíte si hned připlácet za zdravotní ortopedické sedačky s certifikátem. Už ty standardní jsou na poměry této třídy skvělé. Kdo chce ještě lepší sedadla, musí do Mercedesu. A ještě musí připlácet.

Trochu složitější je to s ergonomií ovládání a přetlačítkovaným středovým panelem, ale pokud není auto přecpané zbytečnou výbavou, dá se v těch funkcích a tlačítkách poměrně rychle zorientovat. Vše je dobře čitelné, přístroje nejsou v noci přesvícené a na rozdíl od některých francouzských soupeřů se řidič nemusí po volantu natahovat a najde si mnohem lepší polohu za volantem. Díky tomu se Opel Zafira Tourer opravdu příjemně řídí a i když to s výkonem 81 kW (110 k) a točivým momentem 260 Nm není žádný rychlík, nebojí se ani v zatáčkách udržovat odhodlané tempo. Trochu houpavý podvozek nevadí, naopak si hravě poradí s průměrnou rozbitou českou okreskou. A když nemá Zafira zbytečně velká kola s nízkým profilem pneumatik, netluče na každé menší dírce. Tohle je vážně pohodlné auto, akorát ta kultivovanost motorů a hlavně turbodieselů není zrovna ukázková. Naftové motory Zafiry jsou dost hrubé.

Na druhou stranu jsou ale diesely spolehlivé a prakticky nic se na nich nekazí. Pokud dopřáváte motoru pravidelně po 15 000 km nový olej a chováte se k němu za studena s citem, slibuje bezproblémový provoz. Ty kilometry výměň nepřekračujte, dvoulitr má jen 4,5 litru oleje a pak začne rychle degradovat. Pozor si dejte na pohon periferií, kde to chce občas vyměnit napínák a řemen, ale to je maličkost, kterou pořešíte jednou a pak máte několik let klid. O filtrech pevných částic většina majitelů neví a snad jen u trochu necitlivě provozovaných vozů s manuálem se ozve jednou za čas dvouhmotový setrvačník. Naprosto ideální je kombinace dvoulitrového dieselu s automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem. Při správném servisu a zkrácení nesmyslně dlouhých servisních intervalů (motor chce olej po 15 000 km, převodovka klidně už po 60 000 km) je tenhle pohon potom věčný. Automat také trochu nevychovaný diesel uklidní. Navíc mechanické řazení není moc přesné a příjemné už od výroby. Hledejte proto automat, k charakteru Zafiry se náramně hodí.

Doporučujeme: TEST DS7 CROSSBACK

Menší diesel 1.6 CDTI vznikl spíše kvůli daňovým a emisním předpisům. Ve verzích o výkonech 88 a 100 kW to není žádný louda, ale s naloženým autem poznáte, že je to menší motor. Ovšem mechanicky špatný není a zatím o něm nekolují nějaké katastrofické historky. Chtějte ovšem auto, které má včas měněný olej. Výměny protahované za 30 000 km stojí za značnou tvorbou karbonu v motoru a problémech s EGR ventilem nebo filtrem pevných částic. Šestnáctistovka má sice štědrou pětilitrovou olejovou náplň, ale raději ji měňte včas, rozhodně tím ničemu neublížíte. Také pozor na specifikaci, ať nelejete do motoru olej, který si nebude rozumět s regenerací filtru pevných částic. Dodržujte normy stanovené výrobcem. Ale to platí u všech ojetých aut, ne jen u Zafiry. Zatímco klasická benzinová atmosféra pobere skoro všechno, diesely s filtry pevných částic jsou na olej velmi citlivé.

Pokud vás láká alternativní palivo, můžete mít Opel Zafira Tourer už od výrobce s motorem 1.4 Turbo LPG. Motor má výkon 103 kW (140 k) a točivý moment 200 Nm. Na Zafiru bohatě stačí a provozní náklady se dají srazit na úroveň dieselu, spíše pod něj. Navíc je zážehový motor docela kultivovaný a ne tak hrubý jako diesel. Zajímavá je pak verze 1.6 Turbo CNG. Ta má ještě lepší parametry (110 kW a 210 Nm) a při klidné jízdě se spokojí s 5 kg plynu na 100 km. Kilometr by vás tak vyšel na zhruba 1,25 korun. U více jetých motorů 1.4 Turbo si dejte pozor na řetězové rozvody, šestnáctistovky jsou zatím bez bolestí. Zajímavostí je ještě motor 1.8 16V. Klasická atmosféra slibuje dlouhověkost, pokud se o ni staráte, ale počítejte s podprůměrnou dynamikou a spotřebou okolo 8 litrů. Přeci jen má tenhle jinak povedený motor s velkým MPV dost práce.

Celkové hodnocení

Opel Zafira Tourer je povedené rodinné MPV. Můžete ho mít v praktickém sedmimístném provedení, zadní sedačky můžete různě posouvat a sklápět a auto i po větších kilometrových nájezdech pořád působí dojmem, že toho při správném servisu vydrží ještě dost. Základní mechanika je spolehlivá a problémy s ní nejsou. I podvozek je odolný a pokud nemáte na autě nesmyslně velká kola, nebude hned vyklepaný. Spíše si jen rozmyslete, jestli musíte mít adaptivní bi-xenony, panoramatické střešní okno a podobně. Třeba už základní světla svítí dostatečně a když to někde ťuknete, tak adaptivní bi-xenon vás vyjde na 35 000 korun. O ceně rozbité skleněné střechy, když vám na ni spadne větev, ani nemluvě. Vyhřívání volantu je ale skvělý vynález. Díky spolehlivé technice Zafiry Tourer se dají dlouhodobé provozní náklady udržet na velmi přijatelných číslech. Jenom se nestyďte jezdit do servisu pro nový olej včas. Motorům to udělá jedině dobře a pak vás zlobit nebudou.


TEST OJETÉHO MPV OPEL ZAFIRA TOURER 2.0 CDTI - NA ČESKÉ DÁLNICE A OKRESKY JAKO DĚLANÁ

Další články